• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61737
+
-

حضور ۹ هزار سوادآموز در دوره‌های سوادآموزی استان

آموزش
حضور ۹ هزار سوادآموز در دوره‌های سوادآموزی استان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طرح سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در سال ۹۷ بیش از 9۶۵۰ سوادآموز داشت. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد ضیاء‌الدینی» افزود: در سال ۹۷ بیش از 5۷۰۰ سواد‌آموز پایه و 1۶۵۰ سوادآموز تحکیم و 2۳۰۰ سوادآموز در دوره انتقال تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی در استان کرمان قرار گرفته‌اند. 

وی به اجرای طرح سوادآموزی عشایر با هدف ارتقای شاخص باسوادی و بالا بردن سطح آگاهی جامعه و عشایر اشاره کرد و افزود: این طرح از آغاز به کار خود، تاکنون با توانمندسازی صد‌ها نفر از آموزش‌دهندگان باسواد جامعه عشایری و روستایی توانسته تعدادی از زنان و دختران عشایری را تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی ببرد و باسواد کند. 

ضیاءالدینی با بیان این‌که مراکز یادگیری محلی مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای را نیز به افراد سوادآموز ارائه می‌دهند، اظهار کرد: در سال‌های ۷۹ تا ۸۶ تعداد زیادی از این مراکز در استان کرمان دایر بود و از سال ۸۷ تا ۹۳ این مراکز مسکوت و تعطیل شدند. 

وی گفت: مجدداً بر اساس مصوبه هیات دولت این مراکز از سال ۹۴ با شیوه جدید احیا و راه‌اندازی شدند و تاکنون ۲۰ مرکز در سراسر استان کرمان دایر شده است و در هر مرکز حداقل برای ۷۵ نفر از بی‌سوادان و کم‌سوادان ضمن ارائه آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن مهارت‌های اساسی زندگی و کسب و کار زودبازده نیز آموزش داده می‌شود. 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان به اجرای طرح حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی برای ترویج فرهنگ و عادت به مطالعه و یادگیری مادام‌العمر و مشارکتی، تثبیت و تحکیم سواد، غنی‌سازی محیط زندگی افراد کم‌سواد در جامعه از سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: این طرح در استان کرمان از سال ۹۵ در حال اجراست و تاکنون با تعداد ۱۰۴ حلقه در دوره‌های مختلف سوادآموزی به فعالیت مشغول است. 

وی به طرح سوادآموزی اتباع خارجی به منظور ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجران خارجی با اولویت اتباع کشور افغانستان در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: معاونت سوادآموزی استان کرمان توانسته است از سال ۹۰ تاکنون تعداد زیادی از اتباع بی‌سواد را از خدمات سوادآموزی منتفع کند و در سال جاری تعداد 4۲۴۰ سواد‌آموز در قالب طرح اتباع و کمیساری‌ها تحت پوشش قرار داده شده‌اند. 

ضیاءالدینی گفت: معاونت سوادآموزی استان کرمان علاوه بر فعالیت‌های سالانه معمول خود با همکاری نهاد‌های بین‌المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و شورای مهاجرین کشور نروژ با همکاری اداره کل اتباع و امور خارجه استانداری کرمان  با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک نسبت به شناسایی و جذب اتباع و مهاجران خارجی اقدام کرده است. 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان به اجرای طرح سوادآموزی زندانیان با مشارکت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان در سراسر استان اشاره کرد و افزود: طرح ندامتگاه در سال ۹۷ با ۱۶۵ سوادآموز در دوره سوادآموزی پایه و ۱۲۶ سوادآموز دوره انتقال و همچنین ۲۰ سوادآموز در دوره تحکیم در زندان‌های سراسر استان در حال اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید