• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62151
+
-

حفاظت از تونل سبز فومن؛ نیازمند مشارکت مردم

ماسوله و قلعه رودخان 2 ظرفیت گردشگری فومن هستند که موجب شهرت جهانی این شهرستان شده‌اند. 

به همین دلیل فومن در اغلب روزهای سال پذیرای گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به آنجا می‌آیند تا این دو اثر را ببینند.

 افرادی که این شهرستان را مقصد گردشگری خود قرار می‌دهند، قبل از رسیدن به فومن ابتدا با یک منظره دل‌انگیز روبه‌رو می‌شوند که به جاده بهشت یا تونل سبز شهرت دارد. 

به گزارش ایرنا، تونل سبز از ظرفیت‌های گردشگری فومن محسوب می‌شود که متاسفانه به دلیل اجرای برخی پروژه‌ها و به دلیل شیوع نوعی آفت با تهدید روبه‌روست. 

تونل سبز بلوار ورودی فومن با 4 هزار چنار و بیش از ۵۰ سال قدمت منظره زیبا و بی‌بدیلی دارد ولی مورد بی‌مهری واقع شده است.


ضرورت مشارکت مردم و مسئولان

معاون برنامه‌‌ریزی و امور عمرانی فرماندار فومن در نشستی درباره حفظ، احیا و نگهداری تونل سبز گفت: مسئول حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست کسانی هستند که در فومن زندگی می‌کنند و اگر آنان مشارکت نکنند نمی‌توانیم محیط‌زیست را حفظ کنیم.

«شاهین علیزاده» اظهار کرد: وظیفه حفظ، نگهداری و احیای این مسیر برعهده تک تک مسئولان شهرستان است و نمی‌توان یک اداره را مجاب کرد که متولی تونل سبز شود.

 باید با همکاری و هم‌افزایی این وظیفه را انجام دهیم. وی با اشاره به کاشت درختان چنار در مسیر تونل سبز توسط شهرداران سابق فومن طی 5 دهه قبل بیان کرد: در نگهداری این مسیر غفلت شده و چهاربانده کرده جاده نیز به درختان آسیب زده است.


تهدید درختان چنار

علیزاده وجود رواناب سطحی آلوده به روغن، کم‌آبی، کمبود مواد مغذی، دپوی زباله و آفت پروانه سفید را از مشکلات درختان چنار در تونل سبز عنوان کرد و گفت: دهیاری و شورای روستاها با کمک شهرداری فومن برای پاک‌سازی این مسیر از زباله همکاری لازم را داشته باشند.

 معاون برنامه‌‌ریزی و امور عمرانی فرماندار فومن ادامه داد: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این زمینه متعهد شده‌اند که کود و سم مورد نیاز درختان را تامین کنند. 

زمان مناسب برای کوددهی پاییز است.این مسئول با بیان این‌که تونل سبز در ایجاد نشاط و شادابی مردم تاثیر بسزایی دارد، یادآور شد: در حالی که سرانه فضای سبز در ایران بین 5 تا 7متر برای هر نفر تعیین شده، این سرانه در فومن فقط 5/2 متر است و در این شرایط باید از این نعمت خدادادی نهایت بهره را ببریم.


علت شیوع آفت پروانه اشجار

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فومن نیز در این نشست با اشاره به نیاز آبی و کمبود مواد غذایی درختان چنار در مسیر تونل سبز اظهار کرد: این ضعف‌ها یکی از عوامل ایجاد آفت هستند.

«رامین قاسم زاده» با اشاره به مشاهده آفت پروانه اشجار گفت: پروانه در نسل اول حدود ۱۵۰۰ تخم می‌گذارد و مبارزه با این آفت باید در همان نسل اول (نیمه خرداد) که لارو در شاخه‌های پایین است، انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت سرشاخه‌زنی برای مقابله با این آفت تصریح کرد: نسل دوم لاروها اواخر تیر ظاهر می‌شوند که با نمونه‌برداری، زمان مناسب برای سمپاشی اعلام می‌شود.


مکاتبات برای ثبت تونل سبز

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فومن نیز در این نشست با بیان این‌که این شهرستان را باید از پل فلاح‌آباد ببینیم نه از میدان ورودی گفت: تونل سبز را می‌توان به عنوان یک پارک جنگلی در نظر گرفت و با فضاسازی مناسب و ایجا فضای مکث بر جاذبه‌های گردشگری آن افزود.

«سید محمدعلی حسینی‌نسب» با اشاره به مکاتبات 4ساله خود در راستای ثبت تونل سبز فومن به عنوان میراث طبیعی اظهار کرد: با توجه به مخالفت‌های راهداری فعلا پرونده مسکوت مانده، اگرچه موافقت اداره ثبت میراث‌ طبیعی برای ثبت این مسیر اخذ شده است.

«عین الله خانعلی‌زاده» رئیس اداره راهداری فومن نیز با اشاره به مخالفت‌های راهداری خواستار انتخاب متولی واحد برای این مسیر شد و گفت: به دلیل سرعت زیاد خودروها و وقوع سوانح مرگ‌آفرین صددرصد مخالف ایجاد پارک هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید