• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61770
+
-

کشف ۲ خمره تاریخی در دزفول

کارشناسان میراث فرهنگی دزفول می‌گویند این خمره‌ها مربوط به دوره اشکانی هستند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از کشف 2 خمره سفالی مربوط به دوره اشکانیان حین عملیات احداث خط لوله انتقال گاز منازل در بخش سردشت این شهرستان خبر داد. «حجت‎الله آریایی‎نیا» در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: شرکت گاز شهرستان دزفول به منظور لوله‎گذاری گاز برای منازل روستای گوروی بخش سردشت به حفر کانال در منطقه اقدام کرد که در پی آن 2 خمره سفالی در دل زمین کشف شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاریخی بودن منطقه چرا شرکت گاز پیش از عملیات حفاری از اداره میراث فرهنگی مجوز کسب نکرده است، گفت: شرکت گاز فقط برای لوله‎کشی سراسری موظف به کسب مجوز از میراث فرهنگی است و با توجه به این‌که عملیات گفته‎شده سراسری نبود و مربوط به لوله‌کشی گاز برای منازل بود، این استعلام را انجام نداد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری دزفول افزود: پس از کشف این 2 خمره، عملیات انتقال گاز توسط پایگاه حفاظت میراث فرهنگی دزفول و پاسگاه انتظامی سردشت چند روز متوقف شد. پس از صحبت‌های انجام‎شده با سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان و واحد حقوقی این اداره‎کل قرار شد مجوز ادامه فعالیت شرکت گاز در این منطقه تحت نظارت کارشناس میراث فرهنگی صادر شود.

وی گفت: بر همین اساس، کارشناس ما روزانه به عنوان ناظر در کنار کارگران شرکت گاز در محل عملیات حاضر است و با تهیه عکس و گزارش اداره میراث فرهنگی شهرستان را در جریان جزئیات عملیات قرار خواهد داد. بناست چنانچه حین فعالیت اثری کشف شد، بلافاصله عملیات متوقف شود و مسئولان میراث فرهنگی به همراه هیات همراه برای ثبت و ضبط اشیا اعزام شوند.

آریایی‎نیا با بیان این‌که بر اساس نظریه کارشناس اداره میراث فرهنگی دزفول 2 خمره کشف‎شده مربوط به دوره اشکانی هستند، ادامه داد: اشیای مکشوفه به منظور بررسی طی صورت‌جلسه‌ای از پاسگاه سردشت تحویل گرفته و به اداره میراث فرهنگی دزفول منتقل شدند تا گزارش کامل، جامع، مستند و مصور در خصوص آنها آماده و ارائه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید