• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60426
+
-

قنات‌ها در انتظار فرصت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: با توجه به تعداد بالای قنات‌های استان باید طرح مرمت قنوات با جدیت دنبال شود

آب
قنات‌ها در انتظار فرصت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های قنات‌خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ششم کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد. 

 «غلام‌حیدر زورقی» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: 1۹۲۵ رشته قنات با 2۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آن‌ها مربوط به شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر است. 

وی گفت: سیستان و بلوچستان از مناطق خشک و کم‌باران کشور است که شرایط جغرافیایی و اقلیمی موجود و نبود منابع آب سطحی سبب گسترش فناوری قنات در گستره پهناور استان شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به گستردگی و پراکنش قنوات استان می‌طلبد که با مشارکت بهره‌برداران و افزایش اعتبارات دولتی، طرح مرمت قنوات با جدیت بیش از پیش پیگیری و اجرا شود تا بهره‌گیری از این موهبت بزرگ که منشأ برکات بی‌شماری در کشاورزی استان است به شرایط مطلوب خویش نزدیک شود. 

زورقی بر اهمیت به‌کارگیری سامانه‌های آبیاری نوین تاکید کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران و به‌ویژه این استان در مناطق خشک و نیمه‌خشک کره خاکی و مشکل کم‌آبی و بحران آب و از سوی دیگر افزایش روزافزون جمعیت و تأمین امنیت غذایی و محدود بودن منابع آب، باید سعی شود از آبیاری سنتی فاصله گرفت و با آبیاری مدرن و مکانیزه ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، راندمان تولید را نیز افزایش داد. 

وی با بیان این‌که این سازمان تاکنون افزون بر ۳۳ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در سیستان و بلوچستان اجرا کرده است، افزود: هیچ محدودیتی برای اجرای سیستم آبیاری نوین در استان وجود ندارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان گفت: اجرای این پروژه بزرگ کشاورزی در شمال سیستان و بلوچستان تاکنون ۹۴ درصد پیشرفت داشته است. 


راه‌اندازی گلخانه  اولویت سازمان جهاد کشاورزی

زورقی در ادامه گفت: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضروری است.

به همین سبب توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند. 

وی افزود: دمای هوای چابهار و کنارک، خاک حاصلخیز، نوع تابش و درجه حرارت این شهرستان‌ها با سایر نقاط کشور متفاوت است و بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری را دارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا نیز صادر کرد. 

وی گفت: به زودی با راه‌اندازی گلخانه‌های طبیعی در چابهار و کنارک با اعتبار افزون بر 5 هزار میلیارد تومان علاوه بر جهش بزرگ در بخش گلخانه استان شاهد فراهم شدن زمینه اشتغال ۵۰ هزار نفر در منطقه خواهیم بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید