• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61576
+
-

صعود والیبال ایران وقتی همه خواب بودند!

لیلی خرسند| بازی ایران و استرالیا که تمام شد، سایت فدراسیون جهانی والیبال خبر زد: «ایران نخستین تیم صعود‌کننده به مرحله نهایی» اما تا ساعت‌ها بعد خبر این صعود را هیچ کدام از رسانه‌های داخلی منتشر نکردند. کانال تلگرامی فدراسیون والیبال هم، خبر را در آخرین ساعات شنبه‌شب منتشر کرد. به‌نظر می‌رسید آنها خبرشان را از اکانت توییتری یکی از فعالان رسانه‌ای کپی کرده‌اند چون حتی عکسی هم که برای این خبر انتخاب کرده بودند، اسکرین‌شاتی بود که ساعتی قبل در توییتر دست به‌دست شده بود.
دیروز نه‌تنها افراد بیرون از تیم که در تیم ملی هم کسی با قطعیت از صعود حرف نمی‌زد. صحبت از این بود که فدراسیون جهانی احتمالا اشتباه کرده است. یکی از نزدیکان به تیم ملی می‌گوید ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم در جواب اینکه چرا تیم بعد از پیروزی بر استرالیا و قطعی‌شدن صعود خوشحالی نکرد، گفته: «چون هنوز حضور ما در مرحله بعدی حتمی نیست.»
غیر از آمریکا که میزبان مرحله نهایی است، از جمع 16تیم حاضر در لیگ ملت‌های والیبال، 5تیم دیگر به فینال صعود می‌کنند. ایران تا قبل از بازی دیروز مقابل فرانسه، از 11بازی 10پیروزی داشت و صدرنشین بود. برزیل، روسیه، فرانسه، ایتالیا و لهستان هم از همین تعداد بازی به‌ترتیب، 10، 9، 8، 8 و 7 امتیاز داشتند. با توجه به این جدول به‌نظر می‌رسید هنوز روی کاغذ صعود ایران قطعی نشده چون اگر هر 4بازی باقیمانده را می‌باخت و بقیه تیم‌های بالای جدول هر 4بازی‌شان را می‌بردند، سرنوشت ایران تغییر می‌کرد.
محاسبات دقیق‌تر اما چیز دیگری را نشان می‌دهد. ایتالیا تیم پنجم جدول 3بازی از 4بازی باقیمانده‌اش را باید مقابل تیم‌های لهستان، برزیل و فرانسه انجام دهد. فرانسه هم علاوه بر ایران - که دیروز بازی کرد - باید با برزیل و ایتالیا ‌بازی کند. روسیه و برزیل هم باید با هم بازی کنند.
به این ترتیب با توجه به رویارویی مستقیم تیم‌های بالای جدول، عملا امکان اینکه 5تیم بتوانند بیش از ایران امتیاز بگیرند، وجود ندارد.
با این حال، خبرنگار همشهری در اردبیل گزارش می‌دهد که کادر فنی تیم ملی ایران، پیش از بازی دیروز با فرانسه، هنوز قطعیت صعود را باور نکرده بود. سعید رضایی دیروز به همشهری گفت: «اتفاقات ‌‌‌ورزشی قابل پیش‌بینی نیست. ما به بچه‌‌ها گفته‌ایم هر اتفاقی ممکن است بیفتد. برای اینکه خیالمان از بابت صعود راحت شود، گفته‌ایم که باید فرانسه را شکست دهیم. ما به یک برد دیگر احتیاج داریم.» 
با قطعی‌شدن صعود تیم ایران به مرحله نهایی، پیش‌بینی می‌شود که برنامه کولاکوویچ برای 3بازی هفته پنجم که در بلغارستان برگزار می‌شود، تغییر کند. سعید رضایی دیروز به همشهری گفت: «در بلغارستان به 2نفر استراحت می‌دهیم و به یکی از بازی‌ها هم نگاه تدارکاتی داریم. اما همه تصمیمات منوط به آن است که از صعودمان مطمئن شده باشیم.» 
بعد از سال۲۰۱۴، نخستین‌بار است که ایران به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال صعود می‌کند. 5سال پیش تیم ایران با سرمربیگری اسلوبودان کواچ که جانشین ولاسکو، سرمربی محبوب تیم ملی شده بود، ناباورانه بسیاری از حریفان را برد و روی سکوی چهارم ایستاد. ایگور‌کولاکوویچ، سرمربی فعلی تیم ایران پیش از این چندبار تأکید کرده که از لیگ امسال مدال می‌خواهد. میلاد عبادی‌پور، یکی از ملی‌پوشان اصلی تیم هم می‌گوید: «ما برای مدال بازی می‌کنیم، هدف فقط صعود نیست.»
برخلاف بسیاری از تیم‌های سرشناس والیبال که این دوره از لیگ ملت‌ها را فرصتی برای آماده‌شدن قبل از المپیک توکیو می‌دانند، در ایران همه از رفتن روی سکو حرف می‌زنند.
غیر از سوم‌شدن در جام بزرگ قهرمانان جهان (مسابقاتی که قهرمانان قاره‌ها در آن شرکت می‌کنند) والیبال ایران تاکنون در هیچ تورنمنت معتبری یکی از 3تیم برتر نبوده است. شاید به همین‌خاطر است که حالا در ایران، همه بی‌توجه به المپیک و استراتژی‌هایی که دیگر تیم‌های مطرح والیبال دنیا دارند، فقط به لیگ‌ملت‌ها فکر می‌کنند؛ به یک دستاورد بزرگ‌ و چه چیزی شیرین‌تر از اینکه این دستاورد بزرگ در خاک آمریکا جشن گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید