• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61008
+
-

فعالیت هزار واحد صنفی بدون مجوز در گلپایگان

در استان اصفهان
فعالیت هزار واحد صنفی بدون مجوز در گلپایگان

رئیس اتاق اصناف شهرستان گلپایگان گفت: هر کارخانه‌ای که تعدیل نیرو انجام می‌دهد، 50 درصد کارکنان آن مغازه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند. 
«محمد شریفی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتاق اصناف شهرستان گلپایگان دارای 5 هزار واحد صنفی است که از این تعداد 4 هزار واحد دارای پروانه معتبرند و هزار واحد بدون پروانه مشغول به فعالیت هستند. اتاق اصناف شهرستان از 20 اتحادیه تشکیل شده و تمام امور مربوط به اصناف در ساختمان اتاق اصناف انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که ساختمان اتاق اصناف شهرستان دارای 2 هزار متر‌ مربع بنا است، ادامه داد: بازرسی از اصناف توسط واحد بازرسی انجام می‌شود، ضمن این‌که هر اتحادیه خود دارای کمیسیون بازرسی است و امور تخصصی را مورد بررسی قرار می‌دهد. تقریباً 90 درصد شکایت‌های مردمی را در اتاق اصناف حل و رضایت شاکی را جلب می‌کنیم، اما اگر کسی رضایت ندهد پرونده مربوطه به تعزیرات ارسال می‌شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان گلپایگان گفت: پروانه‌های واحدهای صنفی 5 سال اعتبار دارد و هر واحد صنفی باید سالانه حدود 200 هزار تومان ( این مبلغ در واحدهای صنفی مختلف متغیر است) بابت حق عضویت پرداخت کنند، همچنین حق عضویت واحدهای صنفی در روستاها شامل 50 درصد تخفیف است.

شریفی در زمینه کالای قاچاق خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اتاق اصناف مبارزه با کالای قاچاق است، اما یکی از مشکلات ما در واحد بازرسی این است که تنها 2 نیروی انسانی داریم. واحدهای بازرسی مواردی همچون قیمت‌گذاری، برچسب قیمت بر روی کالا، بررسی برگه‌های خرید کالا و... را مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی یادآور شد: طی یک سال اخیر واحدهای صنفی زیادی در شهرستان مغازه‌های خود را جمع کردند و اکنون آمار ابطال پروانه‌های کسب بیشتر از صدور پروانه است و دلیل آن مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم است، همچنین راه‌اندازی هر فروشگاه بزرگ سبب از دور خارج شدن 50 تا 100 واحد صنفی می‌شود، با این تفاوت که در فروشگاه‌های بزرگ نهایتاً 7 نفر مشغول به کار هستند، اما در هر واحد صنفی حداقل دو نفر کار می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان گلپایگان با بیان این‌که 80 درصد کسبه شهرستان از مالیات معاف هستند، افزود: حدود 60 درصد واحدهای صنفی شهرستان مستأجر هستند و زمانی که در پرداخت اجاره به مشکل بر می‌خورند، واحد صنفی خود را تعطیل می‌کنند. اگر کسبه گلپایگان راهی برای دریافت حقوق ماهانه بر اساس قانون اداره کار داشتند، حدود 70 درصد، مغازه‌های خود را جمع می‌کردند.
شریفی تصریح کرد: علت تعداد زیاد واحدهای صنفی در گلپایگان بیکاری است؛ چند سال است که سقف تعداد واحدهای صنفی برداشته شده و ما موظفیم با هر فردی که تمایل به راه‌اندازی واحد صنفی دارد همکاری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید