• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6121
+
-

خانه‌تکانی در زرادخانه‌های هسته‌ای جهان

اصلاحات جدید در بازبینی وضعیت هسته‌ای آمریکا به‌منظور مقابله با تهدید روسیه، یک‌بار دیگر موضوع جنگ هسته‌ای را مطرح کرده است

زرادخانه های هسته ای
خانه‌تکانی در زرادخانه‌های هسته‌ای جهان

 

انتشار استراتژی جدید هسته‌ای آمریکا، احتمالا به‌زودی دیگر قدرت‌های هسته‌ای دنیا را هم به فکر خانه‌تکانی در زرادخانه‌های هسته‌ای خود خواهد انداخت و این یعنی، کابوس جنگ هسته‌ای‌، دهه‌ها بعد از دوران جنگ سرد، دوباره زنده خواهد شد.

اصلاحاتی که آمریکا با نام بازبینی وضعیت هسته‌ای (ان‌پی‌آر) در سیاست‌های هسته‌ای خود اعمال کرده، تغییراتی بنیادین نسبت به سیاست‌های آمریکا در دوران باراک اوباما دارد.

دولت جدید آمریکا، به جای اینکه به تسلیحات هسته‌ای به چشم سلاح‌های بازدارنده نگاه کند، آنها را وسیله‌ای برای دفاع پیشگیرانه می‌بیند. در این استراتژی جدید، تأکید روی کلاهک‌های کوچک‌تری است که به سرعت و به‌راحتی از زیردریایی‌ها پرتاب می‌شوند. دلیل این تغییر ساختار، ‌مقابله با تهدید هسته‌ای روسیه عنوان شده است. براساس اعلامیه پنتاگون، روسیه دیگر از سلاح‌های بسیار بزرگ هسته‌ای آمریکا که معذورات فنی برای پرتاب سریع دارند نگرانی ندارد و به همین‌خاطر توان هسته‌ای آمریکا باید به سمت کلاهک‌های کوچک‌تر و فعال‌تر برود.

این تغییر استراتژی، خیلی زود با واکنش روسیه مواجه شد و سفیر این کشور در واشنگتن، انتشار حس ترس از روسیه را بهانه‌ای برای رونق دادن به صنعت نظامی آمریکا خواند. به گزارش پرس‌تی‌وی، آناتولی آنتونوف در واکنش به این استراتژی جدید گفت: «مشکل این است که آمریکا یک‌بار دیگر هراس از روسیه را دستمایه توجیه هزینه‌های نظامی و آماده‌سازی هسته‌ای خود کرده است. ما این را درک می‌کنیم که این کار واکنشی به تمایل بیشتر برای تزریق پول به صنایع نظامی است و می‌دانیم که برچسب قیمت، تریلیون‌ها دلار است.»

با این حال این تنها روسیه نیست که از نزدیک این تغییر استراتژی را دنبال می‌کند. هم‌اکنون، صدها کلاهک هسته‌ای در کشورهایی غیراز روسیه و آمریکا وجود دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، همین حالا هم گزارش‌هایی درباره بهسازی و توسعه این زرادخانه‌ها یا برنامه‌های کشورها برای این کار منتشر شده است. همین حالا حدود 15هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار روسیه و آمریکاست اما قدرت‌های هسته‌ای دیگر دنیا یعنی انگلیس، فرانسه، اسرائیل، ‌پاکستان، هند، چین و کره‌شمالی هم روی هم رفته نزدیک به 1200کلاهک هسته‌ای دارند.

هر چند دنیا از تب و تاب دوران جنگ سرد و رقابت کور هسته‌ای کشورها فاصله گرفته، اما استراتژی جدید هسته‌ای آمریکا، می‌تواند دوباره رقابت هسته‌ای را داغ کند. علاوه بر آن، حضور دونالد ترامپ در آمریکا و کیم جونگ اون در کره، از مدت‌ها پیش، زنگ خطر جنگ هسته‌ای را به صدا درآورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید