• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60115
+
-

خسارت سرمازدگی عشایر مرکزی جبران می‌شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت‌های جامعه عشایر کشور در سیل و سرمازدگی امسال با تلاش‌های سازمان امور عشایری کشور و اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. «علی ابراهیمی» در حاشیه بازدید از مزرعه کشت گیاهان دارویی منطقه شورقویی ساوه افزود: مجلس شورای اسلامی در این زمینه مصوباتی با حمایت دولت داشته که در گام نخست قرار است خسارت‌های عشایر از سیل و سرمازدگی برآورد و در مرحله بعد نسبت به جبران آنها با پرداخت منابعی اقدام شود. 

وی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های مد نظر، تلاش برای بهره‌‌مند کردن جامعه عشایر از بیمه است که باعث افزایش ضریب امید به زندگی و افزایش انگیزه فعالیت‌های تولیدی در میان این قشر مولد می‌شود. مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه ششم توسعه برای حل مشکلات آنها و برقراری خدمات رفاهی و بیمه‌ای اقداماتی را در دستور کار دارد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عشایر از اقشار مولد کشور محسوب می‌شوند و در شرایط تحریم لازم است با توجه ویژه به فعالیت‌های آنها به رونق اقتصاد و معیشت این جمعیت و ایجاد چشم‌اندازی روشن اقدام شود که این مساله از برنامه‌های اولویت‌دار کمیسیون کشاورزی محسوب می‌شود. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه عشایر جزو سرمایه‌گذاری‌های مطمئن و پایدار به شمار می‌رود که کمتر تحت تأثیر تحریم و فشارهای اقتصادی بین‌المللی قرار می‌گیرد. به گفته این مسئول، سرمایه‌گذاری در حوزه عشایر به خصوص در ساوه و زرندیه که از قطب‌های کشاورزی استان مرکزی محسوب می‌شوند از برنامه‌های دارای بازدهی مؤثر است. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت از برنامه‌های گردشگری و تولیدات صنایع دستی در مناطق عشایری سبب کاسته شدن از محرومیت می‌شود.

«محمدرضا منصوری» افزود: سازمان امور عشایری کشور برای تحقق این برنامه‌ها تسهیلات مناسبی با نرخ 4 درصد به ساکنان مناطق عشایری پرداخت می‌کند که فرصت مناسبی برای توسعه کسب و کار و رونق تولید است.

وی گفت: با توجه به این‌که روستاییان و عشایر مناطق ساوه و زرندیه در سیلاب اوایل امسال دچار خسارت‌هایی شدند، در مجلس شورای اسلامی پیگیر پرداخت اعتباراتی برای جبران این خسارت‌ها هستیم. منصوری همچنین از اجرای عملیات آب‌رسانی به ۱۴ روستای شهرستان ساوه تا پایان امسال خبر داد و افزود: این روستاها به دلیل پراکندگی جغرافیایی به صورت جدی با مشکل تأمین آب شرب مواجه بودند، اما با تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال، طرح‌هایی برای بهره‌مندی ساکنان این روستاها از آب سالم اجرا می‌شود. 

معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز اجرای طرح‌هایی مانند کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری را از فعالیت‌های مؤثر و اشتغال‌زا در مناطق عشایری ارزیابی کرد. «علی میرزایی» افزود: طرح‌هایی مانند کشت گل محمدی و جمع‌آوری آب‌های سطحی در منطقه عشایری شورقویی ساوه اجرا شده که می‌تواند به عنوان یک الگو در سایر مناطق کشور عملیاتی شود.

 وی با اشاره به آغاز به کار کارخانه تولید خوراک دام برای عشایر استان در ساوه، بیان کرد: این واحد تولیدی می‌تواند توسعه دام‌پروری و تقویت بنیه‌های معیشتی عشایر استان و حتی کشور را به همراه داشته باشد. فرماندار ساوه گفت: عشایر از دیرباز قشر مولد و با کمترین نرخ بیکاری بوده‌اند، زیرا در میان این بخش از جمعیت کشور همواره ۲ شاخص مهم کارآمدی و توانمندی وجود داشته است. 

وی گفت: دولت همواره نسبت به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری دغدغه‌هایی داشته و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های مؤثری با کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان امور عشایری انجام شده که منجر به تقویت زنجیره تولید دام و رونق اشتغال و تولید می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید