• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61732
+
-

افزایش آمار بانوان مصرف‌کننده مواد دخانی

رئیس اداره سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف‌کنندگان مواد دخانی، هشدارها را در خصوص عوارض مصرف آن جدی نمی‌گیرند و تا پایان عمر با بیماری‌های ناشی از مصرف این مواد دست به گریبان خواهند بود. 
به گزارش ایسنا «احمد بامری» افزود: تبیین مناسب عوارض ناشی از مصرف مواد دخانی بر سلامت انسان با هدف تقویت باورپذیری نسل جوان در این زمینه، بسیار مهم است. 

وی با اشاره به جایگاه مهم کانون‌های سلامت محلات و سازمان‌های مردم‌نهاد، در ترویج فرهنگ سلامت ادامه داد: کانون‌های سلامت محلات که متشکل از ساکنان خود محله‌هاست با توجه به شناخت همسایگان از یکدیگر می‌تواند ضمن اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از استعمال مواد دخانی و قلیان در جمع خانواده‌ها، در صورت وجود افراد دچار وابستگی به این‌گونه مواد، برای آگاه‌سازی و ارتقای سواد سلامت آنان اقدام کند. 

وی تاکید کرد: بیایید همه با هم برای کمک به نسل جوان و اطلاع آنان از عوارض جبران‌ناپذیر مصرف مواد دخانی هم‌پیمان شویم تا خود این افراد در صورت مصرف مواد دخانی، به صورت خودآگاهانه آن را کنار بگذارند. 

«کریمیان»، رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نیز گفت: علاوه بر افزایش کلی تعداد مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان در کشور، آمار بانوان مصرف‌کننده این مواد در حال افزایش است. 

وی افزود: با توجه به مضرات عظیم استفاده از مواد دخانی بر سلامت فرد مصرف‌کننده و اطرافیان وی و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان، در صورت استمرار این شرایط، احتمال افزایش آمار مبتلایان به سرطان‌هایی مانند دهان، مری، ریه و سایر بیماری‌های مرتبط وجود دارد. 

وی تاکید کرد: انتخاب زندگی سلامت یا طول عمری همراه با بیماری به انتخاب هر یک از ما در سبک زندگی‌مان بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید