• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61670
+
-

ایجاد بادشکن در ۶۰ هکتار از اراضی میقان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ایجاد بادشکن غیرزنده در ۶۰ هکتار از مناطق جنوب شرقی کویر میقان اراک مصوب شده و اقدامات اولیه آن در دست انجام است. 

به گزارش مهر، «عبدالحسین محمدی» افزود: تاکنون ۷۵ هکتار بادشکن غیرزنده با هدف جلوگیری از حرکت شن‌های روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر میقان اراک انجام شده است. وی ادامه داد: اجرای طرح بادشکن‌های غیرزنده در اراضی کویری کویر میقان اراک امسال به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

 محمدی اضافه کرد: ۴۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان‌های محلات، دلیجان، ساوه، زرندیه، اراک و خنداب وجود دارد که ۸۰ هزار هکتار اراضی بیابانی ساوه و ۵۰ هزار هکتار اراضی کویر میقان اراک با فرسایش بادی بیشتری مواجه‌اند. 

وی گفت: ۱۵ هزار هکتار اراضی کویری در میقان اراک وجود دارد که برای ۱۲ هزار هکتار آن مطالعات بیابان‌زدایی انجام شده و در برخی نقاط این کویر به دلیل شوری بیش از اندازه برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان طرح بادشکن‌های غیرزنده پیش‌بینی شده است.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: اجرای این طرح فرصتی برای فعالیت‌های بیولوژیکی و کاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس، قره داغ و بره داغ در بین این بادشکن‌هاست. 

وی گفت: این بادشکن‌ها با ارتفاع یک متر و از جنس نی و کنف در نقاط بحرانی کویر میقان اراک ایجاد شده و تا ۱۰ برابر ارتفاع خود روی سرعت باد تأثیر می‌گذارد و حرکت شن‌های روان را کند می‌کند. محمدی افزود: ایجاد این بادشکن‌ها کاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی در منطقه را سبب می‌شود و به بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه به طور طبیعی 
کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید