• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60318
+
-

اعتراضات دانشجویی به انتخابات نشریات دانشجویی ادامه دارد

دوئل طیف‌های دانشجویی سر انتخابات نشریات

دانشگاه
دوئل طیف‌های دانشجویی سر انتخابات نشریات

2روز بعد از اینکه 70فعال نشریات دانشگاهی سراسر کشور که به جبهه اصلاحات نزدیک هستند، درخصوص وضعیت برگزاری انتخابات مدیران مسئول کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها اعتراض کردند و در نامه‌ای به معاون وزیر علوم خواستار پیگیری موضوع شدند، معاون فرهنگی وزیر علوم از فرصت ۵‌روزه به معترضان نتایج انتخابات نشریات دانشجویی خبر داد. غلامرضا غفاری با اعلام این موضوع گفت: نتایج اعتراضات بعد از ۵ روز در وزارت علوم بررسی خواهد شد. ما براساس گزارش هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات موظف بودیم به لحاظ قانونی اطلاع‌رسانی درخصوص برگزاری این انتخابات داشته باشیم و این اطلاع‌رسانی نیز ابتدا مربوط به انتخابات مرحله اول بود که در این انتخابات یک نفر که بیشترین رأی را از آن خود کرده بود، برگزیده شد اما رأی نفرات دوم و سوم به‌دلیل مساوی‌بودن مجددا در مرحله دوم برگزار شد.
او همچنین گفت: گزارش نتایج انتخابات نفرات اول و دوم انتخابات نشریات دانشجویی نیز اعلام و نتیجه بررسی‌ها توسط وزارت علوم اطلاع‌رسانی شده است، بنابراین کسانی که به شیوه و نتایج انتخابات اعتراض داشته باشند، براساس قانون تا ۵ روز آینده فرصت دارند اعتراض خود را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. نتایج اعتراضات دانشجویان به انتخابات نشریات دانشجویی در وزارت علوم بررسی خواهد شد. اگر تخلفی مطرح شده باشد، حتما تصمیم جدیدی را اعمال خواهیم کرد. در واقع تصمیم‌گیری مجدد در این زمینه بعد از بررسی نتایج اعتراضات صورت می‌گیرد.
در نامه 70فعال نشریاتی خطاب به معاونت فرهنگی وزارت علوم آمده بود: «تفسیر سلیقه‌ای مسئولان دانشگاهی از شیوه‌نامه انتخابات،عدم‌صدور مجوز برای برخی نشریات دانشجویی و یا صدور مجوزهای فله‌ای برای برخی نشریات دانشجویی متعلق به جریانی خاص (از طرق غیرقانونی) و یا مخالفت غیرقانونی و سلیقه‌ای با انتشار نشریات و یا حذف سلیقه‌ای مدیران مسئول واجد شرایط رأی از لیست رأی‌دهندگان و یا عدم‌برگزاری انتخابات در مهلت قانونی،‌ همه و همه در کنار توقیف و برخورد گسترده با بسیاری از نشریات دانشجویی در ماه‌های اخیر، حکایت از وجود دست‌های پشت‌پرده برای مهندسی انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها با هدف حذف جریان مستقل و منتقد نشریات دانشجویی کشور دارد.» همچنین دانشجویان از غلامرضا غفاری خواسته بودند: «ضمن نظارت دقیق و جدی،  دستورات قاطع و فوری برای تأمین حقوق دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی در سطح کشور و مقابله با هرگونه قانون‌شکنی و ابطال انتخابات کمیته‌های ناظری که وقعی به مقررات مصوب وزارت علوم نمی‌نهند، صادر فرمایید. بدیهی است در غیر این صورت مسئولیت تخلفات گسترده صورت‌گرفته در انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات برخی دانشگاه‌ها بر عهده جنابعالی است و امضا‌کنندگان این نامه حق هرگونه پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارند.»
محمد‌علی کامفیروزی، یکی از فعالان دانشجویی در توییتی درباره انتخابات نوشته بود: «انتخابات_فرمایشی امسال،  به هرچیزی جز # انتخابات_ نشریات_دانشجویی شبیه بود؛ انتخاباتی که در ۳روز غیرتعطیل و با حضور سازماندهی‌شده برخی افراد‌ برگزار شد.»
ابراهیم اسکافی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی دانشگاه رازی و مدیر مسئول نشریه دانشجویی پنجره در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «نتیجه انتخابات به‌طور خاص موضوع اصلی نیست،‌ مسئله این است که همه باید به شکلی مستدل و قانونی درخصوص سالم‌بودن انتخابات اطمینان خاطر پیدا کنند و نتیجه را بپذیرند،  درحالی‌که اطمینان حاصل‌کردن با توجه به این حجم از تخلفات گسترده برای ما امکان‌پذیر نیست. تخلفات گسترده است که برای مثال 1-مسئولان اجرایی انتخابات در دور اول انتخابات اعلام کردند که دو نیم‌ساعت زمان رأی‌گیری را تمدید می‌کنند اما سپس یک نیم‌ساعت دیگر تمدید کردند 2- ارتباطی شائبه‌برانگیز میان یکی از کاندیدا‌ها و یک عضو هیأت نظارت بوده است و یا بازرس کمیته اجرایی و نماینده ناظر یکی از کاندیداها بر انتخابات به جای آنکه بر فرایند اجرایی اخذ رأی نظارت کنند،‌ با فاصله یک و یا یک‌ونیم متری از میز با رأی‌دهنده‌ها و به نفع یک طیف خاص صحبت می‌کردند که همگی این اتفاق‌ها شائبه‌های فراوانی برای دانشجویان ایجاد کرد.»
او در پاسخ به این سؤال که نتیجه نهایی انتخابات چه خواهد شد،  می‌گوید: «‌قاعدتا تصمیم نهایی را باید شورای مرکزی ناظر طبق شیوه‌نامه انتخابات بگیرد. همه موارد پیش‌تر در مصوبات پیش‌بینی شده است. همین که پیش از رسیدگی به شکایات در این خصوص از سوی مدیران وزارت علوم اعلام نظر شده،‌ تا حد زیادی بی‌طرفی این نهاد را زیر سؤال برده است. بهتر بود پس از رسیدگی به شکایات نظرشان را اعلام می‌کردند. ابهامات بزرگی در این انتخابات وجود دارد و جامعه  نشریات دانشگاهی باید از نتیجه‌ای که قرار است اعلام شود، قانع شود، وگرنه استخوانی لای زخم باقی خواهد ماند. اگر شتاب‌زده و جانبدارانه تصمیم‌گیری شود، این انتخابات مشروعیتش را از دست خواهد داد. باید روشن شود چه تعدادی از ایمیل‌های مربوط به معرفی‌نامه‌ها جعلی بوده است، آیا محدود به همان موارد شناسایی شده است یا تخلف سازماندهی شده بوده است. باید روشن شود که افراد حاضر در نشست همگی دانشجو بوده‌اند یا از بیرون دانشگاه هم وارد شده‌اند. با توجه به برابری آرای دو طرف در دور اول و دوم، حتی وجود یک مورد از این تخلفات، کلیت این انتخابات را ابطال می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه گویا عده‌ای از مجریان انتخابات مدعی شده‌اند که توانستند رأی‌دهنده‌ای را شناسایی کنند، اگر این ادعا صحت داشته باشد، طبق تبصره‌6 ماده‌1 شیوه‌نامه، نه‌تنها به‌دلیل غیرمخفی‌بودن، این انتخابات باید باطل شود، بلکه دانشجویان نیز دیگر اعتمادشان را به برگزاری انتخابات از دست خواهند داد و بعید است دوباره شرکت کنند. در انتخاباتی که تا این حد حساس و پرتنش است، قطعا باید آرا کاملا مخفی باشد و تجسسی در آرای شخصی افراد صورت نگیرد.»
البته در این بین طیف اصولگرای دانشجویان هم به انتخابات صورت‌گرفته اعتراض دارند و با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته تلاش می‌کنند تا نشان دهند که دانشجویان اصلاح‌طلب می‌خواهند نتایج را به نفع خود تغییر دهند. تعدادی از آنها با هشتگ «غروب آزادی» به انتخابات اعتراض دارند. یکی دیگر از کاربران توییتر به نام محمد خلیلی ساتلو خاطر‌نشان کرد: «به‌نظرم برای مسئولان وزارت علوم یک کلاس قانون و رعایت آن نیاز است تا حداقل قانون‌هایی که هست را به‌طور صحیح اجرا کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید