• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6064
+
-

بودجه مترو در بن‌بست

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهرتهران: کمیسیون تلفیق، بودجه حمل‌ونقل عمومی را قلع‌و‌قمع کرد

گزارش
بودجه مترو در بن‌بست

اخبار ناگوار، گویی تمامی ندارد؛ اینطورکه معلوم است کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی زورش فقط به شهرداری تهران رسیده و با قلع و قمع بودجه دولتی تمام نقشه‌های توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و بهبود آلودگی هوای شهر تهران را نقش برآب کرده است. اینطور که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهرتهران به همشهری می‌گوید، اهمیت بحث حمل ونقل عمومی برای دولت خیلی جا نیفتاده است درحالی‌که کمبودهای موجود درهمین بخش درآینده می‌تواند به مباحث امنیتی تبدیل شود. به‌گفته علیخانی اهمیت موضوع تا آنجاست که دیروز همزمان با پخش اخبار مرتبط با قلع‌وقمع اعتبارات دولتی برای حل معضل آلودگی هوا و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی جمعی از اعضای شورای شهر تهران به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی درنامه‌ای از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست ملاقات فوری کردند. او برای توصیف و درک بهتر موضوع چنین توضیح داد: ساده نیست تصور کنید روزانه حدود 2 تا 2.5میلیون سفری که با مترو انجام می‌شود اگر بخواهد به روی زمین منتقل شود بر اثر کمبود اعتبارات و مشکلات این حجم سفر از زیر زمین آن وقت به‌نظر شما چه مشکلی برای پایتخت فراهم خواهد شد؟ او ابراز اطمینان کرد که اگر حالا به فکر نباشیم و دولت اهمیت موضوع را به درستی درک نکند به‌طور قطع درآینده حسرت خواهیم خورد.

 

ناامیدی برای حل آلودگی هوا

در شرایطی که بودجه مدنظر دولت برای توسعه متروی کلانشهرها درسال آینده به‌طور میانگین 50درصد نسبت به سال‌جاری کاهش نشان می‌دهد شاید بتوان چنین برداشت کرد که امیدواری برای حل معضل آلودگی هوا هم به ناامیدی تبدیل شده است چراکه بخشی ازهمان اخبار بد چنین می‌گوید که کمیسیون تلفیق مجلس هرآنچه برای نوسازی و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل موتور سیکلت، تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و قطار شهری درنظر گرفته شده بود و یا مجوز شهرداری برای اینکه بتواند تا سقف 1500میلیارد تومان اوراق برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت با تضمین بازپرداخت اصل و سود آن توسط دولت منتشر کند همه را جرح و تعدیل کرد.

 

مشکل تهران، مشکل کل کشور

 

محمد علیخانی هم دولت و هم مجلس را به کوتاهی در حل معضل آلودگی هوا و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی متهم کرد و گفت: اگر دولت، مجلس را متوجه اهمیت موضوع می‌کرد و ضعیف عمل نمی‌کرد شاید کمیسیون تلفیق مجلس تا این اندازه در اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای ناوگان حمل ونقل عمومی خست به خرج نمی‌داد، ضمن اینکه نمایندگان سایر شهرهای کشور هم دربرابر تهران موضع دارند و منافع ملی را درنظر نمی‌گیرند یا توجیه نیستند که اگر درپایتخت مشکلی پیش آید همه کشور را درگیر خواهد کرد. رئیس کمیسیون عمران وحمل ونقل دیدار اعضای شورای پنجم با علی لاریجانی، رئیس مجلس را یادآور شد که درآن هنگام طرح مسائل مرتبط به آلودگی هوا و نارسایی‌های حوزه حمل ونقل عمومی ایشان قول کمک داده بود.

او درباره عقب ماندگی‌های موجود درحوزه حمل‌ونقل عمومی گفت: 22هزار میلیارد تومان تنها برای خطوط فعلی مترو اعتبار نیاز داریم و برای همین خطوط نیز نیازمند 2هزار واگن با اعتبار 10هزار میلیارد تومان هستیم. درمورد اتوبوس‌ها نیز از حدود 7هزار و 600 اتوبوس 5هزار دستگاه فرسوده است و بقیه هم درآستانه فرسودگی هستند درحالی‌که طبق برنامه ما باید 9هزار و500دستگاه اتوبوس داشته باشیم که نشان می‌دهد چقدر از برنامه عقبیم.

 

   حمایت از مترو از اولویت مسئولان خارج شده است

 

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه درمصاحبه با ایسنا ازوضعیت بغرنجی سخن گفت که بابت عدم ‌حمایت دولت از حمل‌ونقل عمومی درون شهری به‌وجود آمده است . به گفته علی امام، نیم نگاهی به بودجه دولت و مجلس برای سال۹۷ ثابت می‌کند که عملا پروژه توسعه قطار شهری در کلانشهرها برای سال پیش رو با اما و اگرهای فراوانی همراه خواهد بود. نکته جالب اظهارات علی امام آنجاست که می‌گوید: بودجه مدنظر دولت برای توسعه متروی کلانشهرها در سال1397 به‌طور میانگین، 50درصد نسبت به سال‌جاری کاهش نشان می‌دهد به‌طور مثال 300میلیون دلار برای نوسازی و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ‌استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی به مبلغ 3میلیارد دلار و همچنین 5هزارمیلیارد تومان اوراق صندوق توسعه حمل‌ونقل با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های حمل ونقل عمومی همگی از سوی کمیسیون تلفیق مجلس تعدیل شدند و کل اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای در شهرهای اقماری به 229میلیارد تومان کاهش یافت.  این در حالی است که اعتبار پیشنهادی 2700میلیارد تومان بود. مدیرعامل متروی تهران این رقم را با توجه به طرح‌های توسعه‌ای خط6 و ایمن‌سازی‌ خط7 عملا بسیار ناچیز دانست تا جایی که دیگر مجالی برای فکر کردن به احداث خطوط اکسپرس و ایجاد خطوط مصوب دیگر در طرح‌های جامع حمل‌ونقلی باقی نمی‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید