• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62208
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/q3Qy
+
-

پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه ادامه دارد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه: با بهره‌برداری از تونل انتقال آب از رودخانه‌های مرزی، آب دائمی وارد دریاچه می‌شود

گفت و گو
پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه ادامه دارد

امسال پروژه‌های اصلی احیای دریاچه ارومیه، انتقال پساب‌ها و پایان دادن به تونل انتقال آب از رودخانه‌های مرزی است، چون با بهره‌برداری آنها سالانه نزدیک 800 تا 900 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه می‌رسد.

«مسعود تجریشی» مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این مطلب به فارس در مورد اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه و آخرین وضعیت برخی پروژه‌ها به سوالات پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تاکنون ابلاغ نشده است. این مساله با توجه به این‌که در فصل کاری آذربایجان‌‌غربی قرار داریم، خللی ایجاد نمی‌کند؟

معمولا اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در گذشته و امسال عمدتا از بودجه‌های سنواتی دولتی، ماده 10 و 12 و نیز از صندوق توسعه ملی تامین می‌‌شد، هرچند برای آبیاری تحت فشار نیز یک ردیف جداگانه وجود دارد. برای اعتبارات مربوط به آبیاری تحت ‌فشار مشکلی وجود ندارد و اگر پروژه‌هایی وجود داشته باشد، می‌تواند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه شود. سال گذشته نیز مصوبه‌ای تصویب شد که اعتبارات برای حوضه آبریز بدون سقف باشد، یعنی اگر پروژه‌هایی برای آبیاری تحت فشار وجود داشته باشد، محدودیت منابع مالی برای استان‌های آذربایجان‌ غربی و شرقی و کردستان وجود نداشته باشد.

چه میزان اعتبار برای امسال برای انتقال آب از پروژه انتقال آب‌های مرزی پیش‌بینی شده است؟

سال گذشته آخرین سالی بود که امکان استفاده از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه تونل انتقال آب از رودخانه‌های مرزی وجود داشت، اما امسال سازمان برنامه و بودجه و نیز دولت قول داده‌اند که 50 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دهند، در حالی که به منابع مالی بیشتری نیاز دارد که این موضوع نیز در حال رایزنی است تا وزارت نیرو از محل پروژه رودخانه‌های مرزی، منابعی را از طریق صندوق توسعه برای پروژه‌های مربوط به احیا اختصاص دهد.

چه بازه زمانی را برای افتتاح و بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از تونل پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به این‌که با بهره‌برداری این پروژه، آب دائمی وارد دریاچه می‌شود، تاکنون مشکلی برای آن به وجود نیامده و منابع آن وارد می‌شود، اما نگرانی‌ای که وجود دارد این است که برای پایان دادن به آن‌ که جزو پروژه‌های ماندگار دولت است، باید فکری اساسی شود. بنابراین اوضاع اقتصادی کشور و نیز وجود تونل و هزینه‌های ارزی مربوط به آن سبب شده که هزینه‌ها برای پیمانکاران افزایش یابد و از این نظر پیش‌بینی می‌شود که در 3 ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت این پروژه به کجا رسیده است؟

هم‌اکنون نزدیک به 30 کیلومتر از این پروژه پیشرفت داشته است و پروژه‌ای عظیم و بی‌سابقه در کشور به شمار می‌رود. این طرح به لحاظ حجم کار رکورددار و پیشرفت عملیاتی سد کانی‌سیب هم مطلوب است. بنابراین باید منابع آن از صندوق توسعه ملی تزریق شود و با توجه به این‌که اعتبارات آن به پایان رسیده است،

باید روی مابه‌التفاوت ارز تمرکز کنیم تا منابع اعتباری از آن طریق تزریق شود. سومین منبع نیز ماده‌های 10 و 12 است و هم‌اکنون مبلغ 200 میلیارد تومان از این طریق اختصاص یافته، در حالی که این رقم در سال گذشته 500 میلیارد تومان بوده است، اما برای تامین مابه‌التفاوت 300 میلیارد تومان با برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی وارد مذاکره شده‌ایم.

آیا همچنان مطالعات مربوط به انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه انجام می‌شود؟

بله، مطالعات آن در حال انجام است و هم‌اکنون یک مشاور دولتی بخشی از مدل سازی‌هایی را که برای انتقال آب از خزر انجام داده بود برای این کار نیز انجام می‌دهد. در مجموع، امسال پروژه‌های اصلی ما انتقال پساب‌ها و تونل است، چون با بهره‌برداری از آنها سالانه نزدیک به 800 تا 900 میلیون متر مکعب آب به دریاچه می‌رسد. بنابراین باید تلاش کرد که حتما این 2 پروژه تمام شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید