• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60861
+
-

تشنگی 15 ساله روستاهای رامهرمز

رئیس آبفار رامهرمز: پروژه آبرسانی به روستاهای حومه غربی ازیک ماه پیش آغاز شده است

آب
تشنگی 15 ساله روستاهای رامهرمز

الهام صابری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌|اهواز- خبرنگار


آب شرب یکی از نیازهای ابتدایی‌ و حق طبیعی همه مردم است و دولت‌ها موظف به تامین آن برای تمامی مناطق کشور هستند.روستاهای حومه غربی رامهرمز حدود 2 ماه است که با مشکل قطع آب مواجهند و برای رفع ابتدایی‌ترین نیازهای خود آب در اختیار ندارند. البته این مساله تازگی ندارد و حدود 15 سال است که گریبانگیر این مردم شده است و مدام نیز تکرار می‌شود.

این روزها دمای هوا به 50 درجه رسیده است و تحمل نبود آب حتی برای شرب کار سختی است اما مردم 11 روستای حومه غربی رامهرمز سال‌هاست در برابر مشکل آب صبوری می‌کنند و چشم‌انتظار حرکتی از سوی مسئولان هستند.موضوع آب‌رسانی به این روستاها سال‌هاست که مطرح می‌شود و هر سال به بهانه‌ای به تعویق می‌افتد و بار دیگر تابستان می‌رسد و نبود آب امان مردم را می‌برد.


آب‌رسانی با تانکر 

دهیار روستای هویر اظهار می‌کند: حدود 10 سال است که این روستا و روستاهای اطراف آن در تابستان مشکل قطعی آب دارند که مشکلات بسیار دیگری هم برای مردم ایجاد کرده است.«عزیز بدوی» می‌گوید: امسال حدود 2 ماه است که روستای هویر با 60 خانوار آب ندارد و با تانکر به آن آب‌رسانی می‌شود اما برخی از اهالی محفظه مناسب برای نگهداری آب ندارند.

وی می‌افزاید: تعداد تانکرهای آب‌رسان با توجه به جمعیت روستاها کم بود که از طریق بخشداری پیگیری کردیم و قول افزایش این تانکرها را برای منطقه گرفتیم.این دهیار می‌گوید: مسئولان قول دادند که مشکل آب تا یکی 2 ماه آینده حل شود. ما هم به همین امید این روزها را تحمل می‌کنیم.


فقط شب‌ها آب هست

یکی از اهالی روستای عین حداد هم به خبرنگار همشهری می‌گوید: حدود 20 روز است که آب 25 خانوار این روستا قطع است و فقط برخی شب‌ها برای مدت کوتاهی آب با فشار کم وصل می‌شود.«تورج نظری» ادامه می‌دهد: بیشترین مشکل مردم نداشتن ظرف و محفظه نگهداری آب است. آنها مجبور می‌شوند در بشکه یا هر ظرفی که دارند، آب را ذخیره کنند. برخی افراد هم برای نگهداری آب حوض ساخته‌اند.


فرسودگی خطوط لوله انتقال آب

در این میان، معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار رامهرمز در خصوص مشکل آب روستاهای حومه غربی این شهرستان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: خطوط لوله انتقال آب روستاهای حومه غربی به دلیل فرسودگی دچار رسوب شده‌اند و لوله‌های با قطر 3 اینچ فقط یک اینچ آب را انتقال می‌دهند که دلیل افت فشار و قطعی آب در این روستاها همین است.

«رضا بهوندی» می‌گوید: با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار که از وزارت نفت و صندوق توسعه ملی برای این پروژه تخصیص یافته، خط لوله جدید از نوع پلی‌اتیلن با قطر ۸ اینچ و به طول ۱۱ کیلومتر در حال اجراست.وی با اشاره به گلایه برخی مردم از کند بودن این پروژه می‌افزاید: به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر خط لوله، عملیات در برخی بخش‌ها کند پیش می‌رود. پس از عبور از موانع مجددا اجرای پروژه و لوله‌گذاری با کیفیت و سرعت لازم انجام خواهد شد.


حل مشکل تا 2 ماه آینده

رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی رامهرمز نیز به همشهری می‌گوید: پروژه آب‌رسانی به روستاهای حومه غربی رامهرمز به طول 11 کیلومتر حدود یک ماه است که آغاز شده و 3 کیلومتر آن به ‌زودی وارد مدار می‌شود.«مجید کیانفرد» ادامه می‌دهد: 49 روستای حومه غربی رامهرمز به اجرای پروژه آب‌رسانی نیاز دارند اما به دلیل هزینه‌های بالای این کار دولت تصمیم گرفته است فعلا آن را برای 7 روستای دچار تنش آبی انجام دهد.

وی با اشاره به اتمام پروژه تا 2 ماه آینده بیان می‌کند: مسیر لوله‌گذاری در برخی مناطق صعب‌العبور است و به نگهداری و دقت بالا در کار نیاز دارد. جابه‌جایی لوله‌های 12 متری در این مسیرها زمان‌بر است.کیانفرد می‌گوید: این روستاها 15 سال است که مشکل آب دارند و اکنون که با همکاری مسئولان شهرستان این مشکل در حال رفع است، از مردم نیز تقاضای همکاری و بردباری داریم.


تانکرهای اجاره‌ای

کیانفرد به آب‌رسانی با تانکر به روستاها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته 3 تانکر استیجاری برای کمک به آب‌رسانی روستاها فعال بودند اما امسال فقط 2 تانکر آبفار برای انتقال آب وجود دارد که در طول روز فقط امکان آب‌رسانی به 2 روستا را دارند.رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی رامهرمز ادامه می‌دهد: آب ارسالی از طریق تانکر برای شرب و شست‌وشو است، اما برخی روستاها از این آب برای استفاده احشام استفاده می‌کنند. نیاز است جهاد کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز احشام اقدام کند و آب جدا از شرب برای آن در نظر بگیرد.

روستاهای حومه غربی رامهرمز سالیان طولانی است که به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی با مشکل قطع و افت فشار آب مواجهند؛ موضوعی که در طول این سال‌ها چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.اصلاح شبکه آب‌رسانی این روستاها حدود یک ماه است که با همکاری دستگاه‌های مختلف آغاز شده و طبق وعده مسئولان، تا کمتر از 2 ماه آینده برای همیشه حل خواهد شد. در شرایطی که مردم با صبوری این روزها را به امید حل دائمی مشکل تحمل می‌کنند، مسئولان ارگان‌های مختلف نیز باید آبفار را در تهیه تانکر مورد نیاز برای تامین آب شرب موقت مردم یاری کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید