• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62144
+
-

بازار بزرگ رشت ایمن نیست

معاون سازمان آتش‌نشانی رشت: تاکنون ۳۰  مورد ناایمن در این بازار مشاهده شده که شبکه عنکبوتی سیم‌های فرسوده برق از مهم‌ترین آنهاست

شهری
بازار بزرگ رشت ایمن نیست


بازار بزرگ رشت در بافت قدیمی و مرکزی این کلانشهر، به عنوان مرکز فعالیت‌های بازرگانی گیلان و یکی از جاذبه‌های گردشگری به دلیل نداشتن استانداردهای ایمنی در معرض خطر است.

به گزارش ایرنا، این بازار که روزانه هزاران نفر برای تامین نیازهای روزانه خود به آن مراجعه می‌کنند شامل میدان بزرگ و کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهایی است که معماری، تزئینات و طاقی‌هایش همچنان حفظ شده و به دلیل همین ویژگی‌ها گردشگران را به سوی خود جذب می‌‌کند.

در بافت ۲۴ هکتاری بازار، ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که به وسیله راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این کاروانسراها در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برای کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

 با این وجود فرسودگی بنا، وجود انبار لوازم اشتعال‌زا، کابل‌های برق آویزان، وضع نامناسب سیم‌کشی و نداشتن دسترسی مناسب هنگام وقوع حادثه به دلیل فعالیت دستفروشان از مواردی است که موجب شده بازار رشت همواره در خطر باشد.


آتش‌سوزی در بازار رشت

وقوع آتش‌سوزی در بازار بزرگ و سنتی رشت نه تنها خسارت‌های مالی سنگینی برای اصناف به همراه دارد، بلکه می‌تواند بر اقتصاد هم اثر بگذارد. 

به گفته مسئولان وقت سازمان آتش‌نشانی، آتش‌سوزی در راسته طلافروشان و کتابفروشان در سال ۸۳ یکی از مهیب‌ترین آتش‌سوزی‌ها در رشت بود که اطفای آن بیش از ۹ ساعت طول کشید و ۱۸۰ مغازه در آتش سوخت. آتش‌سوزی دهه ۴۰ هم بازار رشت را به طور کامل نابود و برای مدت‌ها، اقتصاد شهر را فلج کرد.


شناسایی موارد ناایمن در بازار 

معاون آموزش ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی رشت با بیان این‌که ۳۰ مورد ناایمن در بازار بزرگ این کلان‌شهر شناسایی شده است، گفت: درباره بازار رشت و خطرات موجود در آن، پیگیری‌های لازم و مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم، همچنین خطرات و موارد ناایمن که منجر به وقوع آتش‌سوزی در بازار می‌شود را شناسایی و به متولیان امر اعلام کرده‌ایم.

«حبیب موحدی» با بیان این‌که موارد ناایمن و خطرات در بازار رشت به چند دسته تقسیم می‌شوند، افزود: سد معبر در بازار و پیشروی مغازه‌داران موجب می‌شود تا هنگام آتش‌سوزی، خودروهای سازمان آتش‌نشانی برای امدادرسانی نتوانند خود را به سهولت به محل حادثه برسانند.
 
معاون آموزش ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی رشت وضعیت نامناسب سیم‌کشی بازار که درهم تنیده و به صورت تار عنکبوتی است را از دیگر خطرات در بازار رشت عنوان و اظهار کرد: منابع حرارتی بازار در صنف غذاخوری‌ و سایر صنف‌ها، گاهی منجر به آتش‌سوزی شده است.

وی با اشاره به این‌که برخی از انبارها دارای مواد اشتعال‌زا هستند، اضافه کرد: در قسمت دیگری از بازار کارگاه‌های مبل و حجره‌های پارچه‌فروشی فعال هستند که همه اینها در صورت وقوع آتش‌سوزی، قابلیت اشتعال بالایی دارند. 

به طور کلی در بازار رشت انبارداری مشخصی هم وجود ندارد. هرکس با توجه به شرایط کاری خود انبارداری می‌کند و در صورت وقوع آتش‌سوزی، خسارات جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.


ایمنی‌سازی بازار نیازمند عزم همگانی است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست و خدمات شهر شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با اشاره به ناایمن بودن بافت سنتی و تاریخی بازار بزرگ رشت بیان کرد: برای ایمنی آن، نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

«فاطمه شیرزاد» اظهار کرد: بافت و کابل‌های برق قدیمی و سقف‌های کوتاه موجب شده که خطر همواره بازار بزرگ رشت را تهدید کند و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در این بازار ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: وجود انبارهای شیمیایی شامل رنگ‌ها، مواد شیمیایی و روغنی قابل اشتعال از مواردی است که در جلسه‌های مختلف بارها به آنها اشاره و به سازمان آتش‌نشانی ماموریت داده شد که تدابیر لازم را اتخاذ کند.

شیرزاد تصریح کرد: ساماندهی محوطه بازار رشت را در دستور کار قرار داده‌ایم که شامل عملیات جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، ایجاد ایمنی در بازار و کفپوش‌سازی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به اهمیت بازار به لحاظ اقتصادی و گردشگری، یک ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزات کامل در بازار رشت جانمایی شده است، ضمن این‌که جدی گرفتن موضوع ایمنی در بازار، تلاش برای رفع موانع از سوی بازاریان و همکاری آنان با متولیان امر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.وی بازار بزرگ رشت را یک قطب اقتصادی برای مرکز استان دانست و تاکید کرد: تعدادی از مغازه‌ها طی سال‌های گذشته نوسازی شده‌اند و باید به نوسازی سایر مغازه‌ها اقدام شود.


لزوم رسیدگی به کاروانسراهای بازار 

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهر شورای اسلامی رشت با اشاره به فعالیت چندین کاروانسرا در بازار بزرگ این کلان‌شهر بیان کرد: بازآفرینی این کاروانسراها باید در دستور کار مسئولان مربوطه از جمله میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شهرداری و استانداری قرار بگیرد و برای این مهم باید سرمایه‌گذار یا بازاریان ورود کنند.

وی اظهار کرد: در استان‌های همجوار بسیاری از کاروانسراها بازسازی و بازآفرینی شده‌اند. حرفه‌های مختلف در آنها مشغول فعالیت هستند و به عنوان مرکز گردشگری محسوب می‌شوند، اما ما متاسفانه این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را به لحاظ هویتی نادیده می‌گیریم.

شیرزاد گفت: مدیریت شهری رشت آماده همکاری با اصناف برای افزایش ایمنی در بازار بزرگ رشت است.


موانع پیش روی آتش‌نشانان برای اطفای حریق 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی رشت گفت: سایبان‌های گشوده و قرار دادن گاری‌های زنجیر شده در وسط بازار از مهم‌ترین دغدغه آتش‌نشانان در صورت وقوع آتش‌سوزی در بازار رشت است.

«شهرام مؤمنی» اظهار کرد: شبکه عنکبوتی سیم‌های برق، محصور شدن شیرهای آب اضطراری در بازار با پیشروی و پهن شدن وسایل دستفروشان، انبارهای دارای مواد اشتعال، بافت قدیمی و کوچه‌های تنگ و باریک، پیشروی مغازه‌ها در شارع عام و فعالیت دکه‌ها در این بازار از مواردی هستند که در صورت وقوع آتش‌سوزی مانع از انجام عملیات مطلوب می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان آتش‌نشانی رشت برای برپایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حوالی بازار افزود: ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حوالی و داخل بازار رشت شامل ایستگاه شماره 8 داخل بازار، ایستگاه شماره 7 در میدان صیقلان و ایستگاه شماره یک در استادسرا می‌توانند کمتر از 2 دقیقه به بازار رشت برسند.

 مشکلی به لحاظ آمادگی تیم‌ها و حضور به موقع آنها نیست، اما موانع ذکر شده، ما را برای انجام عملیات با دشواری مواجه خواهد کرد.

مومنی اظهار کرد: آتش‌نشانان ایستگاه‌های 7 و 8 از داخل بازار به صورت شبانه‌روزی بازدید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید