• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62159
+
-

نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس پهلو گرفت

برای نخستین ‌بار، عملیات هدایت، یدک‌کشی و پهلودهی یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول‌پیکر ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس با موفقیت انجام شد

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عملیات هدایت، یدک‌کشی و پهلودهی یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول‌پیکر ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس با موفقیت انجام شد.  به گزارش ایرنا «اسماعیل مکی زاده» گفت: گروه عملیات دریایی بندر شهید رجایی با رقم زدن این اتفاق در مجتمع کشتی‌سازی بندرعباس (ایزو ایکو) رکوردشکنی کردند.

وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع نفتکش غول‌پیکر است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد. مکی زاده تصریح کرد: عملیات پهلودهی و تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش‌های سوپرتانکر به علت آبخور بالا(5/22 متر) و محدودیت‌های مانوری آنها در پایانه‌های دریایی مخصوص مانند جزیره خارک انجام می‌شود.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان ادامه داد: عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک از پیچیده‌ترین عملیات‌های مانوری کشتی‌هاست که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپرتانکر Doreتوسط تیم عملیاتی بندر متشکل از راهنمایان، یدک‌کش‌ها، ملوانان طناب‌گیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی اجرایی شده است. مکی زاده اظهار کرد: برای نخستین بار است که عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد داخل کشور انجام شده است. پیش از این، شناورها برای انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در کشورهای خارجی مراجعه می‌کردند. این مقام مسئول افزود: سال گذشته نیز تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با انجام عملیات داکینگ تانکرهای نفتکش ۱۰۰ هزار تنی، چندین بار در این زمینه رکورد شکنی کرده بود که امسال با داکینگ سوپرتانکر ۳۲۰ هزار تنی، این رکورد جهش چند برابری یافته است.

وی اضافه کرد: تیم پایلوتیج (راهنمایی کشتی) اداره کل بنادر و دریانوردی استان در سال‌های اخیر موفق به انجام کارهای ویژه‌ای برای هدایت کشتی‌ها شده که بیشتر آنها زمینه خودکفایی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید