• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62256
+
-

معامله با چراغ خاموش

برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، نشست منامه با سطح مشارکت نازل کشورهای عربی و پوشش عادی رسانه‌ها آغاز به‌کار کرد

رویداد
معامله با چراغ خاموش


سرانجام با گذشت 2سال، طرح مورد نظر کاخ سفید برای پایان بحران فلسطین و اسرائیل (مشهور به معامله قرن) از پایتخت بحرین وارد مرحله اجرا شد؛ طرحی که توسط مثلث کوشنر- گرینبلات-فریدمن (3نفر از یهودیان افراطی نزدیک به ترامپ) طراحی شده و مدعی است با نگاهی اقتصادی می‌تواند بزرگ‌ترین بحران سیاسی خاورمیانه و شاید جهان را خاتمه دهد. نشست دوروزه منامه با عنوان «صلح برای توسعه» در حالی برگزار می‌شود که واکنش‌های منفی به معامله قرن از سطح خیابان به برخی سیاستمداران و دیپلمات‌های عرب نیز راه یافته است؛ به‌گونه‌ای که کشورهایی نظیر مراکش، اردن یا حتی کویت در سطح بسیار نازلی در این نشست شرکت می‌کنند.
با این حال مقامات آمریکا تأکید کرده‌اند معامله قرن بهترین فرصت برای پایان بحران میان فلسطین و اسرائیل بوده و تصمیم‌هایی که براساس این طرح اتخاذ می‌شوند غیرقابل بازگشت خواهند بود. در مقابل مشارکت نازل برخی متحدان منطقه‌ای آمریکا در نشست منامه و یا تحریم این نشست از سوی قدرت‌هایی نظیر روسیه، چین و حتی سازمان ملل، حامیان معامله قرن تلاش می‌کنند نخستین گام اجرای این معامله در بحرین با موفقیت برداشته شود. بر این اساس، کشورهایی نظیر عربستان، امارات و مصر وزرای اقتصادی و امور مالی خود را به منامه اعزام کرده‌اند. ریاست هیأت آمریکا در نشست منامه نیز با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور است؛ وزیری که ازقضا پیش از ترک آمریکا به مقصد بحرین از برنامه تحریم وزیر خارجه ایران خبر داد. تمام اینها در حالی است که انتظارات رسانه‌های غربی از نتایج نشست منامه طی یک ‌ماه گذشته به‌تدریج کاهش یافته؛ امری که به‌ویژه بعد از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی تشدید شده است.

سهم کشورهای عربی از معامله قرن روی کاغذ
براساس اطلاعات منتشرشده در نخستین روز از نشست منامه، صندوق سرمایه‌گذاری 50میلیارد دلاری (که به ادعای آمریکا منابع مالی آن در جریان نشست منامه تهیه خواهد شد) هزینه راه‌اندازی چندین پروژه عمرانی و رفاهی در کشورهای عربی مجاور فلسطین را تأمین می‌کند:
1ـ مصر: بازسازی گذرگاه‌های میان سینا و غزه، توسعه زیرساخت‌های انرژی و آب در صحرای سینا، تقویت پایگاه‌های گردشگری و راه‌های تجاری مرتبط با فلسطین.
2ـ اردن: توسعه راه‌های ارتباطی میان زرقا و امان با کرانه غربی، سرمایه‌گذاری در شبکه اینترنت، توسعه رود اردن.
3ـ لبنان: سرمایه‌گذاری‌های تجاری، توسعه راه‌های ارتباطی داخل کشور، برنامه تکمیل خط‌آهن، توسعه خطوط هوایی و دریایی.



خبرنگار اسرائیلی مقابل دفتر مقاومت مردمی بحرین


واکنش مردم بحرین به حضور خبرنگاران اسرائیلی در منامه

از ساعات اولیه صبح روز سه‌شنبه، تصاویری از ورود خبرنگاران اسرائیلی به پایتخت بحرین منتشر شد؛ تصاویری که جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان به‌همراه داشت. این خبرنگاران که برای پوشش نشست اقتصادی منامه وارد بحرین شده بودند تصاویر متعددی از خود در نقاط مختلف منامه، ازجمله مقابل دفتر مقاومت مردمی بحرین علیه اسرائیل منتشر کردند. اما با گذشت چند ساعت، برافراشته شدن پرچم فلسطین در مناطق مسکونی منامه توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به‌خود جلب کرد؛ اقدامی که با عنوان «اعتراض خاموش مردم بحرین به حضور صهیونیست‌ها» در این کشور از سوی بسیاری از رسانه‌های عربی توصیف شد. این در حالی است که محل اسکان خبرنگاران اسرائیلی و همچنین تردد آنها در نقاط مختلف منامه به‌طور گسترده‌ای تحت پوشش نیروهای امنیتی بحرین قرار داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید