• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60117
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DvR6
+
-

بخش خصوصی حبوبات لرستان را صادر می‌کند

هندوستان، پاکستان و عراق بازارهای هدف صادرات حبوبات به ویژه نخود لرستان هستند

اقتصادی
بخش خصوصی حبوبات لرستان را صادر می‌کند

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


طرح صادرات حبوبات، طرحی ملی با محوریت و مرکزیت لرستان است و برای توسعه صادرات در کشور به‌ویژه لرستان اجرا می‌شود. اواخر سال گذشته بود که لرستان پایلوت اجرای این طرح در کشور شد. طی چند سال اخیر اقداماتی برای شناسایی ظرفیت‌های استان در زمینه حبوبات صورت گرفته و بازارهای هدف و رقبا نیز شناسایی شده‌اند، اما از نظر برخی کارشناسان و حتی مسئولان، تعیین زمان برای شروع صادرات کاری غیرکارشناسی عنوان و گفته می‌شود که صادرات تابع شرایط خاص است و باید این شرایط فراهم شود.


لرستان؛ مدیر راهبردی صادرات حبوبات

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: برای صادرات حبوبات، یک نگاه پروژه‌ای تعریف شده و برای همه حوزه‌هایی که در طول زنجیره هستند، یک کار اجرایی و عملیاتی در نظر گرفته شده است.

«بهزاد منصوری» ادامه می‌دهد: نگاه ما افزایش ظرفیت تولید حبوبات در استان و صادراتِ بخش مهمی از آن به بازارهای جهانی است. ضمن این‌که بازاریابی در حوزه صادرات حبوبات برای لرستان و چند استان دیگر کشور دیده شده، اما مدیریت راهبردی کل این موضوع با لرستان است. وی بیان می‌کند: صادرات حبوبات هنوز شروع و عملیاتی نشده است و فعلا یک شناسنامه و هویت جامع در این زمینه نداریم، دلیل آن هم انجام اقداماتی برای رسیدن به یک انسجام یکپارچه است.


رقبا و بازارهای هدف

منصوری می‌گوید: برای صادرات حبوبات یک پک کامل نیاز است. ابتدا باید میزان تولید جهانی، رقبای جهانی، ظرفیت تولید در استان‌های مستعد، قیمت تمام‌شده و راه‌های کاهش هزینه تولید را در استان بررسی و سپس بازارهای هدف را شناسایی کنیم و مشکلات را نیز حل کنیم. وی با بیان این‌که کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و آمریکا از رقبای جهانی ما در صادرات حبوبات به‌ویژه نخود هستند، می‌افزاید: هندوستان، پاکستان و عراق جزو بازارهای هدف ما برای این کار به شمار می‌روند.


بخش خصوصی؛ مجری کار

این مسئول اظهار می‌کند: سازمان توسعه تجارت معتقد است پروژه باید مجری داشته باشد و کار را یک شخصیت حقوقی رأسا انجام دهد که در این صورت هیچ دستگاه اجرایی نمی‌تواند عهده‌دار این مسئولیت شود. نهایتا سرمایه‌گذار قابل اعتماد را برای این طرح پیدا کردیم. مذاکرات نهایی با او صورت گرفته است تا بتوانیم کار را با حمایت‌های دولت به بخش خصوصی محول کنیم.

وی ادامه می‌دهد: الان تکنیک‌های مبادلات جهانی که شامل مجموعه برنامه‌های استاندارد قابل قبول است، در کشورهای مختلف تدریس و عملیاتی می‌شود. زنجیره ارزش، نقشه‌خوانی و مباحث مربوطه، استانداردسازی، برندسازی و توانایی در تولید رقابتی به لحاظ کمّی و کیفی تعدادی از این برنا‌مه‌ها هستند که همه باید در کنار هم به کار گرفته شوند تا یک اقدام موثر صادراتی صورت بگیرد.


ظرفیت‌های تولیدی استان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: ظرفیت‌ تولیدی استان در زمینه حبوبات بین 52 تا 60 هزار تن در سال است. این ظرفیت خوب است و ما در مراحل اولیه هم با همین ظرفیت‌ می‏توانیم صادرات قابل توجهی داشته باشیم. وی می‌افزاید: اگر 50 درصد از حبوبات تولیدی استان را به صادرات اختصاص دهیم و همزمان روی افزایش تولید کار کنیم، می‌توانیم هم به سود و صرفه اقتصادی خوبی برسیم و هم جایگاه خوبی در بازارهای هدف کسب کنیم.


راهیابی به بازارهای جهانی

منصوری در ادامه به ظرفیت بالای تولید حبوبات در لرستان در مقایسه با کشوری مثل کانادا اشاره و بیان می‌کند: کانادا ضریب و نرخ بازدهی‌اش در تولید حبوبات بین 8/1 تا 2/2 تن در هکتار است اما ضریب بازدهی‌ لرستان در تولید این محصول 490 تا 520 کیلوگرم در هکتار است.

وی ادامه می‌دهد: با این حال، عملکرد ما برای راهیابی به بازارهای جهانی مطلوب نیست و لازم است که ساختارهای موجود را به صورت بنیادی تغییر دهیم. مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان می‌گوید: ما معتقدیم که ظرفیت بالقوه صادرات حبوبات را در استان داریم. در تعداد دیگری از استان‌های کشور هم این ظرفیت وجود دارد. بنابراین، فقط باید به لحاظ حجم صادراتی در این حوزه ورود و جایگاه‌های خوبی در بازارهای جهانی پیدا کنیم.


زمان آغاز صادرات

این مسئول به موضوع زمان لازم برای آغاز صادرات حبوبات اشاره و اظهار می‌کند: صنعت هم شرایط خاص خود را دارد و باید به آن شرایط دست پیدا کند. این‌که بگوییم دقیقا چه زمانی به صادرات حبوبات دست خواهیم یافت، اشتباه کارشناسی است و نباید مرتکب آن شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید