• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62097
+
-

گناباد در تنش آبی

در این شهرستان، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق یک ضرورت است

در استان
گناباد در تنش آبی

شهرستان گناباد در کنار ۲۹ شهرستان دیگر خراسان رضوی در شرایط تنش آبی قرار دارد و باید در فصل تابستان الگوی مصرف در این شهرستان رعایت شود. به گزارش تسنیم، با گرم شدن هوا بحث میزان مصرف و صرفه‌جویی نیز مهم می‌شود. در سال‌های گذشته شاهد قطع برق و آب بوده‌ایم از این رو هفته اول تیرماه را به نام هفته صرفه‌جویی نامیده‌اند. هزینه‌ای که دولت‌ برای برقراری و تولید برق و آب پرداخت می‌کند بسیار سنگین است و در مقابل از مشترکان هزینه کمتری دریافت می‌شود، ولی باید این انرژی‌ها درست مصرف شود تا نسل‌های آینده با مشکل روبه‌رو نشوند. 


کمترین نرخ خاموشی در استان

«محمد بهشتی»، رئیس اداره برق شهرستان گناباد، اظهار کرد: در کشور ما 15 درصد برق را نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌کنند. با بارندگی‌های خوب امسال این میزان به 20 درصد رسیده است و 80 درصد برق تولیدی ما از انرژی‌های دیگر مانند هسته‌ای و فسیلی تامین می‌شود. وی ادامه داد: در طول سال 7760 ساعت مصرف برق داریم و باید نحوه صحیح استفاده و صرفه‌جویی را اعمال کنیم. در این زمینه دوره‌های آموزشی در حوزه فرهنگ‌سازی در مدارس و مساجد برگزار شده است. رئیس اداره برق گناباد گفت: تعرفه‌بندی و تشویق یکی دیگر از روش‌های کنترل مصرف است که برای این موضوع با مشترکان سنگین شهرستان تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که در زمان پیک، مصرف کمتری داشته باشند و در مقابل ما برای آنها مشوق‌هایی را اعمال کنیم. در این زمینه با 17 کارخانه و 20 اداره تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. 

بهشتی افزود: با اقداماتی که در زمینه تامین برق پایدار داشته‌ایم امروز در شهرستان گناباد 8 مولد تولید داریم. از سویی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی نیز در حال راه‌اندازی است که جدای از خرید برای تاسیس این نیروگاه‌ها، روند اداری ندارد و به‌راحتی قابل احداث است. مچنین برق فروخته‌شده به مشترک یک کیلووات 75 تومان است در صورتی که همین میزان از نیروگاه‌های خورشیدی 800 تومان خریداری می‌شود که در شهرستان گناباد 40 قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی داریم که از این تعداد 17 مورد وارد مدار شده‌اند. وی توضیح داد: تبدیل کردن شبکه سیمی شهرستان به کابلی یکی دیگر از برنامه‌های این اداره است. از 1790کیلومتر شبکه شهرستان امسال 10 کیلومتر آن کابلی می‌شود که این کار در آینده از خاموشی‌ها جلوگیری می‌کند. در حال حاضر نیز رتبه اول استان در زمینه کمترین نرخ خاموشی را در اختیار داریم. 

رئیس اداره برق شهرستان گناباد تصریح کرد: با هدف کاهش میزان مصرف برق در طرحی کولرهای آبی به صورت رایگان در شهرستان سرویس شد. این برنامه همچنان در دستور کار برای سال‌های آینده قرار دارد. بهشتی یادآور شد: ادارات و بخش خصوصی در گناباد بیش از 6 میلیارد تومان به اداره برق بدهکارند که در حال رایزنی برای دریافت مطالبات با روش‌هایی مانند تهاتر هستیم. با این روش توانسته‌ایم مشکل برق کشتارگاه جدید گناباد را نیز برطرف کنیم. 


120 کیلومتر انتقال آب

«هادی حیدری‌نیا» رئیس اداره آب و فاضلاب شهری گناباد نیز درباره میزان مصرف آب و صرفه‌جویی در این حوزه گفت: تامین آب در گناباد بسیار خاص است، زیرا خط انتقال آب گناباد به طول 120 کیلومتر بعد از خط انتقال آب مشهد بزرگ‌ترین خط انتقال آب استان است. بارندگی‌های امسال شرایط را بهتر کرده است، اما در شرایط تنش آبی مانند 29 شهرستان دیگر هستیم. وی بیان کرد: در شهرستان گناباد 24 هزار مشترک داریم و 17 روستای شهرستان نیز از آب شهری استفاده می‌کنند. در حال حاضر این خط انتقال طولانی ما را دچار زیان انباشته بیشتری نسبت به شهرهای همجوار کرده است. 

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری گناباد درباره پایداری آب در شهرستان نیز توضیح داد: اقداماتی مانند ساخت مخزن آب، اصلاح خط انتقال به طول 13 کیلومتر و توسعه جایگاه‌های برداشت آب را داشته‌ایم. حیدری‌نیا افزود: پروژه مخزن آب گناباد 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در 6 ماه آینده در مدار قرار خواهد گرفت. برای این پروژه تاکنون 3 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده است. وی با اشاره به ساخت 15 جایگاه برداشت آب در شهر گناباد گفت: صرفه‌جویی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه اقدام به نصب شیرهای کاهنده در مساجد و مدارس شهرستان کرده‌ایم. با سازمان‌های مردم‌نهاد نیز برای اجرای برنامه‌هایی با هدف صرفه‌جویی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌ایم. 


آب‌رسانی به 10 روستای گناباد با تانکر 

«علیرضا فخار طبسی» رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد نیز درباره صرفه‌جویی و درست مصرف کردن آب در روستاها خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد مشترکان روستایی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و 30 درصد دیگر که الگو را رعایت نمی‌کنند میزان مصرف آنها برابر با تامین آب چند روستا در گناباد است. وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه آب روستایی داریم فرسودگی لوله‌کشی برخی منازل است که سبب ترکیدگی و عدم رسیدگی از سوی صاحب ملک می‌شود و در نتیجه میزان آب مصرفی بالا می‌رود. رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد گفت: حدود چند ماهی می‌شود که تانکر آب‌رسانی اداره گناباد را تحویل استان داده‌ایم و اکنون تانکری برای آب‌رسانی نداریم و باید از بخش خصوصی استفاده کنیم که مورد استقبال قرار نگرفته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید