• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6104
+
-

حسین عبده تبریزی، عضو شورای بورس:

بازار سرمایه، راه تأمین مالی شهرداری‌هاست

تامین مالی
بازار سرمایه، راه تأمین مالی شهرداری‌هاست

عضو شورای بورس، بازار سرمایه و اوراق بدهی را برای شهرداری‌ها یک فرصت دانست. حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس گفت: بازار سرمایه با ابزار اوراق آتی یا فیوچرز می‌تواند درآمدهای آتی شهرداری‌ها را پیش از تحقق پرداخت کند.  در این میان شهرداری‌ها می‌توانند هرچه سریع‌تر مناسبات خود با بورس را تقویت و بدهی‌های گذشته خود را تسویه کنند. او توضیح داد: مسیر بازار سرمایه با ابزار اوراق بدهی برای شهرداری‌ها باز است و آنها می‌توانند از امکانات بورس به‌طور وسیع استفاده کنند.

 

یک امکان خوب

او با بیان اینکه صندوق‌ها برای تأمین مالی پرداخت بدهی‌های دولتی و بدهی‌هایی که شرکت‌ها ایجاد می‌کنند، یک امکان خوب است، افزود: لازم است شهرداری‌ها به این سمت حرکت کرده و با بانک‌ها تسویه کنند. شهرداری‌ها می‌توانند کسانی را بیابند که برای آنها تعهد پذیره‌نویسی ایجاد کنند. به گفته عبده تبریزی، اوراق منتشرشده شهرداری‌ها از طریق سیستم بانکی تقریبا موفق نبود و این برای شهرداری‌ها نقطه منفی به‌حساب می‌آید.

 

نقش بازار بدهی 

عضو شورای بورس با اشاره به رونق بازار اوراق بدهی در بورس و فرابورس و نقش این اوراق در سایر بورس‌های جهان افزود: در بورس‌های معتبر جهان، اوراق دولتی معمولا رتبه اول، اوراق شهرداری‌ها رتبه دوم و اوراق شرکت‌ها رتبه سوم را به لحاظ حجم عرضه و ارزش بازار دارد. عبده‌تبریزی با بیان اینکه در همه بورس‌ها این الگو برقرار است، گفت: خوشحالیم که راه عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران باز شده و دولت نیز ظرفیت‌ها و فرصت‌های این حوزه را دریافت کرده و از آن استفاده می‌کند.

وضع فعلی بدهی شهرداری‌ها

به گفته عبده تبریزی، شهرداری‌ها بیش از دخل خود خرج کرده‌اند و شهرداری تهران با 20هزار میلیارد تومان، یک نمونه برای زیاده‌روی بوده است. البته در مشهد هم مسئولان شهرداری می‌گفتند ما 10هزار میلیارد بدهی داریم. او تأکید کرد: یک راه پرداخت بدهی برای شهرداری‌ها این است که روی آن اوراق منتشر کنند، ولی باید نحوه بازپرداخت آن را مشخص کنند. او ادامه داد: اکنون اوراق بدهی به یک موضوع قابل ملاحظه تبدیل شده و اوراق کم‌ریسک است. او با اشاره به اینکه ما به‌دنبال اوراق کم ریسک در بازار بودیم، گفت: بازار اوراق بدهی این خلأ بازار را پر کرد.

 

طرح یک پرسش

عبده‌تبریزی گفت: مسئله این است که آیا این اوراق آنچنان که برخی در بازار می‌گویند، جا را برای ابزار دیگری تنگ می‌کند یا خیر؟ پاسخ خیر است. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در بازار سرمایه مسیر خود را می‌روند و بنابراین، این اوراق جای خودش را دارد و فضا را برای دیگر ابزارها تنگ نمی‌کند. او با بیان اینکه گاهی درخصوص میزان عرضه این اوراق نگرانی‌هایی مطرح شده، افزود: بورس نشان داده این موضوع جای نگرانی ندارد. عرضه این اوراق با تصمیم مجلس و دولت انجام شده و مشکلی برای بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند. او در عین حال تأکید کرد: موضوع اصلی، تناسب نرخ اوراق بدهی با نرخ سپرده‌هاست. او افزود: عده‌ای درخصوص فعالیت صندوق‌ها و سپرده‌های آن نگرانند و این نقد مطرح است که اگر زمانی مردم پول خود را بخواهند یا نرخ، تغییر اساسی کند، می‌تواند ریسک داشته باشد. در این مورد فکر می‌کنم هرچقدر اوراق بیاید و جای سپرده‌ها بنشیند، برای بورس امتیاز است. بنابراین خود این صندوق‌ها از لحاظ جذب اوراق بدهی بسیار مؤثر است. او افزود: به‌نظر می‌رسد، صندوق‌ها برای بدهی‌های دولتی و بدهی‌هایی که شرکت‌ها ایجاد می‌کنند، یک فرصت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید