• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61656
+
-

آمادگی برای مهار حریق در مراتع قم

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم با بیان این‌که در هفته‌های گذشته بیش از ۷۷۰ هکتار از مراتع استان دچار حریق شده است گفت: با جلسات هماهنگی و مانورهای اطفای حریق صورت گرفته، آمادگی لازم برای جلوگیری و مهار این آتش‌سوزی‌ها ایجاد شده است. 

«محسن اوروجی» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد مقابله با آتش‌سوزی مراتع بین دستگاه‌های مختلف استان افزود: به دلیل بارندگی‌های خوب چندماه گذشته، شاهد پوشش مناسب گیاهی در مراتع استان هستیم که با گرم شدن هوا، این مراتع مستعد آتش‌سوزی شدند. این موضوع ضرورت آمادگی دستگاه‌های مسئول برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها را افزایش داده است. وی اظهار کرد: احتمال آتش‌سوزی مراتع بسیار افزایش یافته است که برای هماهنگی، کنترل و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از این آتش‌سوزی‌ها، هفته گذشته مانور اطفای حریق در بخش‌های کهک، خلجستان و سلفچگان استان با حضور دستگاه‌های مسئول و اهالی منطقه اجرا شد. 

اوروجی با بیان این‌که پوشش گسترده گیاهی و خشکی آنها در فصل گرما موجب شده تا این مراتع با کمترین حرارتی دچار حریق شوند گفت: برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به اهالی منطقه و استفاده از ظرفیت نماز جمعه و مساجد منطقه در کاهش این آتش سوزری‌ها، روزهای گذشته جلساتی با ائمه جمعه و جماعات بخش‌های استان برگزار شده است. مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم ادامه داد: اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در هفته‌های گذشته بسیار مؤثر بوده و تعداد آتش‌سوزی مراتع در استان در هفته‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است که با توجه به شرایط خاص مراتع، ضروری است این اطلاع‌رسانی ادامه داشته باشد. 

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در مراتع علاوه بر خسارت‌های سنگین به طبیعت و زمین‌های کشاورزی اهالی منطقه، نیازمند ۱۲۰ میلیون ریال برای اطفای هر آتش‌سوزی است که تکرار این حوادث، هزینه سنگینی بر استان تحمیل می‌کند. اوروجی با تأکید بر نقش اهالی منطقه برای جلوگیری از وسعت آتش‌سوزی گفت: به دلیل این‌که روستاییان نزدیک‌ترین افراد به این مراتع هستند، ضمن لزوم توجه به رعایت مسائل ایمنی ضرورت دارد در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی، پیش از گسترده شدن آتش، اقدام‌های لازم را برای اطفای حریق انجام دهند. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم ادامه داد: از شهروندان درخواست داریم در صورت حضور در مراتع استان، هر آتشی را که روشن می‌کنند، قبل از ترک منطقه از خاموشی آن اطمینان کامل حاصل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید