• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60919
+
-

برگزاری اجلاس رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها در رشت

استاندار گیلان: مشکلات پیچیده شهرداری‌ها مربوط به ضعف مدیریت درآمدهاست / رئیس شورای اسلامی شهر تهران: سال‌هاست شهرداری‌ها سعی می‌کنند با دولت کار کنند، به همین دلیل توان سرمایه‌گذاری را از دست داده‌ایم

شهری
برگزاری اجلاس رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها در رشت

فرشته رضایی | رشت - خبرنگار


شصت و سومین اجلاس رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها پنجشنبه (30خرداد) با نشست‌های تخصصی کمیسیون‌های چهارگانه شامل عمران و شهرسازی، حقوقی، حمل‌و‌نقل و خدمات شهری، فرهنگی و شهر هوشمند با حضور اعضای این کمیسیون‌ها در شورای اسلامی کلان‌شهر رشت آغاز شد.

در نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی اجلاس مجمع مشورتی رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، مدل‌های مشارکت شهروندان در تحقق توسعه شهری و موضوعات مهم کلان و محلی در مناطق مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی روند و تحلیل نتایج حاصل از اجلاس گذشته مجمع مشورتی و پیگیری انجام تعهدات سایر نهادها در قبال حوزه مدیریت شهری و مباحث خاص مربوط به کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها از دیگر موارد در دستور کار اجلاس در کمیسیون‌های تخصصی عنوان شد.


کمبود امنیت برای سرمایه‌گذاری

استاندار گیلان در این اجلاس با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری، کمبود امنیت سرمایه‌گذار را نه فقط مربوط به شهرداری‌ها بلکه به همه ارگان‌های حاکمیتی مربوط دانست و خواستار تقویت این مهم شد.

«مصطفی سالاری» اظهارکرد: همه شهرداری‌ها گرفتاری‌های زیادی دارند که بخش عمده مربوط به مدیریت درآمدست که فراتر از اختیارات شوراها، نیازمند بازنگری است.

 وی با بیان این‌که مشکل مدیریت درآمد شهرداری‌ها مشابه خیلی از مشکلات ماست، گفت: بین دریافت مالیات و ارائه خدمات، رابطه وجود ندارد، همانطوری که بین عوارض و استفاده کردن ما نیز رابطه معناداری وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مدیریت هزینه در شهرداری‌ها اظهار کرد: بخشی از این مهم مربوط به ساختار شهرداری و ارکان داخلی تصمیم‌گیری است.

این مقام مسئول با بیان این‌که در بخشی از وصول شهرداری هم دغدغه داریم، بیان کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ که وظیفه‌اش مجازات است، محل درآمد می‌شود و این‌که تراکم‌فروشی، ناهماهنگ با طرح جامع تفصیلی، محل درآمد می‌شود به این دلیل است که درآمدی نداریم. 

سالاری بیان کرد: در برخی موارد به دلیل محدود شدن راه درآمد شهرداری‌ها، اجازه تخلف را با حکم قوانین و مقررات می‌دهیم که این کار به چهره شهر آسیب می‌رساند.


منابع شهرداری‌ها محدود است

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در اجلاس با بیان این‌که ترکیب درآمد شهرداری‌ها، ترکیبی شکننده است، گفت: شهرداری‌ها با منابع مالی محدودی روبه‌رو هستند.

«مهرداد لاهوتی» درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری افزود: براساس قانون رأی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ صادر شد، تصور این است که همه رأی‌های صادره باید منجر به تخریب شود ولی در این کمیسیون به دلیل محدودیت مالی شهرداری، منجر به جریمه می‌شود.

وی با بیان این‌که لایحه استخدامی شهرداری‌ها در مجلس در حال رسیدگی است، اظهار کرد: بلاتکلیفی در وضعیت استخدامی شهرداری‌ها وجود دارد که امیدواریم این لایحه تعیین تکلیف شود.


مشارکت شهروندان در توسعه شهری 

رئیس مجمع مشورتی رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها نیز مشارکت‌های مردمی را موضوعی با اهمیت خواند و خواستار توجه و مشارکت شهروندان در توسعه شهری شد.

«محسن هاشمی رفسنجانی» با بیان این‌که مشارکت شهروندان در توسعه شهری مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، افزود: نقدینگی سرگردان موجب بروز مشکلاتی می‌شود که باید با برنامه‌‌ریزی مناسب، این نقدینگی‌ها برای توسعه شهری باشد.

وی موضوع مشارکت مردم در توسعه شهری را از موارد مورد بحث در اجلاس عنوان و اظهار کرد: برای این کار بحث‌های لازم انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که افراد علاقه‌مند به توسعه شهر را از پروژه‌هایی که می‌توان در شهر ایجاد کرد، آگاه کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به این دلیل که طی سال‌ها شهرداری‌ها سعی کردند با دولت و ارگان‌ها کار کنند، توان اصلی سرمایه‌گذاری را از دست داده‌ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا مشارکت‌کنندگان در سرمایه‌گذاری به جای این‌که لابه‌لای حرف‌های ما اطلاعات کسب کنند و با صحبت‌های ما مطمئن شوند، بتوانند به صورت یکپارچه مشارکت کنند و نقدینگی را در اختیار شهروندان و توسعه شهر قرار دهند. 

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی شصت و سومین اجلاس مجمع رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها اظهار کرد: بررسی عملکرد مدیریت شهری در بحران سیل اخیر یکی از موضوعات مورد بررسی بود که بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده شهرداری‌ها و شوراها در سیل به موقع به کمک هموطنان شتافتند.

رئیس مجمع مشورتی رئیسان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران این تجربه باید طوری مدیریت شود تا زمانی که دچار بحران شدیم، با سرعت به کمک هموطنان بشتابیم و امدادی کارآمدتر به آسیب‌دیدگان ارائه دهیم.


 چالش‌های نبود منابع مالی پایدار 

 شهردار رشت هم در این اجلاس گفت: نبود منابع مالی پایدار، مهم‌ترین چالش شهرداری‌هاست. «ناصر حاج محمدی» اظهارکرد: مسائل و مشکلات شهرداری‌ها تامین منابع پایدار است که تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها از سوی نمایندگان مردم در مجلس برای ما بسیار مهم بوده و کمک‌کننده است.

وی اظهار کرد: تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و تبدیل آن به قانون موجب می‌شود تا برای تراکم‌فروشی و درآمدهای غیرمجاز به منظور کسب درآمد اقدام نشود، بنابراین ضروری است تا نمایندگان مردم در مجلس به این مهم توجه داشته باشند.

شهردار رشت بیان کرد: اکثر شهرداری‌ها چشم امیدشان به ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که دولت دریافت می‌کند و بخشی کمی از آن را به شهرداری‌ها می‌دهد.


فرصت‌های سرمایه‌گذاری در رشت

حاج محمدی با اشاره به ظرفیت‌های رشت در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری اضافه کرد: فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر وجود دارد.

این مقاتم مسئول با اشاره به تولید روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله در رشت تصریح کرد: تفکیک زباله از مبدا و آموزش چهره به چهره و ارتقای فرهنگ عمومی مردم اهمیت بسزایی دارد که در شهرداری رشت به طور جدی مورد توجه قرار می‌دهیم.


بازدید از ظرفیت‌های رشت

برای آشنایی شرکت‌کنندگان شصت و سومین اجلاس 2روزه مجمع رئیسان شورای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها از ظرفیت‌های عمرانی و فرهنگی رشت، برنامه‌های متنوع از جمله بازدید از بازار سنتی، بازار هنر و برنامه تئاتر خیابانی در پیاده‌راه فرهنگی رشت برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید