• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61915
+
-

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی‌ها می‌دانند تحریم‌ها چاره‌ساز نیست

نمایش تازه تحریم

وزیر خزانه‌داری آمریکا: به زودی ظریف در فهرست تحریم ها قرار می‌گیرد

سیاست خارجی
نمایش تازه تحریم


 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که پیش‌تر وعده داد بود به‌زودی تحریم‌های جدید سهمگینی را علیه ایران اعمال خواهد کرد با امضای یک فرمان اجرایی، اموال برخی فرماندهان نظامی و نهادهای وابسته به رهبری را بلوکه کرد. تحلیل اولیه تحلیلگران آمریکایی از جمله یان برمر ستون‌نویس مجله تایم از این تحریم‌ها این بود که این اقدام ترامپ، « نمایش مجازات » بود.

این تحلیلگران معتقدند ترامپ این اقدام را برای آن انجام داده که نشان دهد به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران واکنش نشان داده‌است. این موضوعی بود که در سوالات خبرنگاران از وزیر خزانه‌داری آمریکا هنگام اعلام جزئیات تحریم هم به آن اشاره شد.

 این تحریم‌ها مشابه تحریم‌هایی بود که جیمی‌کارتر 13 آبان سال 1358 برای اولین‌بار علیه ایران اعمال کرد و با اعلام وضعیت فوق‌العاده در روابط ایران و آمریکا طی دستوری دارایی‌ها و اموال دولت، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در ایالات‌متحده و نزد بانک‌های آمریکایی خارج از این کشور را مسدود کرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه صبح دیروز در واکنش به تحریم‌هایی که ترامپ وعده آن را داده بود، گفت:  آیا تحریمی مانده است که آنها اخیراً و یا ۴۰سال گذشته علیه ایران اعمال نکرده باشند و اگر اتخاذ کرده‌اند، چه دستاوردی داشته‌اند؟

ترامپ مدعی شده است که این تحریم‌ها را در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی اعمال کرده است. به گزارش فارس، وی که در دفتر کارش در کاخ سفید در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، این تحریم‌ها را «شدید» توصیف کرد و گفت: «به فشار به تهران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد.» ترامپ افزود: «ما به‌دنبال درگیری با ایران یا هیچ کشور دیگری نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا  در بخشی از صحبت‌هایش در مورد اینکه آیا به‌دنبال مذاکره با ایران است، گفت: «دوست داریم مذاکره کنیم، اگر آنها بخواهند. اگر نخواهند هم مشکلی نیست. اما دوست داریم این اتفاق بیفتد و رک بگویم، شاید هم به‌زودی این اتفاق بیفتد.»

او که در 2سال گذشته ده‌ها تحریم علیه ملت ایران وضع کرده و چندین‌بار نیز از مردم ایران با لفظ «تروریست» یاد کرده، مردم ایران را مردمی «فوق‌العاده» خواند و مدعی شد که اگر ایران واقعاً به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نباشد، 2کشور می‌توانند به سرعت به یک توافق دست پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این‌گونه سخنان مقامات آمریکایی را در راستای تبلیغات و تأثیرگذاری بر افکار عمومی عنوان کرد و افزود: ما هر تحریمی را جدی می‌گیریم و آن را اقدامی خصمانه و در راستای تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌دانیم ولی آنها خود نیز می‌دانند که تحریم‌هایشان چاره‌ساز نبوده و ایران در حالت فشار و تحریم نه مذاکره می‌کند و نه تسلیم می‌شود.

استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در سخنانی با بیان اینکه تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را مسدود کرد، گفت: این کشور این هفته ظریف، وزیر امورخارجه ایران را تحریم  می‌کند.

سردار حسین پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه،‌ سر دار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و سردار عباس غلام‌شاهی،  سردار رمضان زیراهی، سردار یدالله بادین، سردار منصور روانکار و سردار علی عظمایی فرماندهان مناطق پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در فهرست تحریم های ترامپ قرار گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید