• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61086
+
-

قصرشیرین؛ میزبان مناسب شهرک صنعتی مرزی

استاندار: راه‌اندازی این شهرک صنعتی مشترک می‌تواند به ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه کمک کند

مرز
قصرشیرین؛ میزبان مناسب شهرک صنعتی مرزی

 فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:


موضوع راه‌اندازی تعدادی شهرک صنعتی مرزی مشترک ایران با عراق در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کرمانشاه در اواخر فروردین ماه امسال با جدیت زیادی مطرح شد.  در این سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که ظرفیت راه‌اندازی تعدادی شهرک صنعتی مرزی مشترک با عراق در استان‌های مختلف کشور وجود دارد. کرمانشاه نیز می‌تواند از این شهرک‌های صنعتی مرزی سهمی داشته باشد و همین امر باعث شده ایجاد شهرک صنعتی مرزی مشترک با عراق به یک مطالبه جدی در استان تبدیل شود. 

قطعا کرمانشاه به واسطه داشتن بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و همجواری با بخش کردنشین و عرب‌نشین این کشور می‌تواند ظرفیت قابل توجهی برای راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی باشد.به علاوه در نواحی مرزی استان کرمانشاه زیرساخت‌های قابل توجهی برای راه‌اندازی این شهرک‌ها فراهم است و حتی یک شهرک صنعتی نیز در محدوده قصر شیرین از قبل در کرمانشاه احداث شده و زیرساخت‌های آن در مراحل نهایی تکمیل شدن است. 


رونق اقتصادی و تجاری

راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران استان و کشور به این منطقه شود و میزبان سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و عراق باشد که این امر پیامدهای اقتصادی مثبتی برای استان خواهد داشت که مهم‌ترین آن رونق اقتصادی و تجاری و اشتغال‌زایی است.


بهترین منطقه برای راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی

در جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کرمانشاه برگزار شد، مسئولان استان نیز تاکید ویژه بر راه‌اندازی این شهرک صنعتی مرزی مشترک داشتند و استاندار کرمانشاه حد فاصل بین مرز خسروی و پرویزخان را بهترین منطقه برای راه‌اندازی این شهرک صنعتی مرزی دانست. «هوشنگ بازوند» تاکید کرد: کرمانشاه با توجه به همجواری با کشور عراق ظرفیت‌های لازم برای راه‌اندازی این شهرک مرزی را دارد. وی افزود: راه‌اندازی این شهرک صنعتی مشترک می‌تواند به ایجاد اشتغال در‌کرمانشاه که با نرخ بیکاری بالا مواجه است، کمک‌کند.


روزنه امید برای مرزنشینان 

 راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی از خواسته‌های به‌حق نمایندگان مجلس استان نیز بود و نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بر لزوم راه‌اندازی این شهرک صنعتی در کرمانشاه و در نواحی مرزی استان تاکید کرد.
«فرهاد تجری» افزود: کرمانشاه می‌تواند میزبان خوبی برای حداقل یکی از این شهرک‌های صنعتی مشترک ایران و عراق باشد. 

وی معتقد است راه‌اندازی این شهرک صنعتی مشترک روزنه امیدی برای مردم مناطق مرزنشین استان است که اخیرا فشار زلزله مشکلات متعددی را به آنها تحمیل کرد. این نماینده از مسئولان خواست استان کرمانشاه را برای راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی به صورت ویژه ببینند. 


 زیر ساخت های لازم مهیاست 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه نیز در‌این‌باره می‌گوید: کرمانشاه آماده است میزبان شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق باشد و زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در این زمینه داریم. «بیژن کردستانی» با اشاره به این‌که در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان برای این‌که کرمانشاه صاحب شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق شود پیگیری شد، می‌افزاید: امکانات و زیرساخت‌‌های لازم را برایراه‌اندازی این شهرک داریم. وی ادامه می‌دهد: شهرک صنعتی مرزی قصر شیرین گزینه‌‌ای مناسب برای راه‌‌اندازی شهرک صنعتی مشترک ایران با عراق است و همه زیرساخت‌‌های این منطقه فراهم شده است. 


شهرک 75  هکتاری   

مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان کرمانشاه با بیان این‌که شهرک صنعتی مرزی قصرشیرین از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده، یادآوری می‌کند: وسعت کل اراضی در اختیار این شهرک 75 هکتار است که تمام این وسعت وارد فاز عملیاتی شده است.  به گفته کردستانی، تاکنون 3 قرارداد در این شهرک صنعتی مرزی با وسعت 4 هکتار با متقاضیان منعقد شده و زمینه برای انعقاد قراردادهای بیشتر فراهم است.

وی از فراهم شدن زیرساخت‌‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، مخابرات، آسفالت معابر، ساختمان اداری و... در این شهرک یاد می‌کند و می‌گوید: بیش از 18 پروژه عمرانی با اعتبار 200 میلیارد ریال در این شهرک اجرا شده و پروژه‌های دیگری هم در دست اجراست. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه شهرک صنعتی مرزی قصر شیرین را بهترین گزینه برای احداث شهرک‌ صنعتی مشترک ایران و عراق می‌داند و می‌گوید: زیرساخت‌‌های این شهرک آماده استقرار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید