• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60675
+
-

عقب‌نشینی دوباره قیمت طلا و ارز

همزمان با نزدیک شدن به زمان تاسیس بورس ارز و زمزمه‌های آغاز عملیات بازار باز دیروز قیمت طلا و ارز با نزول مواجه شدند.

به‌گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا که در ابتدای هفته جاری تحت‌تأثیر تحولات سیاسی آخر هفته قبل تا مرز 13هزارو820 تومان پیشروی کرده بود دیروز بار دیگر عقب‌نشینی کرد و به محدوده 13هزارو200 تومان بازگشت. به‌دنبال افت ارزش دلار قیمت سکه طلا هم با نزول مواجه شد و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با افت ۵۰هزار تومانی 4میلیون‌و۶۳۰ هزار تومان فروخته شد. این نزول در حالی اتفاق افتاد که از ابتدای هفته جاری قیمت هر دلار آمریکا با رشدی معادل 900تومان مواجه شده بود اما رفته‌رفته از هیجان بازار کاسته شد و این احتمال وجود دارد که ظرف روز‌های آینده قیمت هر دلار آمریکا که از نظر تکنیکی به سقف مقاومت برخورد کرده است با نزول بیشتری مواجه شود. دیروز هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به قیمت ۱۳هزارو۱۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳هزارو۲۵۰ تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم به‌دنبال نزول قیمت دلار افت کرد و به قیمت 4میلیون‌و۵۰۰ هزار تومان فروخته شد. همه اینها در حالی است که قرار است براساس وعده مسئولان در تیر‌ماه امسال بورس ارز یا بازار متشکل ارزی تاسیس شود و به گفته تحلیلگران بخشی از دلایل نزول قیمت دلار نزدیک شدن به زمان تاسیس بازار متشکل ارزی است که روند معاملات و عرضه و تقاضا را تسهیل می‌کند. 

در همین رابطه علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران گفت: بازار متشکل ارزی زمینه تعیین یک نرخ واحد در بازار را فراهم می‌کند و سبب نظم بخشیدن در بازارهای غیررسمی می‌شود. او تأکید کرد: مسئولان حاضر در بورس مشتاق راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هستند زیرا با اجرای چنین اقدامی شاهد کاهش سردرگمی و رانت‌بازی‌ها در بازار خواهیم بود. دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم اعلام کرد به‌زودی عملیات بازار باز که می‌تواند نقش مؤثری در هدایت تورم در کانال مورد نظر بانک مرکزی داشته باشد آغاز خواهد شد که به‌معنای آن است که یکی از مولفه‌های تأثیر‌گذار در تعیین قیمت ارز یعنی تورم به‌زودی با تغییراتی همراه خواهد شد.

همچنین بانک مرکزی در طول ماه‌های گذشته تلاش کرده است از طریق انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه با شرکای تجاری ایران نقش دلار را در اقتصاد ایران کمتر کند. پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه یکی از این راهکارهاست که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیاز ارزی کشور را از طریق سازوکار تسویه بین بانک‌های مرکزی 2 کشور برطرف سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید