• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61783
+
-

البرز در رتبه نخست برخورد با مفاسد

رئیس دادگستری استان البرز: ورودی پرونده‌های قضایی نسبت به جمعیت استان برای هر هزار نفر ۳۷ فقره است، در حالی که آمار مشابه نسبت به کشور ۵۴ فقره است

قضایی
البرز در رتبه نخست برخورد با مفاسد

رئیس دادگستری استان البرز گفت: رتبه نخست کشوری در برخورد با مفاسد از آن استان البرز شده است و نخستین اولویت دستگاه قضا در استان البرز تقویت حوزه قضایی است.
به گزارش فارس «احمد فاضلیان» عنوان کرد: در راستای پاکسازی مجموعه قضایی از سال ۹۴ تاکنون ۵۰ قاضی مشمول تذکر جدی شدند که برخی استعفا دادند و برخی دیگر اخراج شدند.
وی بیان کرد: دستگاه قضا باید توسط افراد پاکدست و به دور از لغزش اداره شود؛ نباید برای مقابله و کنترل جرم افراد ناسالم فعالیت کنند.


سرقت در صدر پرونده‌ها

رئیس دادگستری استان البرز اظهار کرد: اتهام اول در کشور سرقت تعزیری است که حدود ۷۱۶ هزار پرونده سرقت در کشور وارد شده است.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که ورودی پرونده سرقت در استان البرز 17 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که میانگین کشوری حدود یک درصد کاهش ورودی ارزیابی می‌شود. 
به گفته وی، اتهام دوم در کشور مربوط به ضرب و جرح عمدی با ورود ۵۵۲ پرونده به شمار می‌رود که سهم استان البرز از این تعداد ۱۷ هزار پرونده است.

مقام عالی دستگاه قضا در استان البرز با بیان این‌که استان ما رتبه ۱۰ کشوری را در بحث اتهام ضرب و جرح از آن خود کرده است، اتهام سوم را مربوط به پرونده توهین به اشخاص عادی برشمرد و اضافه کرد: ۵۲ هزار فقره پرونده در این رابطه وارد دستگاه قضایی شده است که ۱۲ هزار پرونده سهم استان البرز بوده و رتبه ۱۲ کشور را نیز از آن خود کرده است.

فاضلیان ادامه داد: ورودی پرونده‌های مربوط به توهین در استان البرز در یک سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته، در حالی که این رقم در کشور 5 درصد کاهش یافته است. البته افزایش ورودی پرونده‌های این امر آسیب‌شناسی شد و یکی از دلایل جمعیت بالای استان است.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر ورودی پرونده‌های قضایی را نسبت به جمعیت استان بررسی کنیم، برای هر هزار نفر ۳۷ فقره است، در حالی که آمار مشابه نسبت به کشور ۵۴ فقره است.

صدور حکم مدیر کل سابق امور مالیاتی 
رئیس دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با صدور حکم مدیر کل سابق اداره مالیاتی استان البرز بیان کرد: مرحله بدوی رأی محکومیت 7 سال و 6 ماه حبس اعلام شد و همچنین 21 ماه انفصال از فعالیت دولتی و 37 ضربه شلاق مجازات دیگر وی است.

به گفته وی، جریمه نقدی مدیر کل سابق اداره مالیات استان البرز معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که البته در تجدید نظرخواهی مجازات تعلیق شده است.
فاضلیان در رابطه با حکم یکی از اعضای شورای شهر کرج بیان کرد: طی چند روز آینده حکم قطعی صادر و اعلام خواهد شد.


رفع تصرف از  اراضی ملی

وی با اشاره به این‌که مقابله با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز وظیفه ذاتی شهرداری‌هاست، افزود: از سال 90 تا 97 معادل 1037 هکتار از اراضی منابع طبیعی با حکم دستگاه قضایی رفع تصرف شدند. همچنین 516 هکتار از اراضی در اجرای تبصره یک قانون 5 و توسط مأموریت منابع طبیعی اما به دستور دستگاه قضا رفع تصرف شد که در مجموع 694 هزار میلیارد ریال ارزش این اراضی است.
فاضلیان اضافه کرد: 16 هزار و 500 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی از سال 96 تا پایان سال 97 شناسایی شد و سهم سال 97 تاکنون شناسایی 5399 تغییر کاربری اراضی کشاورزی بود که این شناسایی‌ها نخستین گام برای برخورد است.


کمبود منابع انسانی

این مقام قضایی به کمبود ۶۴ درصدی نیروی انسانی در کادر دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: برای جذب افراد، محتاط عمل می‌کنیم. اطمینان کامل وجود دارد که هم‌اکنون مجموعه قضایی استان البرز با حضور افراد پاکدست اداره می‌شود و سلامت و امنیت در دستگاه قضا وجود دارد.

مقام عالی دستگاه قضایی در استان البرز افزود: برخورد جدی با مفاسد باید از درون دستگاه قضایی آغاز شود و یکی از اهداف مهم دستگاه قضایی داشتن فضای پاک و سالم است.
فاضلیان با اشاره به این‌که کمبود منابع انسانی داریم اظهار کرد: ۵۸۸ پست مصوب قضایی داریم که از این تعداد ۲۷۴ پست بلاتصدی است.

رئیس دادگستری استان البرز با بیان این مطلب که ۶۰ درصد کمبود نیرو در کادر اداری داریم، اضافه کرد: ۲ هزار و ۶۶ پست مصوب اداری داریم که از این تعداد 1234 پست بلاتصدی است.
وی با اشاره به این‌که در حوزه‌های عمرانی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، گفت: تا پایان سال ۹۳ کل فضای اداری استان ۳۵ هزار متر‌ مربع بود، ولی از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ معادل ۳۰ هزار متر‌ مربع به فضای اداری اضافه شده است.

فاضلیان با بیان این مطلب که تا پایان سال ۹۸ پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود، عنوان کرد: ساختمان اداره کل دادگستری در آذر ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که پذیرای نقد منصفانه هستیم، اظهار کرد: فاصله نقد و تخریب بسیار نزدیک است؛ نقدی که موجب تخریب افراد یا مجموعه‌ای می‌شود قابل قبول نخواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در مطالبی که دروغ و کذب وجود داشته باشد برخورد جدی می‌کنیم، اضافه کرد: تعداد پرونده‌های مطبوعاتی در استان البرز که منجر به برخورد جدی و صدور حکم شده به اندازه انگشتان دست نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید