• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6093
+
-

نگارگری جرأت استفاده از رنگ را به من داد

گفت‌و‌گو با علی نصیر که این روزها برای برگزاری نمایشگاه نقاشی‌‌هایش به ایران آمده است

گالری
نگارگری جرأت استفاده از رنگ را به من داد

 

مرتضی کاردر/ خبرنگار

 

علی نصیر، نقاشی است که از سال‌‌های جوانی به اروپا رفت و نقاشی را در آلمان و فرانسه آغاز کرد و بیش از 40سال است که فعالیت حرفه‌ای خود را در آنجا پیگیری می‌کند. او همچنان‌که نمایشگاه‌‌های متعددی در آلمان و کشورهای مختلف اروپایی برگزار می‌کند هرچند سال یک‌بار نیز به ایران می‌آید و نمایشگاه برپا می‌کند. نقاشی‌های نصیر در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری از علاقه‌مندان هنر در ایران مواجه شده است. نمایشگاه تازه او از هفته گذشته در گالری اُ برگزار شده و تا سی‌ام بهمن ادامه خواهد داشت. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، گالری اُ کتابی از مجموعه آثار او منتشر کرده است.گفت‌و‌گوی کوتاهی با علی نصیر انجام داده‌ایم درباره نقاشی و جایگاه او در نقاشی امروز ایران و آلمان.

 

 

در کتابی که از آثار شما منتشر شده است کارهای سیاه وسفید هم دیده می‌شود اما حضور رنگ در نقاشی‌های شما چشمگیر است. کارهای سیاه و سفیدتان برای چه دوره‌ای است؟ کارهایی که در کتاب می‌بینید برای نمایشگاهی است که چند سال پیش در گالری اُ گذاشته بودم که عمدتا طراحی بود. در آن نمایشگاه طراحی‌ها را که همه‌شان کارهای سیاه و سفید است عرضه کرده بودم. اما من نقاشی هستم که همیشه در کارهایم حضور داشته‌ام.

 

نحوه استفاده شما از رنگ، نقاشی‌های هانری ماتیس، نقاش بزرگ قرن بیستم را به یاد می‌آورد؛ نظر خودتان در این‌باره چیست؟

همیشه گفته‌ام که ریشه‌های کارهای من در نقاشی‌های هانری ماتیس است؛ ضمن اینکه نگارگری ایران جرأت استفاده از رنگ را به من داده است. ماتیس هم رنگ‌بندی را از نگارگری ایرانی آموخته است.

 

از سوی دیگر نوع نگاهتان شبیه اکسپرسیونیست‌هاست. آیا خودتان را بیشتر یک نقاش اکسپرسیونیست می‌دانید؟

نشانه‌هایی از نقاشی اکسپرسیونیستی در کارهایم دیده می‌شود اما خودم را به سبک خاصی محدود نکرده‌ام. آنها تجربه‌های خودشان را کرده‌اند و من هم تجربه‌‌های خودم را می‌کنم. این کارها اجراهای شخصی من است. فکر می‌کنم در این سال‌ها به یک دستخط شخصی رسیده‌ام. نگاه من به انسان یا طبیعت دید خود من است.

 

چندمین نمایشگاهی است که در ایران برگزار می‌کنید؟

چندمینش دیگر از دستم در رفته است. دومین نمایشگاهی است که در گالری اُ برگزار می‌کنم، قبلش در گالری خاک چند نمایشگاه گذاشته بودم و قبل از آن در گالری گلستان و قبل از آن در گالری الهه، گالری سبز و گالری‌های دیگر.

 

در آلمان چطور؟ آنجا هر چندوقت یک‌بار نمایشگاه برگزار می‌کنید؟

به هر حال نقاشی کار تمام‌وقت من است و همواره مشغول نقاشی هستم. هر وقت که یک دوره کار می‌کنم و فکر می‌کنم که تعداد آثار به اندازه یک نمایشگاه شده است در آلمان یا کشورهای دیگر نمایشگاه برگزار می‌کنم.

 

استقبال از این نمایشگاهتان چطور بود؟

تا حدی که من در شب افتتاح دیدم خیلی خوب بود. هنرمندان و هنرجویان بسیاری برای تماشا آمده بودند و استقبال از نمایشگاه فراتر از حد انتظارم بود. در همه این سال‌ها بیشتر نسل جوان از نمایشگاه‌هایم استقبال کرده‌اند تا هنرمندان تثبیت‌شده.

 

هنر امروز ایران و اتفاقات بین‌المللی آن را چقدر پیگیری می‌کنید؟

معمولاً زمانی که برای برگزار نمایشگاه به ایران می‌آیم سعی می‌کنم که به گالری‌ها سر بزنم و نمایشگاه‌های مختلف را ببینم. علاوه بر این، دورادور پیگیر اخبار حضور هنر ایران در بازارهای جهانی هستم.

 

فکر می‌کنید که چقدر حراجی‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی در رونق هنر ایران مؤثر بوده است؟

طبیعتاً حضور در حراجی‌ها و گالری‌های بین‌المللی سبب می‌شود که هنر ایران بیشتر شناخته شود.

 

به‌نظرتان چقدر رقم‌هایی که برای آثار ایرانی در حراجی‌ها پیشنهاد می‌شود واقعی است؟

در حراجی‌ها رقم‌ها قدری متفاوت‌تر از واقعیت است. مکانیسم‌هایی که حراجی‌ها را می‌گرداند با قیمت واقعی فرق می‌کند. گاه رقم‌هایی از آثار ایرانی می‌شنوم که تعجب می‌کنم.

 

چرا شما در حراجی‌های هنر ایران شرکت نمی‌کنید؟

این را گذاشته‌ام برای هنرمندانی که در ایران کار و زندگی می‌کنند.

 

 

 

  گالری‌گردی در این سال‌ها بیشتر رونق گرفته است

طیفی که در کشورهای اروپایی به گالری می‌روند گسترده‌تر است؛ برای بسیاری از مردم به عادت تبدیل شده است. به هر حال گالری در آنجا سابقه‌ای چندصدساله دارد و همیشه متداول بوده است. نمی‌شود ایران را با آنجا مقایسه کرد. علاوه بر این گالری‌گردی در این کشورها همیشه استمرار داشته است، اما در اینجا سال‌ها قطع شده بود و در سال‌های اخیر رونق گرفته است. با این حال، استقبال از گالری‌ها و نمایشگاه‌ها در سال‌های اخیر در ایران بسیار بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید