• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60215
+
-

دست کوتاه زیتون‌کاران طارم از تسهیلات دولتی

رئیس شورای ملی زیتون ایران: اخذ مجوز گلخانه برای متولیان نهالستان‌های زیتون‌‌کاری زمان‌بر است

دست کوتاه زیتون‌کاران طارم از تسهیلات دولتی

زیتون جزو محصولات کشاورزی است که تولید آن در کشور سابقه‌ای طولانی دارد. زیتون به عنوان یکی از باارزش‌ترین میوه‌های خوراکی و روغنی جهان شناخته شده است و شهرستان طارم سرآمد تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود. 

به گزارش ایسنا، متاسفانه مالکان نهالستان‌های تولید زیتون در شهرستان طارم برای دریافت تسهیلات بانکی با بی‌مهری مسئولان مواجه شده‌اند و متولیان این نهالستان‌ها معتقدند که در چنین شرایطی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، فعالان این حوزه به ناچار در لیست واردکنندگان نهال زیتون قرار می‌گیرند در حالی که استان زنجان از پتانسیل بالقوه‌ای در این حوزه برخوردار است و می‌تواند یکی از پایه‌های رونق اقتصاد داخلی در منطقه شمال غرب کشور باشد. 


 ‌ مجوز گلخانه

رئیس شورای ملی زیتون ایران در این باره اظهار کرد: استان زنجان از 6 نهالستان تولید نهال زیتون برخوردار است و همه این نهالستان‌ها برای توسعه کمی و کیفی فضای کاری خود درخواست تسهیلات داده‌اند. متاسفانه طبق آیین‌نامه ابلاغ‌شده نظام مهندسی کشاورزی استان زنجان، نهالستان‌ها برای دریافت تسهیلات باید مجوز گلخانه داشته باشند. 

مهدی عباسی ادامه داد: نهالستان‌های تولید نهال زیتون در استان زنجان مجوز خود را از موسسه گواهی بذر نهال اخذ کرده‌اند و برخی بیش از 20 سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. با وجود این تا زمانی که مجوز گلخانه نداشته باشند نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند. 


‌ بوروکراسی 

رئیس شورای ملی زیتون ایران با تأکید بر این‌که چنین چیزی مانع بزرگی بر سر راه تولید داخلی و رونق تولید به شمار می‌رود، گفت: دستورالعمل تولید نهال زیتون متفاوت‌تر از تولید نهال میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی است و برای اخذ مجوز گلخانه نهال زیتون اصلا لزومی ندارد که از 20 ارگان استعلام گرفته شود. علاوه بر این، با وجود بوروکراسی پیچیده در سازمان‌هایی از جمله جهاد کشاورزی برای اخذ مجوز گلخانه حداقل 4 سال زمان لازم است که مسبوق به سابقه است و متاسفانه هر استعلام فقط 3 ماه اعتبار دارد. 

عباسی تصریح کرد: با این تفاسیر می‌توان گفت که اخذ مجوز گلخانه برای نهالستان تولید نهال زیتون‌‌ کاری بسیار عبث و زمان‌بر است و گویا متولیان امر با این شرطی که برای دریافت تسهیلات گذاشته‌اند، هدفی جز سنگ‌اندازی جلو پای دریافت تسهیلات و متعاقب آن رونق تولید نداشته‌اند. 

وی با بیان این‌که رونق تولید مستلزم فراهم شدن شرایطی است که در استان زنجان بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد، افزود: این‌که روی کاغذ و در مجامع عمومی از رونق تولید حرف بزنیم، اصلا کافی نیست. رونق تولید باید اجرایی شود و اجرایی شدن آن نیز ملزوم هم‌افزایی نظرات کاربردی و دلسوزانه مسئولانی است که در اندیشه رونق اقتصاد داخلی هستند. 


‌ بازارچه زیتون

رئیس شورای ملی زیتون ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: بازارچه زیتون در زنجان با رویکرد برندسازی راه‌اندازی می‌شود. عباسی توضیح داد: زیتون استان زنجان چندین سال است منتظر مساعدت بخش دولتی است تا صاحب بازارچه شود. 

وی با اشاره به این‌که در ماه‌های اخیر با پیگیر‌ی‌های معاون استاندار زنجان از شرکت شهرک‌های صنعتی موضوع پیش‌بینی بازارچه برای این محصول در دستور کار قرار گرفت، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز محلی را برای برپایی بازارچه پیشنهاد داده است. 

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به این‌که امید می‌رود قیمت پیشنهادی این بازارچه تعدیل شود، ابراز کرد: با راه‌اندازی بازارچه زیتون برندسازی نه به صورت کلیشه‌ای که به صورت واقعی اتفاق می‌افتد. 

عباسی با اشاره به این‌که باید هزینه محل بازارچه برای فعالان حوزه زیتون به قیمت تمام‌شده باشد، ادامه داد: حدود 2 هکتار زمین برای راه‌اندازی بازارچه پیش‌بینی شده است. وی خاطرنشان کرد: با استقرار واحدهای زیتون شورای ملی زیتون نیز با استقرار نماینده خود در مجموعه می‌تواند در بحث نظارت بر کیفیت زیتون ورود پیدا کند. 

رئیس شورای ملی زیتون ایران راه‌اندازی بازارچه زیتون را مستلزم همکاری بخش دولتی و ساماندهی موضوع حاکمیت این بازارچه خواند و افزود: در صورت همکاری، بازارچه مذکور 2 سال آینده در زنجان به بهره‌برداری می‌رسد. 

عباسی با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی به ‌ویژه در بخش زیتون تصریح کرد: راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند در معرفی این بخش موثر باشد. 


‌ توجیه اقتصادی

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به این‌که زیتون می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی در کشور داشته باشد، گفت: با بهره‌برداری بازارچه زیتون نقش زنجان در این صنعت بیش از پیش معرفی می‌شود. 

وی ادامه داد: افزایش اشتغال‌زایی در حوزه زیتون، دسترسی آسان و راحت مردم برای تهیه زیتون باکیفیت و معرفی این محصول استراتژیک زنجان به سایر استان‌ها از جمله موضوعاتی است که در راه‌اندازی بازارچه زیتون استان زنجان دنبال می‌شود. 

عباسی با اشاره به این‌که برای برندسازی باید در بحث بازارچه امتیازهایی به فعالان بخش زیتون داده شود، یادآور شد: باید با هزینه کمتری این بازارچه در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد. 


درباره زیتون طارم

یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان طارم زیتون است که با سطح زیر کشت 19 هزار و 526 هکتار بالاترین سطح زیر کشت را بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

شهرستان طارم تامین‌کننده حدود 40 درصد از زیتون کشور است و با وجود این‌که بیش از 18 استان شروع به زیتون‌کاری کرده‌اند هنوز به میزان برداشت و بهره‌وری مطلوب طارم دست نیافته‌اند. تعداد بهره‌برداران زیتون در این شهرستان 8700 نفر است که در مجموع 150 هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغولند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید