• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60821
+
-

بسته تشویقی اشتغال

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی ره خراسان رضوی: کمیته امداد در سال اول صد درصد و در سال دوم 50 درصد هزینه بیمه‌ مددجوها را تحت نظر بیمه تأمین اجتماعی می‌پردازد

خبر
بسته تشویقی اشتغال

مرجان فرهمند | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


در اوایل سال جاری مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی اعلام کرد در سال جاری با کمک مردم و کارفرمایان به‌ دنبال توانمندسازی اشتغال هستیم. کمیته امداد شرایط خاص و ویژه‌‌ای را در اختیار کسانی‌ قرار می‌دهد که در کارآفرینی توانایی بالایی دارند. این راهکار و روش تشویقی راهگشای مسیر اشتغال در این دستگاه اجرایی شده است. 


تسهیلات ویژه برای کارفرمایان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان در گفت‌و‌گو با همشهری از نحوه اجرای این راهکارها می‌گوید. «سیدحسین کرابی» بیان می‌کند: ما 2 مدل کارفرما داریم. مدل اول به این صورت که کارفرما با مراجعه به اداره کمیته امداد، تعداد مشخصی نیروی کار را درخواست می‌کند. کمیته امداد بر مبنای هر تعداد نفری که کارفرما نیاز دارد و براساس تبصره 16 و به ازای هر یک نفر استخدامی 200 میلیون ریال وام پرداخت می‌کند. کارفرما به ‌مدت 5 سال تعهد کاری می‌دهد تا این افراد نزد او مشغول به کار شوند. 

وی ادامه می‌دهد: مبلغ وام در سال جدید افزایش می‌یابد. ابتدا اعلام شد مبلغ وام حدود 500 میلیون ریال خواهد بود، ولی ظاهرا بین 300 تا 350 میلیون ریال جدی‌تر است. شورای پول و اعتبار هنوز مبلغ رسمی را اعلام نکرده است ولی هر مبلغی باشد قابل اجرا خواهد بود. او درباره مدل دیگر کارفرمایی می‌گوید: مدل دیگر «راهبردی شغلی» است. در این مدل شخص حقیقی یا حقوقی در واقع اعلام می‌کند که توان فراهم آوردن کار برای 100 نفر را دارد. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان در این خصوص می‌افزاید: در این مدل کارفرمایی، شبکه‌ای را در نظر بگیرید که راهبر یا همان کارفرما در بالای شبکه قرار دارد و در آن شبکه بین 50 الی 100 نفر عضو هستند. از ابتدای این شبکه که تأمین مواد اولیه است تا انتهای آن‌ که همان بحث بازاریابی و فروش خواهد بود، برعهده راهبر است. 

راهبر یا همان کارفرما مواد اولیه را تأمین می‌کند و سپس یک دوره آموزشی برای افراد برگزار می‌کند، همچنین در مدت آموزش بر نحوه کار مددجو نظارت کامل دارد و در نهایت محصولات تولیدی را بازاریابی می‌کند و می‌فروشد. کرابی در خصوص نقش راهبر اظهار می‌کند: راهبر یا کارفرما وظیفه دارد هزینه مددجو را کاهش دهد و همچنین فروش سودی برای راهبر و همچنین مددجو داشته باشد. این طرح از نیمه دوم سال 97 آغاز شد و در سال جاری سعی داریم که با جدیت روی این طرح کار کنیم. 


امکانات و شرایط جذب مددجو

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی با اشاره به بحث ضمانت اخلاقی و نحوه آموزش به مددجویان می‌گوید: در ابتدا شرایط کار را از کارفرما می‌پرسیم و پس از توافق‌های اولیه، کارفرما تعداد افراد مورد نیاز خود را اعلام می‌‌کند. کمیته امداد 3 برابر نیاز ظرفیتش به وی افرادی را معرفی می‌کند. در همین زمان ممکن است کارفرما بگوید در طول مدت کار آموزش‌های تکمیلی را به مددجو خواهد داد و طبق این شرایط امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد. 

وی در ادامه می‌افزاید: ممکن است پس از مدتی کارفرما از نحوه کار کردن مددجو راضی نباشد و یا با مشکلاتی روبه‌رو شوند، در اینجا پیش‌بینی لازم را انجام داده‌ایم و پس از بررسی‌های کارشناسانه مشخص می‌شود که حق با کدام یک از طرفین است؟ اگر حق با کارفرما باشد، می‌تواند فرد مددجو را تغییر دهد ولی فرد بعدی را خودمان انتخاب خواهیم کرد. کرابی درباره نحوه تسهیلات بانکی توضیح می‌دهد: با توجه به توافق‌نامه‌ای که بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و بانک‌ها منعقد شده است، کارفرمایان می‌توانند تسهیلات وام را از بانک‌ها دریافت کنند و این وام‌‌ها از محل تبصره 16 و در برنامه بودجه مشخص است. 


بسته‌های تشویقی برای کارفرمایان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی درباره بسته‌های تشویقی برای کارفرمایان می‌گوید: کمیته امداد برای کارفرمایان بسته‌هایی تشویقی را در نظر گرفته است. این بسته‌ها بدین صورت است که پس از مراجعه کارفرما به کمیته امداد و بستن قرارداد برای جذب مددجو، کمیته امداد می‌تواند به‌ صورت نامحدود نیرو معرفی کند. کمیته امداد در سال اول صد درصد و در سال دوم 50 درصد هزینه بیمه‌ این نیروها را تحت نظر بیمه تأمین اجتماعی می‌پردازد. کرابی تاکید می‌کند: از آنجایی که کارفرما باید تعهد بیمه را بدهد این تسهیلات کمیته امداد در واقع نوعی بسته‌ تشویقی است که در اختیار آنان قرار می‌دهد. در مناطق محروم ضریب 6 به‌ بالا متفاوت است و می‌توانیم برای 5 نفر تسهیلات و بیمه پرداخت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید