• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60701
+
-

مرجان‌های مرده خلیج چابهار دوباره احیا شدند

مرجان‌های مرده خلیج چابهار دوباره احیا شدند

عملیات میدانی پایش مرجان‌های چابهار نشان داد که حدود نیمی از مرجان‌های سفید شده این منطقه، ترمیم شده‌اند. خبرگزاری ایسنا روز گذشته اعلام کرد، پژوهشگران مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس در مشاهدات خود متوجه ترمیم و احیای مرجان‌هایی شده‌اند که یک‌سال پیش بر اثر گرما دچار سفید‌شدگی شده‌اند. این پژوهشگران اعلام کرده‌اند، 43.8درصد از کلونی‌های مرجانی سفید شده، ‌ترمیم یافته‌اند.

به گفته محققان، ‌پدیده بلیچینگ یا سفیدشدگی مرجان‌ها به‌دلیل گرما و افزایش دمای آب رخ می‌دهد و این مسئله در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش دمای کره زمین، شدت یافته است. مرجان‌های خلیج‌فارس که در دنیا به‌عنوان مقاوم‌ترین مرجان‌ها در برابر شوری و حرارت آب شناخته شده‌اند نیز با همین مشکل روبه‌رو هستند.
سفیدشدگی مرجان‌ها در واقع تأثیرات منفی بر اکوسیستم خواهد گذاشت اما هم‌اکنون ترمیم و احیای بخشی از آنها اتفاق خوشایندی است چرا که موجب احیای دوباره اکوسیستم خواهد شد. البته مرجان‌های ترمیم یافته در دریای عمان واقع شده‌اند که به‌دلیل ارتباط با آب‌های آزاد، ‌از شوری و حرارت کمتری نسبت به خلیج‌فارس برخوردار است که به گفته پرگل قوام مصطفوی، دانش آموخته دکتری بیولوژی دریا و پژوهشگر آب سنگ‌های مرجانی، احتمال ریکاوری شدن مرجان‌های این منطقه بیشتر از خلیج‌فارس است.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: «اگر پولیپ مرجان‌های سفید شده آسیب ندیده باشد، قادر است بعد از مدتی خودش را ریکاوری کند. دلیل ترمیم و احیای دوباره مرجان‌ها هم این است که درجه حرارت و میزان شوری آب برای تک سلولی‌های هم‌زیستی که با آن شرایط سازگار هستند مناسب شده است. هم‌اکنون، روند افزایش دما که در 2سال پیش داشتیم، ‌بهتر شده است.» قوام‌مصطفوی می‌افزاید: «مرجان‌های خلیج‌فارس به این دلیل که همیشه در شرایط سخت رشد کرده و در نوسانات حرارتی و شوری آب بالا، مقاوم بوده‌اند، می‌توانند امیدی برای آینده مرجان‌های دنیا باشند.» 

پیش از این نیز محمدرضا فاطمی، ‌متخصص اکوبیولوژی دریا در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: «‌از راهکارهای حفظ مرجان‌ها در دمای بالا، استفاده از مرجان‌های خلیج‌فارس است که می‌توان آنها را در دیگر نقاط دنیا کاشت. به‌عبارت دیگر، حفظ مرجان‌های دنیا در برابر افزایش دما، درگرو حفاظت از مرجان‌های خلیج‌فارس است و این مناطق باید به‌عنوان ذخایر ژنتیک قرق شده و دست نخورده باقی بماند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید