• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62218
+
-

مرگ ۱۰ نفر در سدها و تأسیسات آبی آذربایجان‌شرقی

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از غرق‌شدگی ۱۰ نفر در مخازن سدها و تأسیسات آبی استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. به گزارش همشهری، «یوسف غفارزاده» با اشاره به هشدارهای مکرر و نصب تابلوهای ممنوعیت شنا در مخازن سدها عنوان کرد: حتی ماهرترین شناگرها از جمله نجات غریق‌ها و اعضای تیم‌ملی شنا هم در مخازن سدها غرق شده‌اند.

وی با بیان این‌که برخی به اشتباه فکر می‌کنند که شنا در سدها خطرات کمتری دارد اظهار کرد: اگر چه سطح آب سدها اغلب آرام است و مانند دریا امواج بزرگ در آنها دیده نمی‌شود، اما آب موجود در سطح زیرین سدها دارای فشار بسیار بالاتری نسبت به آب دریاست که این موضوع تنفس را مشکل می‌کند و فشار بسیار زیادی به بدن شناگر وارد می‌کند، به‌طوری که حتی بهترین شناگران نیز در این آب‌ها غرق شده‌اند.

آب لایه‌های پایین در سدها بسیار سردتر از لایه‌های سطحی است و این موضوع برای تنفس و عکس‌العمل به موقع عضلات بسیار خطرناک است. غفارزاده تاکید کرد: سطح زیرین آب سدها همیشه پر از رسوبات سیل‌های متعدی است که در طول سال به مخزن سد سرازیر می‌شود و این رسوبات اغلب به باتلاق تبدیل می‌شود.

وی گفت: سدها اغلب روی رودخانه‌ها و دره‌هایی بسته می‌شوند که درختان بزرگ و پوشش گیاهی بسیاری آنها را پوشانده و پس از آب‌گیری سد، همه این درختان و گیاهان به زیر آب می‌روند که بسیاری از افراد به وسیله همین درختان جان خود را از دست داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید