• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62142
+
-

تابستان بحرانی پیش روی مشترکان برق در مازندران

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه آینده، دما بالای ۳۶ درجه خواهد رفت و همین موضوع میزان مصرف برق را افزایش خواهد داد


مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها از شرایط جوی، پیش‌بینی می‌شود ۲۹ روز بحرانی و حساس در مصرف برق پیش روی مردم استان باشد و برای فائق آمدن بر این مشکل همه باید دست به دست هم بدهیم و میزان مصرف را مدیریت کنیم.

به گزارش ایرنا «رضا غفاری» در یک کنفرانس خبری در استانداری اظهار کرد: طبق آخرین گزارش‌ها از شرایط جوی، در روزهای آینده هوای استان گرم‌تر می‌شود و با توجه به رطوبت هوا، مصرف بالای برق را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که دمای احساسی در مازندران به واسطه رطوبت بالا حدود 5درجه بالاتر از دمای هواشناسی است، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه آینده شهروندان اغلب مواقع دمای بالای ۳۶ درجه را باید تحمل کنند. 

به ازای هر یک درجه افزایش دمای احساسی بیش از ۳۱ درجه، حدود ۱۷۰ مگاوات افزایش مصرف خواهیم داشت. لازم است در روزهای پیش رو مدیریت مصرف از سوی تمامی مشترکان جدی گرفته شود.

غفاری با بیان این‌که در خرداد امسال شهروندان شاهد گرمای زودرس بودند، گفت: با این‌که تجهیزات و طول شبکه برق مازندران در ایام پیک هیچ تغییری نمی‌کند، اما به علت اختلاف بار پایه و پیک تابستان، شبکه باید افزایش 5/3 برابری بار مصرف را تحمل کند.

زمان پیک مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ساعت پیک مصرف را ۲ نوبت در روز و شب عنوان کرد و افزود: ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ پیک مصرف برق است. 

مدیریت مصرف مورد نظر ما در بعدازظهر و اوج مصرف است. نیاز است تمامی مشترکان خانگی، عمومی، صنعتی و اداری صرفه‌جویی کنند.

وی تفاوت مصرف در پیک شب و روز استان را ۱۴۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: متاسفانه پیک شب استان نیز به پیک روز مصرف برق در حال نزدیک شدن است که نشان از مدیریت نکردن مشترکان در شب دارد.


بی‌توجهی ادارات به مدیریت مصرف 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان این‌که ۷ درصد از پیک بار شبکه معادل ۱۰۲ مگاوات برای ادارات رقم می‌خورد، گفت: پیش‌بینی می‌کردیم ۶۴ مگاوات از طریق رعایت این دستگاه‌ها صرفه‌جویی داشته باشیم که متاسفانه با همکاری نکردن آنان فقط ۲۸ مگاوات صرفه‌جویی کردیم.

این مسئول با تاکید بر این‌که تغییر ساعات کار، اصلاح الگوی مصرف و اتخاذ تدابیر لازم در زمینه کاهش مصرف در ادارات لازم‌الاجراست، افزود: همچنان ادارات نه تنها در ساعات اداری تخلف می‌کنند، بلکه مصرف خود را نیز بهینه نمی‌کنند.
وی از مدیران ادارات خواست برای جلوگیری از فروپاشی شبکه و قطعی برق با شرکت توزیع برق همکاری داشته باشند و مصرف برق خود را مدیریت کنند.

غفاری بیان کرد: چنانچه مشترکان برق در مصرف برق همکاری نکنند مجبور به اعمال خاموشی خواهیم شد.

ساعت کار تابستانی از ۲۵ خرداد در مازندران به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن ادارات از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه فعالیتشان آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ادامه دارد. 

هدف اجرای این طرح کاهش بار مصرف برق و جلوگیری از خاموشی برای مشترکان خانگی بوده است.


جریمه ۱۶ درصدی در انتظار پرمصرف‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان این‌که الگوی مصرف برای مشترکان خانگی مازندران طی تابستان امسال ۴۰۰ کیلووات در ماه است، اظهار کرد: مشترکانی که از این میزان مصرف عبور کنند تا سقف ۱۶ درصد افزایش بهای برق خواهند داشت.

غفاری گفت: مشترکانی که کمتر از ۴۰۰ کیلووات مصرف کنند، به ازای هر یک کیلووات مصرف کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۰۰ ریال بخشودگی از مصرف خواهند داشت که برنامه تشویقی توانیر برای آنان است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردها بیش از ۴۰۰ هزار مشترک برق مازندران بیش از پیک مصرف می‌کنند.


مصرف بیشتر، آلودگی بیشتر

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به این‌که برق استان همچنان به نیروگاه شهید سلیمی نکا وابسته است، گفت: به ازای هر یک کیلووات ساعت برق که در نیروگاه نکا با مازوت تولید می‌شود، ۸۹۰ گرم مواد سمی وارد طبیعت می‌شود.

وی افزود: متاسفانه انرژی‌های پاک همچون پنل‌های خورشیدی و دیگر انرژی‌ها به دلیل افزایش قیمت و گرانی با استقبال خوبی در استان مواجه نیستند.

غفاری بیان کرد: روند افزایش مصرف نگران‌کننده است و مشترکان برای جلوگیری از خاموشی باید مصرف خود را کاهش بدهند و مدیریت کنند.

شرکت توزیع برق مازندران یکی از 
۲ شرکت توزیع برق استان است که با یک میلیون و ۳۸۶ هزار مشترک از منطقه گلوگاه تا آمل را زیر پوشش دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید