• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61557
+
-

سرنوشت سیر در انتظار گوجه‌فرنگی

تولید ۳۵۰ هزار تن گوجه در اردبیل در نبود بازار خرید، کشاورزان را با مشکل مواجه خواهد کرد

کشاورزی
سرنوشت سیر در انتظار گوجه‌فرنگی

امسال ۶ هزار هکتار از مزارع استان اردبیل زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفته است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵۰ هزار تن گوجه برداشت شود که در صورت فراهم نشدن بازار، تولید کشاورزان استان به سرنوشت سیر و نبود بازار خرید دچار می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این مطلب و با اشاره به کشت و ۳۲ گونه محصولات زراعی و باغی در استان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرایط مساعد اقلیمی و برخورداری از خاک حاصلخیز این استان را در تولید ۱۲ محصول زراعی و باغی به یکی از قطب‌های مطرح در کشور تبدیل کرده است.

«خلیل نیکشاد» با اشاره به عمده محصولات کشاورزی تولید شده در استان افزود: آرد، جو، پنبه، چغندر‌قند و بذری، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای، کلزا، سویا، سیب زمینی و سایر محصولات علوفه‌ای مانند یونجه، اسپرس و دانه گاوی از جمله محصولات زراعی هستند که به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید، عمده‌ترین محصولات زراعی کشت شده در استان را تشکیل می‌دهند.

وی سطح زیر کشت باغ‌های استان را نیز ۳۹ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال‌های عادی کشت که بلایای طبیعی در استان حادث نمی‌شود ۴۰۰ هزار تن در سال انواع میوه از سطح این باغ‌ها برداشت(استحصال) و روانه بازار داخل و خارج استان می‌شود.

این مسئول ارائه خدمات فنی و مشورتی در کنار برنامه‌های هدایتی و حمایتی به کشاورزان و باغداران را یکی از رسالت‌های مهم این سازمان بیان و تاکید کرد: ارائه الگوی کشت و تدوین تقویم زراعی یکی از مباحث مهمی است که به منظور ضابطه‌‌مند کردن تولیدات کشاورزی استان و جلوگیری از کشت‌های بیش از اندازه یک نوع محصول در سرلوحه سیاست‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.


ضرورت تولید با توجه به کشش و تقاضای بازار 

نیکشاد بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی استان باید نیاز‌محور باشند و طبق کشش و تقاضای بازار انجام شود و کشاورزان در انتخاب نوع محصول به منظور کشت و جلوگیری از بروز خسارت‌های مالی باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان این‌که در سال زراعی جاری بیش از ۳ هزار تن محصول سیر در استان تولید شد که رقم بسیار بالایی برای این محصول بود، اظهار کرد: با وجود اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهایی که از سوی این سازمان در شهریور سال ۹۷ نسبت به دقت در انتخاب این محصول برای کشت صورت گرفت اما به دلیل قیمت بالای سیر در سال گذشته بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت سیر کردند که بعد از برداشت با مشکل فروش مواجه شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده با مجوز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید با قیمت توافقی کرد و حتی برای صادرات مکاتباتی را با اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان انجام داد که به دلیل تولید بیش از اندازه این راهکارها نیز نتوانست خسارت‌های وارده را جبران کند.

نیکشاد به کشاورزان توصیه کرد، به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های مالی و اطمینان از فروش، محصولات دارای خرید تضمینی از جمله کلزا و گندم را برای کشت انتخاب کنند. وی چنین سرنوشتی را برای محصول گوجه‌فرنگی استان نیز پیش‌بینی کرد و افزود: در سال جاری ۶ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفته است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵۰ هزار تن گوجه برداشت شود. به دلیل حجم بالای تولید پیش‌بینی می‌شود محصول گوجه‌فرنگی استان به سرنوشت سیر دچار شود که این سازمان در تلاش است با اتخاذ تصمیماتی خسارت‌های احتمالی را کاهش دهد.

این مسئول ضمن تاکید بر کشت مطابق با الگوی کشت از کشاورزان خواست در هنگام کشت محصول به توصیه‌های کارشناسان این سازمان توجه کنند و کشت خود را براساس نیاز و تقاضای بازار انتخاب و با رصد آگاهانه بازار با چشم باز اقدام به کشت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید