• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60388
+
-

ضارب توله‌خرس مازندران دستگیر شد

تنوع زیستی
ضارب توله‌خرس مازندران دستگیر شد

با گذشت کمتر از 8سال از فاجعه کشتار وحشیانه یک خرس ماده و دوتوله در سمیرم اصفهان، فاجعه، بار دیگر تکرار شد. اما این بار قربانی حادثه، یک توله خرس دوساله در مازندران بود که به طرز دلخراشی با ضربات پی‌درپی سنگ توسط عده‌ای از اهالی روستا در سوادکوه مازندران کشته شد و حالا خبر می‌رسد که یکی از ضاربان از طریق ویدئوی منتشره در فضای مجازی شناسایی و بازداشت شده است.

 به گفته شاهدان عینی، این توله‌خرس که همراه مادرش در جنگل در حال حرکت بوده ناگهان از بالای تپه به پایین می‌افتد. ویدئوی منتشره از این حادثه نشان می‌دهد توله خرس درحالی‌که به‌نظر می‌رسد کمی گیج شده، بی‌حرکت یک گوشه نشسته اما ناگهان در حلقه مردان روستا گرفتار می‌شود و آنها شروع به سنگ‌پرانی به سمت سر‌و‌صورت حیوان می‌کنند. این حادثه که صبح روز شنبه رخ داده با واکنش چند زن کوهنورد حاضر در محل مواجه می‌شود و زنان از ضاربان می‌خواهند که به این آزار و اذیت پایان دهند اما جوانان روستا بی‌توجه به درخواست ‌و درحالی‌که هیچ خطری از ناحیه این خرس متوجه آنها نبود به سنگ‌پرانی ادامه می‌دهند تا جایی که حیوان به‌شدت زخمی و خونین می‌شود. ضاربان که به‌نظر می‌رسد قصد ربودن این توله خرس را هم داشتند لاشه نیمه‌جان حیوان را روی زمین می‌کشند و به بالای کامیون منتقل می‌کنند اما وقتی متوجه می‌شوند مأموران محیط‌زیست با اطلاع زنان حاضر در محل، در حال نزدیک شدن به منطقه هستند، حیوان را از ماشین به بیرون پرتاب کرده و فرار می‌کنند.

ویدئوی این  عمل بی‌رحمانه در 2روز گذشته به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها دست به‌دست چرخید و موجی از تأثر و اعتراض را در بین طبیعت‌دوستان ایرانی دامن زد. بسیاری از گروه‌های محیط‌زیستی خواستار دستگیری و مجازات عاملان مرگ این توله‌خرس شدند و برخی دیگر از زاویه روانکاوی به بررسی رفتار بی‌رحمانه این جوانان با یک حیوان مجروح پرداختند. در همین حال مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران نیز بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و با محکوم کردن رفتار وحشیانه ضاربان از شکایت این اداره کل به دستگاه قضایی خبر داد. اما حالا دادستان سوادکوه می‌گوید: پرونده قضایی برای ضاربان این توله خرس در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سوادکوه تشکیل و با پیگیری عوامل انتظامی یکی از متهمان شناسایی و دستگیر شد. به گزارش ایسنا، رسول محمدی خاطرنشان کرد: هرچند کوهنوردان عابر به محیط‌بان‌ها اطلاع دادند و آنها به کمک توله خرس شتافتند، اما به‌دلیل شدت جراحات آنها نتوانستند حیوان را نجات دهند و در نهایت توله‌خرس کشته شد. خرس قهوه‌ای از گونه‌های در خطر انقراض ایران است که هرساله کشتار آنها در سوانح رانندگی در جاده‌ها  یا به‌دست مردم ناآگاه و شکارچیان شدت می‌یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید