• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61121
+
-

تعلل بانک‌های لرستان در پرداخت تسهیلات

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن لرستان: تاکنون ۲۳ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند، اما فقط 4 هزار واحد آن را دریافت کرده‌اند

پیگیری
تعلل بانک‌های لرستان در پرداخت تسهیلات

فاطمه حافظی | پلدختر- خبرنگار:


یکی از اقداماتی که پس از وقوع سیل در لرستان از اهمیت زیادی برخوردار است، همکاری سازمان‌ها، ارگان‌ها و بانک‌ها  برای تعمیر یا بازسازی واحدهای آسیب‌دیده یا پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان به همین منظور است. در این زمینه ارزیابی‌ها به‌موقع صورت می‌گیرد اما معرفی به بانک، انعقاد قرارداد و قرار گرفتن در صف دریافت تسهیلات به یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی سیل‌زدگان بدل می‌شود.

بعضی از سیل‌زدگان در شهرستان پلدختر عنوان می‌کنند که ارزیابی‌های لازم در خصوص خسارت‌های وارد آمده به واحد‌های مسکونی و تجاری یا اراضی کشاورزی‌شان صورت گرفته اما هنوز یا به بانک‌ها معرفی نشده‌اند یا بانک‌ها در تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات با آنها همکاری نمی‌کنند.


بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

یکی از شهروندان به خبرنگار همشهری می‌گوید: در همان اوایل بعد از سیل، ارزیابی‌های لازم در منطقه در مورد آسیب‌های واحد‌ مسکونی‌مان صورت گرفت و بعد از کلی پیگیری و رفت و آمد، پرونده‌مان برای معرفی به بانک تکمیل شد.

«رضا جعفرزاده» می‌افزاید: بعد از معرفی به بانک انتظار داشتیم، چون سیل‌زده هستیم و این تسهیلات را برای ساخت مسکن لازم داریم، همکاری و حمایت‌ خوبی از ما صورت بگیرد و در اولویت پرداخت قرار بگیریم.
وی اظهار می‌کند: اما متاسفانه نه‌تنها این شرایط فراهم نشد بلکه بانک‌ها نبود نقدینگی، بوروکراسی‌های سخت بانکی، طولانی بودن فرایند تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات و... را بهانه می‌کنند تا نتوانیم زودتر تسهیلات را دریافت کنیم.

جعفرزاده می‌گوید: اگر این تسهیلات به‌موقع به خانواده‌های سیل‌زده پرداخت نشود قطعا نمی‌توانند جایی برای زندگی داشته باشند. در همین مدت کوتاه تابستان که بچه‌ها مدرسه ندارند، فرصت خوبی است که بتوانیم منازلمان را بسازیم یا تعمیر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تا قبل از فصل پاییز باید تکلیف خانه‌هایمان مشخص شود. نمی‌توانیم که آواره بمانیم و هر کجا زندگی کنیم. باید مشکلات خانواده‌های سیل‌زده در اولویت قرار بگیرد چون تعدادشان کم نیست و به عنوان مشکلی بزرگ، چاره‌اندیشی درستی برای آن صورت بگیرد.


لزوم تسهیل پرداخت تسهیلات

در این زمینه استاندار لرستان می‌گوید: سیلاب فروردین امسال خسارات سنگینی به اموال مردم، تاسیسات دولتی، زیرساخت‌های جاده‌ای و کشاورزی استان وارد آورد به طوری که بر اساس آخرین آمار، میزان کل خسارت‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

«موسی خادمی» می‌افزاید: خسارت وارد شده به واحد‌های مسکونی موجب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است. بنابراین تعمیر یا بازسازی واحد‌های مسکونی باید در اولویت اقدامات قرار بگیرد. وی بیان می‌کند: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و در بخش دریافت وثیقه یا ضامن، بوروکراسی‌ها را کمتر و تسهیل‌ کنند تا تسهیلات در مدت کوتاهی به دست مردم سیل‌زده، به خصوص سیل‌زدگان، پلدختر برسد.

استاندار می‌گوید: هرچند تاکنون ارزیابی‌های دقیق، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌ها به صورت احسن انجام شده است، اما بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صورت مطلوب و ویژه همکاری ندارند که لازم است در این رویه تجدید نظر کنند و تسهیلات پرداختی بخش مسکن را در اولویت قرار دهند.


ارزیابی‌های صورت‌گرفته

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن لرستان نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: ۳۸ هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفته‌ و ۳۰ هزار و ۶۷۷ واحد خسارت‌دیده اعلام شده‌اند. از این تعداد در‬ مجموع‌‬ ۱۶ هزار و ۵۹ واحد احداثی (1319 واحد شهری و ۱۴ هزار و ۷۴۰ واحد روستایی)‬ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

«رضا خواجه‌ای» ادامه می‌دهد: همچنین 6400 واحد تعمیری نوع یک و‬ ‬۱۱ هزار و ۱۷۷ واحد تعمیری نوع 2 ارزیابی شده‌اند. 10 هزار و 33 واحد تجاری شهری و ۱۸۰ واحد تجاری روستایی خسارت‌دیده از سیل نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. وی می‌گوید: بر همین مبنا به تشکیل پرونده متقاضیان اقدام شده است.


معرفی به بانک‌های عامل

خواجه‌ای به تعداد معرفی‌شدگان به بانک‌ها نیز اشاره و بیان می‌کند: بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته ۲۳ هزار و ۱۱۲‌واحد مسکونی شامل 5۴۵۸ واحد احداثی، ۱۰ هزار و ۹۷۴‌واحد تعمیری و 6۶۸۰ واحد معیشتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که از این تعداد‬ 5002 واحد موفق به عقد قرارداد شده‌اند، می‌افزاید: در مرحله اول ۲۳۹ واحد احداثی، 3015 واحد تعمیری و ۹۹۶ واحد معیشتی و درمجموع 4250 واحد به دریافت تسهیلات موفق شده‌ و ۱۲ هزار واحد کمک بلاعوض به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.


دریافت‌کنندگان وام‌های بلاعوض

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن لرستان همچنین به تعداد واحد‌های تعمیری موجود در این شهر اشاره و اظهار می‌کند: در مجموع در شهر پلدختر 2900 واحد تعمیری وجود دارد که از این تعداد 2400 واحد به منظور دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی و 1205 واحد معرفی شده نیز به دریافت تسهیلات موفق شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از کل 2900 واحد تعمیری 2700‌واحد وام‌های بلاعوض خود را دریافت کرده‌اند. خواجه‌ای می‌گوید: همچنین، از حدود 600 واحد تجاری آسیب‌دیده از سیلاب حدود 200 واحد برای دریافت وام‌های سرمایه‌ای و تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که بین 15 تا 45 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.


سرعت پایین پرداخت تسهیلات

همچنین، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه به همشهری می‌گوید: در رابطه با پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها مشکلاتی وجود دارد. در لرستان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در مقایسه با استان‌های دیگر عقب هستند. اما مقرر شده است که همین هفته در این زمینه  اقدام شود.

«عزیزالله مهدیان» می‌افزاید: همه بانک‌ها - به جز یک بانک - برای پرداخت تسهیلات با مردم قرارداد منعقد کرده‌اند و ما هم آمادگی داریم در یک مدت معین متقاضیان را به بانک‌ها معرفی کنیم. مهدیان بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه کار واحد‌های تعمیری تمام شود و تا پایان سال نیز کار واحد‌های احداثی به سرانجام برسد.


کارمزد 4 درصدی تسهیلات

مهدیان می‌گوید: تسهیلات بخش عمده‌ای از سرمایه ساخت ‌و ‌ساز برای مردم است. بنابراین باید در پرداخت‌ آن به مردم سیل‌زده سریع‌تر عمل شود. معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه می‌کند: در مصوبه دولت آمده است که چک برگشتی و اقساط معوق مانع دریافت تسهیلات نمی‌شود و کارمزد این تسهیلات هم 4 درصد است.


وضعیت پلدختری‌ها در دریافت تسهیلات

رئیس ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در شهر سیل‌زده پلدختر می‌گوید: در شهر پلدختر درمجموع 300 واحد مسکونی و تجاری احداثی وجود دارد که از این تعداد 250 واحد مسکونی و 50 واحد تجاری هستند.

«مهدی صدر» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: از این تعداد برای 146 واحد آواربرداری، 116 واحد پی‌کنی، 8 واحد آرماتوربندی و 5 واحد نیز فونداسیون انجام شده است. وی بیان می‌کند: همچنین پرونده 222 واحد به شهرداری ارائه شده شهرداری نیز 142 واحد را به نظام مهندسی معرفی و برای 44 واحد نیز پروانه ساخت صادر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید