• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61611
+
-

توسعه مجتمع گلخانه‌ای امان‌آباد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی: مجتمع گلخانه‌ای امان‌آباد اراک در زمینی به مساحت ۱۰۷ هکتار ایجاد شده است

گزارش
توسعه مجتمع گلخانه‌ای امان‌آباد


آوا صادق | خبرنگار:

  در حالی که ۱۱۸واحد گلخانه‌ای هر کدام به مساحت 3600 متر گلخانه در بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای امان‌آباد استان مرکزی وجود دارد و انواع گل، گیاهان زینتی، سبزی و صیفی‌ در آنها تولید می‌شود، اما برخی از مشکلات شهرک همچنان به قوت خود باقی است. محصولات این گلخانه‌ها شامل گل رز، کاکتوس، گوجه، توت‌فرنگی، خیار و... است که از کیفیت خوبی برخوردار بوده و سهم بسزایی از بازار این محصولات را به خود اختصاص داده‌ است. 

این در حالی است که اکثر گلخانه‌داران امان‌آباد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی هستند که با استفاده از دانش روز کار گلخانه‌داری را انجام می‌دهند. بعد از گذشت ده‌ها سال از راه‌اندازی این مجتمع هنوز برخی از مشکلات زیرساختی شهرک امان‌آباد مانند آسفالت، معوقات بانکی برطرف نشده است که باید شرایط مطلوب و ایده‌آل برای گلخانه‌داران ایجاد کرد. محصولات کشاورزی به شدت دچار نوسان قیمت هستند. وجود چالش آب، نبود بسترهای لازم برای فروش محصولات، نبود امکانات زیرساختی و نبود جاده دسترسی مناسب تولیدکنندگان را درگیرکارهای اداری برای رفع این چالش‌ها کرده بود که با کمک و حمایت مدیر ارشد استان برخی از مشکلات مانند آب و برق برطرف شده است.


افزایش کیفیت محصول در کشت گلخانه‌ای

یک کارشناس کشاورزی در این زمینه با اشاره به این‌که از مهم‌ترین مزایای تولید محصولات گلخانه‌ای افزایش کیفیت و تولید محصول است می‌گوید: افزایش تولید در واحد سطح نسبت به هوای آزاد، تولید بیش از یک محصول درسال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیرقابل کشت، نداشتن وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در همه فصول، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است که باید به آن توجه جدی داشت. «علیرضا عباسی» بیان می‌کند: فضای گلخانه‌ای را می‌توان به خوبی کنترل کرد و با یک مدیریت دقیق به تولید محصول کیفی، سالم و عاری از مواد آلوده‌‌کننده و بهره‌وری مصرف آب دست یافت. همچنین با توجه به این‌که شرایط آب و خاک ایران مستعد کاشت محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی و انواع صیفی‌ به صورت گلخانه‌ای است، باید مسئولان کشور به منظور توسعه کشت گلخانه‌ای مشوق‌های مناسبی را برای کشاورزان در نظر بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و این‌که بیشترین بازدهی مصرف آب در کشت گلخانه‌ای است و با وجود تجهیزات دقیق‌تر، کنترل عملیات آبیاری محصولات برای کشاورز بیشتر امکان‌پذیر است، حرکت به سمت رفع مشکلات و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور و استان مرکزی که دارای 2 شهر گلخانه‌ای امان‌آباد اراک و آوه ساوه است ضروری است.

این کارشناس کشاورزی بر حل مشکلات گلخانه‌داران و توسعه این نوع کشت تأکید می‌کند و می‌افزاید: برای رسیدن به تولید کیفی و تأمین نیاز داخل و امکان صادرات باید علاوه بر رفع مشکلات گلخانه‌داران، شرایطی را فراهم آوریم که کشت گلخانه‌ای توسعه بیشتری پیدا کند. البته لازمه این کار داشتن مهارت و تخصص است که باید افراد علاقه‌مند به قبل از ورود به این نوع کشت آموزش‌های لازم را ببینند.

عباسی می‌افزاید: قطعاً اصلاح قوانین و مقررات بانکی نیز در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار گلخانه‌داران قرار می‌دهند، باید شرایط و زمان مناسبی داشته باشد تا برای بازپرداخت تسهیلات مشکلی ایجاد نشود.

وی می‌گوید: مسئولان استان نیز باید علاوه بر رفع مشکلات موجود بستر فروش محصولات گلخانه‌داران را فراهم کنند و اجازه ندهند محصولات سایر استان‌ها وارد مرکزی شود تا گلخانه‌داران ضرر نکنند و مجبور شوند محصولات خود را به دلیل نداشتن بازار معدوم کنند. مسئولان علاوه بر جلوگیری از ورود محصولاتی که در استان تولید می‌شود، باید برای گلخانه‌داران استان بازار فروش داخلی و امکان صادرات را فراهم کنند.

این کارشناس کشاورزی معتقد است در صورتی که خواهان حل مشکلات گلخانه‌داران هستیم، باید زمینه برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی را مهیا کنیم، اما برای این مهم نیاز به شرکت‌های مدیریت صادرات است که باید مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کنند.


پیش‌بینی حدود 504 فرصت شغلی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که مجتمع گلخانه‌ای امان‌آباد اراک در زمینی به مساحت ۱۰۷ هکتار ایجاد شده است می‌گوید: قرار است در این مجتمع 129 قطعه گلخانه ایجاد شود. این در حالی است که تاکنون 102 واحد ساخته و بهره‌برداری شده وعملیات اجرایی و ساخت‌و‌ساز ۹ واحد در دست پیگیری است و ۱۸ واحد نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند.

«مجید آنجفی» بیان می‌کند: سبزی و صیفی‌ همچون خیار، گوجه، فلفل، گل و گیاه زینتی همچون گل رز و همچنین آلوئه ورا ازتولیدات این مجتمع‌ به شمار می‌روند. علاوه بر این، حدود 504 فرصت شغلی مستقیم نیز برای این مجتمع پیش‌بینی شده است.

وی می‌افزاید: تولیدات این مجتمع جنبه اقتصادی پیدا کرده است، اما برخی مشکلات مانند آسفالت نبودن خیابان‌های مجتمع، معوقات و بدهی بانکی و... هنوز وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌ها، کمک و حمایت مدیریت ارشد استان این مشکلات نیز به زودی برطرف شود، البته بخش عمده‌ای از مشکلات همچون تأمین آب، اضافه بناها و برق رفع شده است.


واگذاری مجتمع امان‌آباد به سرمایه‌گذار

استاندار مرکزی با اشاره به این‌که مشکل آب مجتمع گلخانه‌داران روستای امان‌آباد اراک رفع شده و مشکل تأسیسات نیز با پیگیری‌ها و تلاش همه‌جانبه در حال رفع است می‌گوید: با اقدامات صورت گرفته در 13 ماه گذشته در این مجتمع، سرمایه‌گذار را به شرایطی رسانده‌ایم که فضای مناسب را در اختیار دارد و می‌تواند به دغدغه خود که تولید است بپردازد.

«سید علی آقازاده» بیان می‌کند: همه مسئولان مربوطه برای حل مشکلات مجتمع گلخانه‌داران امان‌آباد تلاش کرده‌اند. ما نیز جلسات لازم را در این مورد برگزار خواهیم کرد تا مشکلات کاملاً رفع شود و تولید افزایش یابد.
وی ادامه می‌دهد: رفع مشکلات واحدهای تولیدی شهرک گلخانه‌ای امان‌آباد شهرستان اراک با کمک دستگاه‌های مربوطه را می‌توان از جمله اقدامات موفق در استان مرکزی دانست که باید سایر حوزه‌ها از این تلاش و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات حوزه خود الگوبرداری کنند.

استاندار مرکزی اظهار می‌کند: برای بررسی و رفع مشکلات باقی مانده واحدهای تولیدی شهرک گلخانه‌ای امان‌آباد ملاقات‌ها و دیدارهایی با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه انجام شده و اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار استانداری قرار گرفته است

این خبر را به اشتراک بگذارید