• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61811
+
-

شناسایی 11 هزار چاه غیر مجاز

خبر
شناسایی 11 هزار چاه غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به این‌که طبق بررسی‌ها تاکنون ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان البرز شناسایی ‌شده است، گفت: ذخیره‌سازی آب می‌تواند ۷۰ درصد به تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک کند.
به گزارش مهر «داود نجفیان» با اشاره به این‌که ظرفیت‌های زیادی در بخش مدیریت مصرف داریم، اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب مخصوص یک برهه خاصی از زمان نیست و این برنامه باید در تمام جنبه‌های زندگی رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به این‌که سد کرج در حال پر شدن است، گفت: تعادل آبخوان‌های استان با مدیریت چاه‌های غیرمجاز امکان‌پذیر است.
وی با بیان این مطلب که برای شروع شناسایی تصرفات اقدام کرده‌ایم، ادامه داد: در هفته جاری بخش اعظمی از تصرفات قلع‌وقمع می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به این‌که در حوزه رودخانه‌ها 4 کیلومتر در محدوده شهر آزادسازی داشتیم، ادامه داد: چند اکیپ برای شناسایی و آزادسازی این تصرفات به کار گرفته ‌شده است.

نجفیان با بیان این‌که امسال قبل از شروع فصل بارش و سیلاب این تصرفات آزادسازی می‌شوند، ادامه داد: این تصرفات که منجر به محدود کردن عبور جریان و خسارات می‌شود، برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که رویکرد اصلاح مصرف آب را مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: از تمامی طرح‌ها برای اطلاع‌رسانی مصرف درست آب استقبال می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با تأکید بر این‌که محدودیت مالی برای بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب نداریم، گفت: از طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های مشارکتی استقبال می‌کنیم.

نجفیان با اشاره به این‌که هیچ محدودیت اعتباری برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز و آزادسازی رودخانه‌ها نداریم، عنوان کرد: به لحاظ اهمیت این موضوع اعتبارات لازم را تخصیص می‌دهیم.
وی با بیان این مطلب که حجم تصرفات و چاه‌های غیرمجاز زیاد است، افزود: در حال حاضر 3 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی ‌شده است و اگر لازم باشد می‌توانیم این رقم را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با بیان این‌که بارندگی‌ها شرایط خوبی را در کشور ایجاد کرد، عنوان کرد: این بارندگی‌ها باعث شد در سد کرج و طالقان حداکثر ظرفیت ممکن ذخیره‌سازی شود.

نجفیان با بیان این‌که سد کرج در شرف پر شدن است، گفت: در اواخر اردیبهشت‌ماه سرریز سد طالقان شروع‌ شده است.
وی با اشاره به این‌که امسال بیشترین حجم ذخیره‌سازی آب‌های سطحی را داشته‌ایم، عنوان کرد: در سیلاب اخیر بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب و حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب به سدهای ما وارد شد و بخشی به رودخانه شور هدایت شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با تأکید بر این‌که کسری مخازن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب سفره‌های آب زیرزمینی در سنوات گذشته خارج ‌شده است، گفت: بارندگی‌های اخیر تنها بخشی کوچک از این کمبود را جبران کرد.
نجفیان با بیان این مطلب که بانک اطلاعاتی برای تمامی چاه‌های مجاز و غیرمجاز به‌زودی ایجاد خواهد شد، افزود: خوشبختانه آبخوان‌های خوبی در البرز داریم و با مدیریت چاه‌های غیرمجاز می‌توانیم آبخوان‌ها را به تعادل و شرایط خوبی برسانیم و آنها را احیا کنیم.

وی با بیان این مطلب که ۱۰ درصد چاه‌های غیرمجاز حدود ۹۰ درصد برداشت‌های غیرمجاز را انجام می‌دهند، افزود: بیشتر این مصارف در بخش کشاورزی است.
نجفیان اضافه کرد: امسال باید بیش از ۳۰۰ هکتار به کشاورزی صنعتی و گلخانه‌ای البرز افزوده شود که در صرفه‌جویی آب کشاورزی مؤثر است.
وی با بیان این‌که در استان البرز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: ۴۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعت به مصرف می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید