• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6183
+
-

دلار به‌دنبال نقطه تعادل می‌گردد

دیروز هم بخت با دلار و سکه یار بود، قیمت‌ها در هر دو بازار ترقی کرد به‌گونه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش هر دلار آمریکا با 43تومان افزایش به 4هزار و 746تومان رسید و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با 12هزار تومان افزایش روی یک‌میلیون و 521هزار تومان ایستاد تا همچنان وعده کاهش قیمت در این دو بازار محقق نشود. در این میان، قیمت یورو نیز عاقبت 6هزار تومان را بوسید و روی این رقم ایستاد. پیگیری‌های همشهری حاکی از این است که افزایش ادامه‌دار نرخ ارز در روزهای اخیر، قیمت دلار تزریقی بانک مرکزی را نیز با خود همراه کرده و صرافی‌های عامل فروش ارز بانکی، دیروز هر دلار را 4هزار و 689تومان به صرافان متقاضی فروخته‌اند تا آنها با 10تا 15تومان افزایش در بازار عرضه کنند. به گزارش همشهری، رشد قیمت‌ها در بازار ارز در حالی ادامه‌دار شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، چندی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود «خیال مردم بابت نرخ ارز راحت باشد» و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز قیمت ارز را کاهشی می‌دانست. حالا واقعیت بازار چیز دیگری بیان می‌کند و گویا ارز خیال عقب‌نشینی قیمتی ندارد. در این میان، محسن قادری، تحلیلگر بازار ارز و طلا به همشهری می‌گوید: قیمت ارز به‌دنبال رسیدن به سطح تعادلی جدید است و در این وضعیت، رئیس‌جمهور و بانک مرکزی نیز بیشتر بر این تأکید دارند که بازار به ثبات برسد.

قادری روند صعودی اخیر قیمت ارز را ناشی از تورم انباشته اعمال نشده در قیمت ارز و از سوی دیگر افزایش نقدینگی در کشور عنوان می‌کند و معتقد است: اگر دولت قیمت ارز را به سطح تعادلی جدید نرساند، نمی‌تواند برای مدت طولانی تعادل و آرامش بازار را حفظ کند و دوباره ‌مانند دوره احمدی‌نژاد، جهش قیمت ارز رخ خواهد داد، اقتصاد مختل خواهد شد و بازهم انتظارات تورمی، آرامش کل بازارها را با خود خواهد برد. او می‌گوید به‌عنوان تحلیلگر بازار ارز، هرگز از سخنان رئیس‌جمهور و اینکه خیال مردم بابت ارز راحت باشد، سیگنالی مبنی بر کاهش قیمت ارز دریافت نکرده بلکه این سخنان را به متعادل شدن بازار در قیمت تعادلی جدید تعبیر کرده است.

قادری با اشاره به اینکه دولت تدبیر 5سال برای انتقال آرامش به جامعه و کنترل تورم، اجازه حرکت زیاد به قیمت ارز نداده، می‌افزاید: حالا دولت ناگزیر است برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناخواسته و جهش قیمت ارز، به‌صورت کنترل‌شده نرخ ارز را به نقطه تعادلی جدید برساند وگرنه در آینده، خود دلار به سمت این قیمت تعادلی جهش می‌کند و دولت نیز کنترلی بر آن نخواهد داشت. به اعتقاد او در شرایط فعلی، منابع ارزی دولت، مانند دولت احمدی‌نژاد نیست که با باز کردن فلکه دلار قیمت‌ها را پایین نگه‌دارد. از سوی دیگر این تحلیلگر می‌گوید: بررسی تاریخچه قیمتی ارز نشان می‌دهد همیشه تغییر قیمت تعادلی بازار سریع و در بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود تا تقاضای سفته‌بازی کمتری در بازار شکل بگیرد و اتفاقات اخیر نیز براساس همین قاعده رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید