• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60553
+
-

آتش‌سوزی آثار تاریخی بابل؛ تلنگری به مسئولان و مردم


آتش‌سوزی ۲ اثر تاریخی بابل به علت‌های مختلف طی 3 ماه گذشته نشان می‌دهد مسئولان و مردم باید به حفظ این اماکن بیشتر توجه کنند.
 
به گزارش ایرنا، خانه تاریخی عزیزی در محله حصیرفروشان متعلق به اواخر دوره قاجار و ساختمان تاریخی میدان ۱۷ شهریور بابل که متعلق به دوره پهلوی اول است در ماه‌های اخیر دچار آتش‌سوزی شدند.

آتش‌سوزی این ۲ اثر در بابل بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی شهر را نگران کرد؛ چراکه پیش از این، آثار تاریخی شهر بابل به بهانه‌های تجدید و نوسازی یا تعریض خیابان‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند، اما این روزها شاهد تهدید جدیدی به نام آتش‌سوزی بناهای تاریخی هستیم.


بی‌احتیاطی ساکنان

کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بابل گفت: متاسفانه علت آتش‌سوزی بی‌احتیاطی ساکنان این ۲ بنای تاریخی گزارش شده است.

«مهدی اکبری» بیان کرد: خانه تاریخی عزیزی در محله حصیرفروشان محل دپوی ضایعات و کارتن شده بود و بی‌احتیاطی ساکن این بنای تاریخی زمینه آتش‌سوزی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: بی‌احتیاطی هنگام تعمیرات هم علت آتش‌سوزی بنای تاریخی میدان ۱۷ شهریور بابل بود.

کارشناس سازمان آتش‌نشانی بابل گفت: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که یک بنای ارزشمند تاریخی مثل خانه عزیزی به محل دپوی ضایعات و کارتن تبدیل شود.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر با بهره‌گیری از دانش روز و آگاهی همچنین با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ضد حریق می‌توان ریسک حریق را در ساختمان‌های تاریخی به کمترین میزان خود رساند.

وی اظهار کرد: با بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های مدرن می‌توان با کمترین دخالت در ساخت‌و‌ساز و ساختار بناهای تاریخی، ایمنی این مکان‌ها را تامین کرد.

کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بابل گفت: پوشش‌های ضد حریق و سیستم‌های مدرن کنترل آتش از جمله ابزارهای جلوگیری از تخریب این بناهای تاریخی به علت آتش‌سوزی هستند.

اکبری با بیان این‌که نصب سیستم‌های پیشرفته هشداردهنده حریق برای حفظ بناهای قدیمی و تاریخی یک ضرورت است، گفت: یکی از معضلات آتش‌نشانی در مهار آتش‌سوزی بناهای تاریخی موقعیت مکانی این بناهاست که اکثر آنها با توجه به قرار گرفتن در بافت قدیم و معابر نامناسب، دسترسی آتش‌نشانی را در مواقع ضروری سخت می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: آتش‌سوزی این 2 بنای تاریخی طی سه ماه اخیر باید زنگ هشدار برای نهادهای مرتبط باشد.

وی افزود: امروز ضرورت دارد تا نهادهای ذی‌ربط با تشکیل کارگروه دائمی، نسبت به شناسایی و رفع خطر نقاط حادثه‌خیز برای جلوگیری از وقوع هرگونه اتفاق تلخ احتمالی اقدام جدی کنند تا مانع از آتش‌سوزی‌های بعدی در بناهای تاریخی و میراثی شهر باشیم.


جلوگیری از تغییر کاربری بناهای تاریخی بعد از آتش‌سوزی 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بابل هم گفت: خانه تاریخی عزیزی در محله حصیرفروشان و ساختمان تاریخی میدان ۱۷ شهریور در محدوده حفاظتی بافت‌های تاریخی بوده و مالکان این بناها نمی‌توانند بعد از آتش‌سوزی این بناها را تغییر کاربری دهند و آن را به ملک تجاری تبدیل کنند.

«میثاق جعفریان» افزود: هر چند این بناهای تاریخی ثبث ملی نبودند اما چون در محدوده حفاظتی بافت‌های تاریخی قرار دارند، همان قانون بنای ثبتی شامل حال آنها می‌شود و این موضوع طی نامه‌ای به شهرداری بابل هم اعلام شد.

وی گفت: به علت آتش‌سوزی یا هر دلیل دیگری که تخریبی در ملک تاریخی انجام شود، باعث نمی‌شود تا مالکان این بناها بتوانند آن را تغییر کاربری داده و به ملک تجاری تبدیل کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بابل افزود: این شهرستان دارای ۱۰۰ اثر ثبتی و ۱۲۰ اثر حفاظتی است که در بافت‌های تاریخی قرار دارند و در تمامی این آثار تاریخی مالکان می‌توانند با استفاده از مشاوره‌ها و طرح‌های مرمت میراث فرهنگی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد برای مرمت و بازسازی اقدام کنند.

وی بیان کرد: نیروی‌های یگان حفاظت به طور شبانه‌روزی بناهای تاریخی و بافت‌های حفاظت شده تاریخی بابل را بازرسی می‌کنند اما با توجه به حجم بالای کار، مالکان هم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی خود باید تلاش کنند تا بار دیگر شاهد تکرار این اتفاقات ناگوار نباشیم.


جلوگیری از تخریب یا بازسازی‌های خودسرانه

کارشناس میراث فرهنگی و یکی از اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل هم گفت: ۱۵ عضو یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل بازرسی آثار تاریخی این شهر را با توجه به شناختی که از این آثار در بخش‌های مختلف دارند و با در نظر گرفتن محل سکونت نیروها بین خود تقسیم کرده‌اند و بازرسی‌ها را انجام می‌دهند.

«علی جهانیان» افزود: بازرسی بناهای تاریخی بابل بدون استثنا هر روز انجام می‌شود و اعضای یگان حفاظت به طور دقیق وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی گفت: اگر یک اثر تاریخی در حال تخریب یا بازسازی‌های خودسرانه باشد با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی جلوی آن گرفته می‌شود. 

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: صبح ۱۷ خرداد ساعت ۷ صبح از ساختمان تاریخی میدان ۱۷ شهریور بازرسی کردم و مشکلی وجود نداشت، اما ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح همان روز این بنای تاریخی دچار آتش‌سوزی شد.


 بخش خصوصی؛ ظرفیتی مناسب برای احیای بناهای تاریخی

جهانیان گفت: بخش خصوصی در حوزه خانه‌های تاریخی بابل کارنامه درخشانی دارد و ما نباید از این ظرفیت خوب غفلت کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی در بابل که خانه تاریخی آقاجان نسب، خانه روشن، خانه سعادت و خانه طهماسبی که یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های قدیمی بابل است را خریداری یا اجاره ۲۰ ساله کرده و تاکنون در کار خود موفق بوده است.

این مسئول ادامه داد: بخش خصوصی بعد از بازسازی و احیای بناهای تاریخی با نظر کارشناسان میراث فرهنگی و حفظ هویت آنها با رویکرد کاربری فرهنگی و گردشگری در این بناها فعالیت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید