• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62300
+
-

انجام پیچیده‌ترین مأموریت اسپیس‌ایکس

راکت فالکون هوی توانست محموله‌ای سنگین از ۲۴ماهواره را به فضا ببرد و قدمی جدید برای پایان انحصار فضایی در این حوزه بردارد

انجام پیچیده‌ترین مأموریت اسپیس‌ایکس

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس توانسته از عهده پیچیده‌ترین مأموریت خود بربیاید و راکت غول‌پیکر و قدرتمند فالکون‌هوی این شرکت، ۲۴ماهواره را به فضا فرستاده است.
به گزارش اسپیس، پرتاب این راکت از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا صورت گرفت. شاید این پرتاب و استفاده از راکت‌های قابل استفاده مجدد اکنون دیگر در حال عادی شدن باشد اما اسپیس‌ایکس در این مأموریت چندین فعالیت بی‌سابقه داشت. برای نخستین‌بار پرتاب راکت فالکون‌هوی در شب صورت گرفت و همچنین 2بوستر یا استیج اول به‌کار گرفته شده در این مأموریت پیش از این مورد استفاده قرار گرفته بودند.
گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که از 3بوستر استفاده‌شده 2مورد با موفقیت به زمین بازگشته‌اند اما یک بوستر نتوانست عملیات فرود را تمام کند و از دست رفت. سرعت بوستر سوم به‌قدری زیاد بود که در تاریخ پرتاب‌های این شرکت سابقه نداشت. بوستر سوم قرار بود که روی یک سکوی شناور در اقیانوس فرود بیاید اما موفق نبود و در اقیانوس منفجر شد. فالکون‌هوی در واقع تلفیقی از 3راکت مرسوم فالکون ۹شرکت اسپیس‌ایکس است. خصوصیت اصلی این راکت‌ها که توانسته‌اند هزینه پرتاب‌های فضایی را به شکل چشمگیری کاهش دهند قابلیت استفاده مجدد از بوستر آنها پس از بازگشت به زمین است.

پایان یک انحصار
اما نکته مهم دیگر این مأموریت، مشتریان اسپیس‌ایکس بودند. فالکون‌هوی در این مأموریت محموله سنگین‌وزنی از ۲۴ماهواره نیروی هوایی آمریکا، وزارت دفاع و ناسا را به مدار زمین منتقل کرده است.
الجزیره گزارش داده که این ماجرا به‌معنای قدم دیگری برای پایان انحصار یا مونوپولی فضایی در آمریکا به‌حساب می‌آید. تاکنون انحصار پرتاب محموله‌های سنگین در اختیار لاکهید مارتین و بوئینگ بود. این 2شرکت با هم شرکتی ادغامی راه انداخته بودند و به‌صورت عملی تنها آنها بودند که می‌توانستند محموله‌های سنگین را با راکت‌های قدرتمند به فضا برسانند. اکنون اسپیس‌ایکس به‌عنوان شرکتی خصوصی نشان داده بازیگری مهم در این حوزه است و می‌تواند بازار این 2شرکت را تغییر دهد. بخشی از محموله این راکت مربوط به ۴مأموریت ناسا بود. در این مجموعه ساعت اتمی بسیار دقیقی که به مدار زمین ارسال شده بسیار مورد توجه است. این ساعت مشهور به دیپ‌اسپیس برای مأموریت‌های فضایی عمیق استفاده خواهد شد و می‌تواند مسیریابی فضایی را دگرگون کند. دیپ‌اسپیس دقیق‌ترین ساعت اتمی دنیاست که مسیریابی خودکار فضاپیماها را ممکن می‌کند. به گزارش اسپیس، این ساعت اتمی که اندازه‌ای کوچک دارد قرار است در این فاز آزمایشی یک‌سال را در مدار زمین طی کند و عملکردش سنجیده شود. برای تحقیقات در اعماق فضا نیاز به ساعت اتمی اینچنینی، حیاتی است. پایگاه‌های کنترلی مستقر روی زمین باید فرامین خود را برای فضاپیماهایی که در دوردست سیر می‌کنند ارسال کنند و در این میان ساعت اتمی دیپ‌اسپیس نقش مهمی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید