• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60676
+
-

قول روحانی؛ رشد اقتصاد مثبت می‌شود

مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال گذشته را با احتساب نفت، منفی 4.9درصد اعلام کرد

حســن روحــانــی، رئیس‌جمهور می‌گوید: آمارهای 3ماهه نشان می‌دهد به‌رغم رشد منفی اقتصادی، تا پایان سال رشد اقتصادی مثبت خواهد شد. به تازگی مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی منفی 4.9درصد در پایان سال گذشته با احتساب نفت خبر داده و برخی نهادهای بین‌المللی ازجمله صندوق بین‌المللی پول همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌تر از منفی شدن نرخ رشد اقتصاد ایران تا پایان امسال خبر داده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، روحانی قول داد: برای پروژه‌های عمرانی در سال‌جاری بودجه‌های لازم درنظر گرفته شده و در 3ماهه اول سال با پرداخت این اعتبارات حرکت‌های خوب عمرانی ادامه خواهد داشت. سال گذشته کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی ایران در سال۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را منفی برآورد کرده‌اند. براساس گزارش این کارشناسان اقتصاد ایران طی سال‌جاری و سال آینده می‌تواند به نحو قابل‌توجهی منقبض شود و به‌ترتیب یک رشد منفی حداکثر ۸‚۲درصدی و ۵‚۵درصدی را نشان دهد. بانک جهانی هم فروردین‌ماه امسال، برآورد از رشد اقتصادی ایران در سال2018 را به منفی 1.6 و پیش‌بینی سال2019 را به منفی 3.8درصد کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول هم پیش از این برآورد کرده بود که اقتصاد ایران در سال2019 حداقل 6درصد نسبت به سال قبل کوچک‌تر می‌شود. حالا باید دید برنامه دولت برای مثبت کردن شاخص رشد اقتصادی چیست و آیا سیاست‌های پولی و مالی دولت در شرایطی که فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکا به‌ویژه علیه صنعت نفت ایران تشدید می‌شود، می‌تواند مانع از ورود اقتصاد ایران به دوره تازه‌ای از رکود توأم با تورم شود؟

وعده خانه‌دار شدن کارمندان
رئیس‌جمهور با اشاره به قول وزیر راه و شهرسازی برای تحویل ۴۰۰هزار واحد مسکونی به مردم، گفت: همه بخش‌های خصوصی برای این مهم به‌کار دعوت شده‌اند و سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها ورود خواهند کرد. روحانی دیروز همچنین به طرح وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌دار شدن کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: کارمندان از روز اول استخدام با اختصاص بخش کمی از حقوق خود تا ۱۰سال پس از استخدام، صاحب منزل خواهند شد و مراحل آماده‌سازی و تکمیل این طرح در دست بررسی است تا جوانان در ابتدای شروع کار خود دغدغه مسکن نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید