• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62166
+
-

توسعه سیستان و بلوچستان بر پایه ترانزیت و تجارت

دسترسی سیستان و بلوچستان به بازار 220 میلیون نفری امتیاز تجارت در این استان را افزایش می‌دهد

خبر
توسعه سیستان و بلوچستان بر پایه ترانزیت و تجارت

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بازرگانی و ترانزیت ۲ ویژگی ملموس اقتصادی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند و این استان به بازار ۲۲۰ میلیون نفری دسترسی دارد که این فرصت ارزنده‌ای برای تامین نیازهای اولیه و صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا «عبدالحکیم ریگی» در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در زاهدان برگزار شد، گفت: یکی از امتیازات صادرات در سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه عدم به‌کارگیری دلار در معاملات است چون بهترین نوع معاملات اقتصادی یعنی پایاپای (کالا به کالا) در این مرزها انجام می‌شود.


سیستان و بلوچستان؛ شاهراه بازارهای جهانی 

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با برخورداری از مرز زمینی، دریایی و هوایی و تنها بندر اقیانوسی ایران، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای تجارت و ترانزیت، به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین‌المللی تبدیل خواهد شد.
«احمد علی موهبتی» افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که سبب توسعه این استان پهناور می‌شود، توجه بیش از پیش به ترانزیت و تجارت است.

وی بیان کرد: معدن، گردشگری، دام، کشاورزی و غیره از مواردی هستند که در رونق تولید و توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند.
استاندار سیستان و بلوچستان از فعالیت مطلوب دامپزشکی در ایجاد اشتغال در این استان تقدیر کرد و افزود: با واردات دام و فعال شدن بخش‌های زیرمجموعه آن در استان حدود ۱۵ هزار شغل در آن احیا شد و ضروری است سایر دستگاه‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود به بهبود شرایط اقتصادی و کسب و کار کمک کنند.


تصویب منطقه آزاد سیستان 

«علیرضا نورا» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر احیای مجدد سازمان عمران سیستان، تصویب منطقه آزاد سیستان و اجرایی شدن منطقه ساحلی مکران تاکید کرد. همچنین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: 1۲۵۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در این استان صادر شده است که تنها ۱۵ واحد از آنها ظرفیت اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را دارند و بیشتر این واحدها کوچک و کارگاهی هستند.

«نادر میرشکار» بر راه‌اندازی زیرساخت‌های حوزه صنعت و معدن در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: این استان نیازمند بسته خاص در زمینه اقتصادی است تا با برخورداری از مزیت‌های فراوان تجارت، تامین‌کننده نیاز کالاهای اساسی کشور باشد. همچنین فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان در این نشست بر رفع مشکلات مالیاتی، اجرای کامل قانون رفع موانع تولید، تامین زیرساخت‌ها و سوخت معادن، اعطای تسهیلات با بهره کم، بهبود وضعیت اکتشافات معدنی، توجه به مشکلات فعالان اقتصادی شیلاتی نظیر گمرک و صادرات و توجه به ظرفیت‌های این استان در تامین گوشت کشور تاکید کردند.


نشست هم‌اندیشی با نخبگان 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری همچنین در نشست هم‌اندیشی با نخبگان و دانشگاهیان سیستان و بلوچستان گفت: امروز سیاست‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که باید عزم جدی برای حمایت از صادرات غیرنفتی داشت و سهم سیستان و بلوچستان در این زمینه از طریق فرهیختگان روشن شود. «محمد نهاوندیان» با تاکید بر همگرایی منطقه‌ای افزود: باید بین ایران و پاکستان، عراق و دیگر کشورهای همسایه به دنبال منافع مشترک گشت. در این زمینه در ایران ظرفیت بالایی به‌ویژه در سیستان و بلوچستان داریم. موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: طرح آمایش سرزمین استان آماده شده و قرار است هفته آینده رونمایی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید