• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60852
+
-

شیراز «شهر دوستدار کودک» می‌شود

عضو شورای شهر: 4 کمیته با هدف ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق این هدف تشکیل شده است

جامعه
شیراز «شهر دوستدار کودک» می‌شود

شیراز در راه پیوستن به شهرهای دوستدار کودک در جهان گام‌هایی برداشته است و نخستین نشست ارزیابی آن با حضور نمایندگانی از یونیسف و وزارت کشور و همچنین مسئولان و گروه‌های مردم‌نهاد شیراز و استان فارس برگزار شد و این افراد به بحث و تبادل نظر در این باره پرداختند. به گزارش ایرنا،  تعدادی از شهرهای ایران از جمله کلان‌شهر شیراز برای‌ زیست‌پذیرتر کردن محیط‌های شهری برای کودکان، رؤیای پیوستن به جرگه شهرهای دوستدار کودک جهان را دارند.

در حال حاضر، حدود 3 هزار شهر در جهان عنوان شهر دوستدار کودک را کسب کرده‌اند و در این شهرها تلاش شده است که در کنار محقق کردن نیازهای دیگر اقشار جامعه، زیرساخت مورد نیاز اجتماعی، فرهنگی و عمرانی برای زندگی کودکان در شهرها را نیز آماده کنند و از این قشر آسیب‌پذیر در مقابل انواع آسیب‌ها، بیشتر محافظت شود. شهر دوستدار کودک در آسیا و خاور میانه نوپا است و در ایران نیز از سال گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارت کشور و یونیسف «صندوق اضطراری بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد» این طرح آغاز شد و در گام اول 8 شهر به صورت پایلوت برای این هدف تعیین شدند که از میان این شهرها در نهایت با ارزیابی و تایید یونیسف، 2 شهر به عنوان شهرهای دوستدار کودک در ایران انتخاب خواهند شد.


یونیسف در کنار مردم ایران می‌ماند

نماینده یونیسف در ایران گفت: حضور گسترده مسئولان نهادها و انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودک در این جلسه نشان از توجه به حقوق کودک در این کلان‌شهر دارد.
«ویل پارکس» که به گفته خودش، آخرین روزهای حضور در ایران را در این سمت می‌گذراند، افزود: بعد از گذشت 4 سال، در روزهای آینده ایران را ترک خواهم کرد. البته یونیسف همچنان در ایران حاضر است و طرح شهرهای دوستداران کودک در ایران نیز قطعاً دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که یونیسف در سیل اخیر این کشور طرح واکسیناسیون را در شهرهای سیل‌زده ایران دنبال کرده است گفت: پروژه شهر دوستدار کودک ۲۳ سال پیش توسط یونیسف آغاز شد تا کودکان سراسر جهان در شهرهایی امن‌تر رشد پیدا کنند.پارکس از تشکیل دبیرخانه شهر دوستدار کودک در شهرداری شیراز استقبال کرد و گفت: تلاش‌های زیادی در زمینه شهر دوستدار کودک توسط وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته و شیراز نیز برای این هدف انتخاب شده است. 
وی اظهار کرد: وزارت کشور این مساله را پیگیری می‌کند که شهرهای دوستدار کودک ایران با شهرهای دوستدار کودک در جهان تعامل برقرار کنند.


تدوین دستورالعمل ویژه

مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌های وزارت کشور نیز گفت: ارتباط گرفتن با نهادهای بین‌المللی در خصوص شهر دوستدار کودک انجام گرفته و دستورالعمل آن نیز تدوین شده است که بر اساس آن، اداره شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور تشکیل می‌شود. 

« پژوهان» ارتباط گرفتن بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک را از جمله وظایف این اداره عنوان کرد و گفت: ۲۴ دستگاه در کشور ما در حوزه کودکان متولی هستند و آسیبی که اکنون در این زمینه وجود دارد جزیره‌ای عمل کردن هر یک از این دستگاه‌ها است. وی همچنین وجود سمن‌ها و موسسات مردم‌نهاد را بزرگ‌ترین ظرفیتی دانست که می‌توانند مسئولان را در حوزه آسیب‌های کودکان آگاه کنند.


ایجاد 4 کارگروه برای توجه به کودکان شیراز

«لیلا دودمان» عضو شورای شهر شیراز، هم گفت: در پنجمین دوره شورای شهر شیراز به دلیل بی‌توجهی به حقوق کودکان، درخواست پیوستن شیراز به شهرهای دوستدار کودک در اواخر سال گذشته و کمتر از 5 ماه پیش مطرح شد. 

وی با بیان این‌که شیراز با پیوستن به شهر دوستدار کودک برای ایجاد زیرساخت مورد نیاز کودکان و ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودکان اقدام خواهد کرد افزود: در حال حاضر، 8 شهر کشور از سوی یونیسف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شیراز نیز جزو این تعداد است و در ادامه، 2 شهر از این تعداد به عنوان شهرهای دوستدار کودک در ایران انتخاب می‌شوند و به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک می‌پیوندند.عضو شورای شهر شیراز در ادامه سخنان خود گفت: برای دست‌یابی به این هدف 4 کارگروه معماری و شهرسازی، ترافیک و حمل و نقل، فرهنگی واجتماعی و حقوقی و بهداشت در شیراز تشکیل شده است.

این عضو شورای اسلامی شیراز افزود: وظایفی از جمله ایجاد گذر کودکانه، برگزاری دو همایش معماری و شهرسازی در خصوص کودکان، ایمن‌سازی فضای بازی کودکان، مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی برای استفاده کودکان، ایجاد پارک تخصصی و مهارتی کودکان، آموزش علوم مختلف برای افزایش خلاقیت کودکان خصوصاً کودکان مناطق محروم و کودکان کار، برگزاری جشنواره‌های ادبی مانند گلستان‌خوانی، افتتاح دو فرهنگسرای خلاقیت کودکان و کتابخانه کودک، مناسب‌سازی معابر و سیستم حمل ‌و‌ نقل عمومی شهری برای استفاده کودکان، و آموزش مفاهیم راهنمایی و رانندگی بر عهده این 4 کارگروه گذاشته شد که برخی از این کارها انجام شده و یا در حال انجام است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید