• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61087
+
-

‌کرمانشاه بیابان ندارد

بخش‌هایی از قصر شیرین و سومار در معرض بیابانی شدن قرار دارند و برای جلوگیری این پدیده نیازمند اقدامات حفاظتی هستند

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بخش‌هایی از قصر شیرین و سومار در معرض بیابانی‌شدن هستند.  به گزارش ایسنا «عبدالعلی جلیلیان» با بیان این‌که در حال حاضر هیچ نقطه بیابانی در استان کرمانشاه وجود ندارد، گفت: با وجودی که در حال حاضر 18 استان کشور اداره بیابان دارند، در کرمانشاه اداره بیابان نداریم. وی اضافه کرد: بر اساس شاخص‌های اکولوژیکی، در منابع طبیعی استان چه از نظر پوشش گیاهی و چه از نظر پوشش جانوری شرایط بیابانی بودن را نداریم. 

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در تعریف بیابان آمده هر جایی که بارندگی سالانه کمتر از 50 میلی‌متر داشته باشد، بیابانی می‌شود که خوشبختانه در استان چنین شرایطی را در هیچ نقطه‌ای نداریم. جلیلیان با تاکید بر این‌که در استان حساس هستیم که هیچ نقطه‌ای به سمت بیابانی شدن نرود، ادامه داد: اقدامات مدیریتی می‌تواند عرصه‌های در معرض خطر را از رفتن به سمت بیابانی شدن نجات دهد.


بیابانی شدن بخش‌هایی از قصر شیرین و سومار

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان در ادامه با بیان این‌که بخش‌هایی از قصر شیرین و سومار در کرمانشاه در معرض بیابانی شدن هستند، افزود: این بخش‌ها برای جلوگیری از بیابانی شدن نیازمند اقدامات حفاظتی وحمایتی هستند. وی گفت: برای جلوگیری از بیابان‌زایی باید اقدامات مدیریتی برای افزایش پوشش گیاهی مثل بذرکاری، نهال‌کاری و... انجام داد. 

جلیلیان با بیان این‌که استان کرمانشاه 527 هزار هکتار جنگل دارد که باید برای حفاظت از این منابع جنگلی برنامه‌‌ریزی شود، تاکید کرد: باید برای جلوگیری از تغییر اقلیم استان و جهت‌گیری آن به سمت بیابانی شدن از طریق حفاظت و حراست از عرصه‌های جنگلی استان تلاش شود.رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مالچ‌پاشی کانون‌های گرد و غبار به عنوان یکی از اقدامات مفید برای جلوگیری از بیابانی شدن مناطق در معرض خطر یاد کردو افزود: البته هنوز در استان کرمانشاه به جایی نرسیده‌ایم که به مالچ‌پاشی نیاز باشد. وی تاکید کرد: چرای بی‌رویه دام، بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی و... می‌توانند در بیابانی شدن نقاط دارای پوشش گیاهی اثرگذار باشند. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید