• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61571
+
-

حفاظت از پلنگ ایرانی

مدیر کل حفاظت از محیط‌ زیست آذربایجان شرقی: زیستگاه‌های این گربه‌سان بزرگ تثبیت شده است

سوژه روز
حفاظت از پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی از جمله گونه‌های در معرض انقراض و فهرست قرمز سازمان ملل به شمار می‌رود که با اقدامات حفاظتی انجام‌شده در سال‌های اخیر، جمعیت آن در منطقه آذربایجان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان) تثبیت شده است. 

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی به‌ویژه ارتفاعات سر به فلک کشیده منطقه حفاظت‌شده کیامکی در جنوب رودخانه مرزی ارس از جمله زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است که در سایه تشدید اقدامات حفاظتی، فضای آرام و امنی برای زندگی این گونه جانوری که مورد توجه نهادهای بین‌المللی است، در نظر گرفته شده. در تبیین اهمیت زیستگاه‌های پلنگ در آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تعداد این گونه جانوری در این خطه از کشورمان از رقم آن در جمهوری‌های قفقاز و ترکیه بیشتر است و همین امر اهمیت تلاش برنامه‌‌ریزی‌شده برای صیانت از آن را دو چندان می‌کند.

مدیر کل حفاظت از محیط ‌زیست آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که استان در حال حاضر حدود ۲۰ قلاده پلنگ را میزبانی می‌کند گفت: عمده مساله مهم در حفاظت پلنگ ایرانی حراست از کانون‌ها و طعمه‌های این گونه گربه‌سان است که در استان انجام می‌شود.

«حمید قاسمی» با بیان این‌که بر اثر حفاظت از کانون‌های ‌زیست پلنگ ایرانی در آذربایجان شرقی که از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه جانوری در دنیا است، زیستگاه‌های این گربه‌سان بزرگ تثبیت شده، افزود: انتخاب کانون‌ها و زیستگاه‌های حیات وحش و حفاظت از آنها در قالب مدیریت‌های چهارگانه تحت مدیریت حفاظت از محیط ‌زیست شامل پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده انجام می‌شود و در خصوص پلنگ ایرانی هم از زیستگاه، طعمه‌ها و محل زادآوری حفاظت می‌شود و بر این اساس این گونه جانوری تثبیت شده است.


حفظ تعادل اکولوژیکی محیط 

معاون محیط طبیعی مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که بالاترین حد حفاظت از پلنگ ایرانی در استان ما انجام می‌شود، اظهار کرد: منطقه کیامکی که از محل‌های اصلی ‌زیست پلنگ ایرانی است، از سال ۱۳۹۰ به بالاترین حد مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت، یعنی پارک ملی، ارتقا یافته و بر این اساس، کریدورهای حرکت این گونه جزو مناطق شکار ممنوع شناخته شده و به تبع آن جمعیت و زیستگاه این گربه‌سان تثبیت شده است.

«میرمحسن حسینی قمی» ادامه داد: منطقه شکار ممنوع کاغذکنان، منطقه حفاظت‌شده سهند و پناهگاه منطقه حفاظت‌شده علمدار داغی دیگر زیستگاه‌های پلنگ ایرانی و طعمه‌های مورد علاقه این شکارچی در آذربایجان شرقی محسوب می‌شوند که تحت مدیریت حفاظت محیط‌ زیست قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: کل، بز و گراز از شکارهای مورد علاقه پلنگ است که در مناطق یادشده تحت حفاظت قرار گرفته‌اند و از سال ۱۳۸۸ تاکنون نیز برای حفظ تعادل اکولوژیکی محیط و موازنه اکولوژیکی، پروانه شکار خرگوش صادر نشده است.

حسینی قمی با اشاره به رشد آگاهی‌های مردمی از ضرورت صیانت از گونه‌های جانوری در آذربایجان شرقی، گفت: تاکنون گزارش شکار پلنگ در استان نداشته‌ایم و از آنجا که زیستگاه‌های پلنگ ظرفیت خوبی برای شکار و سلامت پلنگ ایرانی داشته، گزارش سانحه یا بیماری این گونه برای مداوا نیز وجود نداشته است. 

البته در سال‌های اخیر ۲ مورد حمله پلنگ به گله و انسان در استان گزارش شده که علت آن تغییر آب و هوایی و اقلیمی و ناآگاهی مردم از چگونگی مواجهه با این گونه جانوری بوده که خوشبختانه خسارت جانی و مالی نداشته و تنها موجب تلف شدن سگ‌های چوپان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید