• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60352
+
-

روحانی: فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است

دولت
روحانی: فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است

21روز مانده به دومین مرحله کاهش تعهدات برجامی ایران، مقامات کشورمان نسبت به انجام تعهدات قبلی اروپایی‌ها هشدار می‌دهند. این‌بار قرار نیست خلف وعده طرف غربی بی‌پاسخ گذاشته شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و علی ربیعی، سخنگوی دولت طی هفته جاری مهلت 3هفته‌ای باقیمانده تا اجرای دومین دور اقدامات متقابل ایران را به آنها یادآور شده‌اند. خطاب مستقیم‌شان نیز 3کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در برجام است.

تعهدات درخواستی ایران
خواسته‌های ایران 2مورد مشخص هستند. 18اردیبهشت‌ماه حسن روحانی طی نامه‌های جداگانه‌ای به سران کشورهای عضو برجام از فرصت 60روزه ایران به طرف مقابل برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های «نفتی و بانکی» خبر داد و در این نامه اعلام کرد: «هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیراین صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.» 

روحانی روز دوشنبه نیز هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه در تهران جزئیات بیشتری از خواسته‌های ایران را ارائه داد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به صبر و خویشتنداری ایران طی یک‌سال گذشته به درخواست فرانسه و اتحادیه اروپا برای جبران اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام گفت: «شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند، چراکه بی‌تردید از بین رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.» 

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز یکشنبه درخصوص سازوکار اینستکس و گذشت بیش از نیمی از مهلت ‌60روزه ایران به اروپا گفت: خانم اشمیت (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای همین مسئله به ایران سفر کردند و به ما گفتند که به‌زودی سازوکار را عملیاتی می‌کنند. ما خواستار حرکت در چارچوب برجام هستیم ولی تعهدات طرف مقابل را هم درنظر می‌گیریم. ترکیه، چین و روسیه گفتند به این سازوکار می‌پیوندند و امیدواریم کشورهای بیشتری به این مجموعه اضافه شوند.» رئیس‌جمهور اما در دیدار با سفیر جدید فرانسه موارد دیگری از نقض تعهدات طرف اروپایی در برجام را نیز یادآور شده است. او با این توضیح که «اراده تهران روابط صمیمی با پاریس، انجام تعهدات در مسئله برجام و همکاری و مشارکت فعالانه برای ثبات و امنیت منطقه و به‌ویژه ادامه مبارزه با تروریسم است» تأکید کرد: «برخی موضوعات ازجمله واردات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری، تجارت مواد غذایی و یا قطعات برخی کارخانه‌ها که بر نیازمندی‌ها و اشتغال مردم اثر می‌گذارند، فرای مسئله برجام و حتی روابط دوجانبه هستند و ایجاد محدودیت و ممنوعیت در این قبیل کالاها از سوی آمریکا کاملا غیرانسانی بوده و نشان از جنگ اقتصادی گسترده‌ای است که آمریکا علیه تک‌تک آحاد مردم ایران آغاز کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید