• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60808
+
-

حمایت از گلخانه‌داران کرمانی

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی: در سال جاری 7 تعاونی فعال گلخانه‌ای در کرمان اتحادیه گلخانه‌داران را تشکیل دادند تا از این طریق برای بازار محصولات برنامه‌‌ریزی شود

گزارش
حمایت از گلخانه‌داران کرمانی

گرم و مرطوب بودن جنوب و جنوب شرق استان کرمان شرایط طبیعی را برای کشت‌های گلخانه‌ای ایجاد کرده و این مهم سبب شده دیار کریمان به سرزمین گلخانه‌های طبیعی ایران معروف شود. 


به گزارش ایرنا، استان کرمان یکی از استان‌های اصلی کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی است و در این میان کشت‌های گلخانه‌ای مهم‌ترین محصولات کشاورزی در استان هستند که موجب ارزآوری می‌شوند و همیشه در صدر فهرست صادرات قرار دارند. 

تنوع آب‌وهوایی استان کرمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی درخور توجه و در نتیجه این شرایط اقلیمی، در نواحی شمال و شمال غربی و مرکزی آب و هوای خشک و در جنوب و جنوب شرقی گرم و مرطوب است. 

در استان کرمان ۲۴ میلیون متر‌ مربع گلخانه با تولید سالانه حدود ۴۸۰ هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم و هفتم توسعه باید 5 هزار هکتار طرح کشت گلخانه‌ای در این استان اجرایی شود. 

طبق آمار موجود، اکنون ۱۵ هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور وجود دارد که برنامه‌‌ریزی شده ۵۰ هزار هکتار تا پایان برنامه ششم و هفتم توسعه گلخانه اجرایی شود. 


۱۸ سال سابقه خشکسالی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که ما در کشور به غیر از امسال ۱۸ سال سابقه خشکسالی را تجربه کرده‌ایم، افزود: البته نباید به این موضوع خوش‌بین باشیم که امسال ترسالی است، بلکه باید شرایط کشور را به خشک و نیمه‌خشک تعریف و برنامه‌ها را در این زمینه برنامه‌‌ریزی کنیم تا سعی شود از منابع آبی حداکثر استفاده و بهره‌برداری را داشته باشیم. 

 «محمدرضا پورخاتون» به توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر استان کرمان تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها برنامه‌هایی اتخاذ شده تا سرمایه‌گذاران به این سمت سوق داده شوند. 

وی افزود: شهرستان‌های بم، جیرفت و شهداد محیط گلخانه‌ای طبیعی دارند و الگوی کشت در گلخانه‌ها باید به سمتی پیش برود که تمام محصولات کشت شود و فقط به کشت خیارسبز و گوجه اختصاص نداشته باشد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این‌که استان کرمان رتبه دوم کشور را در حوزه کشت گلخانه‌ای دارد، گفت: این استان 2۴۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در کشور دارد. 

پورخاتون با اشاره به این‌که محیط کشت‌های گلخانه‌ای کنترل شده است، ادامه داد: در زمینه کشت گلخانه‌ای به دلیل راندمان، بهره‌وری و تغییرات اقلیمی چاره‌ای نداریم که کشاورزی به این سمت و سو کشیده شود. 


مزایای کشت‌های گلخانه‌ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: کشاورزی از طریق توسعه کمی پیش نمی‌رود، بلکه باید کیفیت کار بالا برود در نتیجه کشت گلخانه‌ای در بحث بهره‌وری نقش اول را دارد. 

وی تولید محصول خارج از فصل را از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: هزینه‌ها در حوزه تولید گلخانه‌ای کمتر از محیط باز است و گلخانه‌داران گردش مالی سالانه دارند؛ در حالی که در کشت‌های باغی این‌چنین نیست. 

پورخاتون اشتغال‌زایی را در کشت‌های گلخانه‌ای از دیگر مزایای این نوع کشت دانست و گفت: به ازای هر هکتار ۱۰ نفر مشغول به کار می‌شوند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این‌که با انجام کشت‌های گلخانه‌ای بسیاری از شرکت‌های صادراتی در این زمینه نیز فعال می‌شوند، بیان کرد: در بسیاری از مناطق استان شرایط خوبی برای تولید محصول گلخانه‌ای وجود دارد اما تغییر کاربری برای کشاورزان بسیار مشکل است. 


کشاورزان در بخش گلخانه‌ای باید حمایت شوند

پورخاتون با اشاره به این‌که برای رفع شدن مشکل بازار محصولات گلخانه‌ای باید سرانه تولید به کشورهای دیگر سرریز شود، گفت: باید تولید محصولات گلخانه‌ای را در استان به حد قابل قبولی برسانیم تا بازرگانی که می‌خواهد، قراردادی منعقد کند خیالش از تولید محصول راحت باشد، پس باید سطح زیرکشت گلخانه‌ای توسعه داده شود. 

وی با بیان این‌که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر هیچ درآمدی به‌اندازه کشت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی مقرون به صرفه نیست، تاکید کرد: مردم کشت‌های گلخانه‌ای را جدی نگرفته‌اند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: به‌رغم این‌که دومین استان در حوزه کشت‌های گلخانه‌ای هستیم، مدرسی که بتواند آموزش‌های نوین این حوزه را ارائه دهد، وجود ندارد. 


کشت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان گفت: مهم‌ترین کاری که کشاورزان را به سمت کشت‌های گلخانه‌ای تشویق می‌کند؛ بهره‌وری از آب است. 

«مهدی آشوری» با اشاره به این‌که کشت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد، گفت: دوره بازگشت سرمایه در کشت‌های گلخانه‌ای حداکثر 3 سال و در حال حاضر سرمایه‌گذاری اولیه برای ساخت گلخانه حدود ۲ میلیارد تومان است. 

وی با اشاره به تفاوت کشت‌های گلخانه‌ای نسبت به کشت‌های روباز گفت: در شرایط خشکسالی و‌ ترسالی باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای پیش برویم؛ زیرا محیط کشت‌های گلخانه‌ای کنترل شده است و ما می‌توانیم عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم. 

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محیط کنترل‌شده محصولات سالم و ارگانیگ هستند و آفات و بیماری‌ها را راحت‌تر می‌توان با وسایل غیرشیمیایی یا بیولوژیک کنترل کرد. 


تشکیل اتحادیه گلخانه‌داران 

آشوری با اشاره به بازار محصولات گلخانه‌ای گفت: در فروردین‌ماه امسال 7 تعاونی فعال گلخانه‌ای در شهرستان کرمان اتحادیه گلخانه‌داران را تشکیل دادند تا از این طریق یک برنامه‌‌ریزی برای بازار محصولات شود. این طرح در شهرستان‌های زرند و نرماشیر در گذشته اجرایی شده و نتیجه داده است. 


افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری تولیدات در کشت‌های گلخانه‌ای

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی کرمان گفت: نگاه ملی با اتکا به شالوده کارشناسی ایجاب می‌کند گلخانه‌ها در مکان‌های مناسب احداث شوند تا موجب ارتقای بهره‌وری تولید شوند و از سوی دیگر هزینه‌های تولید در واحد سطح را نیز کاهش دهند. 

 «مهدی آشوری» استفاده بهینه از منابع و نهادهای تولید، کاهش ریسک تولید در کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محیط کنترل‌شده، کاهش 8 تا ۱۰ برابری مصرف آب به نسبت میزان محصول تولیدی در مقایسه با کشت در فضای باز، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابر تولیدات در کشت‌های گلخانه‌ای، امکان تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات را از جمله مزایای این نوع کشت عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید