• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62625
+
-

دولت روحانی 208موزه جدید راه‌اندازی کرد

دولت در کمتر از 8 سال توانست ۲۰۸ موزه در کشور راه‌اندازی کند. محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی با اعلام این خبر در نشست معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها در سرعین افزود: از سال ۵۷ تا ۹۲ در مجموع ۴۲۹ موزه در کشور فعالیت می‌کرد. قبل از انقلاب نیز از سال ۱۳۱۳ که نخستین موزه کشور ایجاد شد تا سال ۵۷ تنها ۴۳ موزه در کشور فعال بود.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه سال گذشته روزانه ۸ موزه در کشور راه‌اندازی شد، گفت: اداره کل موزه‌ها ایجاد روزانه یک موزه در کشور را هدفگذاری کرده است که برای این مهم لازم است استان‌ها مشارکت جدی داشته باشند و مشارکت مجموعه‌داران و بخش خصوصی را نیزجلب کنند. مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه مجوز ایجاد موزه در یک هفته صادر می‌شود، تشریح کرد: موزه هر قدر هم کوچک باشد به اندازه یک موزه بزرگ جایگاه حقوقی دارد و لازم است دست بخش خصوصی برای راه‌اندازی موزه باز گذاشته شود. کارگر افزود: موزه‌های دولتی نیز برای خروج از کسالت و رخوت باید فعالیت رویدادمحور داشته باشند.
مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی در حال از بین رفتن است و تعدادی نیز از کشور خارج می‌شود، گفت: در چنین شرایطی موزه‌ها می‌توانند در حفظ آثار کمک حال ما باشند. مدیرکل موزه‌های کشور به ضرورت مشارکت شهرداری‌ها در راه‌اندازی موزه تأکید کرد و گفت: شهرداری‌ها می‌توانند از طریق موزه‌ها نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند. او همچنین به راه‌اندازی ستاد بحران در امور موزه‌های کشور اشاره کرد و افزود: نبود چنین تشکلی موجب شده در شرایط بحرانی در صیانت و حفظ اشیا با مشکل مواجه شویم. کارگر خواستار شناسایی بحران‌های حوزه میراث فرهنگی شد و تأکید کرد: راه‌اندازی مخازن امن برای شرایط بحرانی در دستور کار است تا اشیای خاص در شرایط بحرانی به این مخازن انتقال یابند و با سیل و زلزله مخدوش نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید