• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60016
+
-

دعوای ترامپ و شهردار لندن بالا گرفت

دونالد ترامپ برای چندمین‌بار، صادق‌خان را مایه ننگ انگلیسی‌ها خواند

گزارش
دعوای ترامپ و شهردار لندن بالا گرفت


دونالد ترامپ که به‌نظر می‌رسد هنوز از استقبال نه چندان دلچسب لندن‌نشینان در سفر اخیرش به این شهر دلخور است، دیروز به بهانه کشته شدن 3نفر در پایتخت انگلیس، شهردار لندن را به باد انتقاد گرفت و او را مایه «بی‌آبرویی» انگلیسی‌ها خواند.
رئیس‌جمهور آمریکا صادق‌خان را یک «فاجعه» خواند که وضعیتش روزبه‌روز بدتر می‌شود. ترامپ گفت که لندن هرچه زودتر باید یک شهردار جدید انتخاب کند. دونالد ترامپ که مثل همیشه توییتر را برای اظهارنظرهای جنجالی‌اش انتخاب کرده بود در پست دیگری ادامه داد: «او مایه بی‌آبرویی ملی است و شهر لندن را نابود می‌کند.»
پست توییتری جنجالی ترامپ درباره صادق‌خان در واکنش به توییت یکی از چهره‌های شناخته‌شده راست افراطی انگلیس بود که عملکرد شهرداری لندن و پلیس این شهر را با اشاره به آمار قتل‌های اخیر پایتخت انگلیس زیر سؤال برده بود. طبق اعلام پلیس لندن، طی 24ساعت در 5حادثه درگیری 3نفر کشته و 3نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. یکی از این افراد که یک جوان 19ساله بوده، به ضرب گلوله کشته شده و بقیه در چاقوکشی کشته و زخمی شده‌اند.
صادق‌خان برخلاف گذشته ترجیح داد در مقابل دونالد ترامپ سکوت اختیار کند. سخنگوی او اما پاسخی کوتاه به رئیس‌جمهور آمریکا داد و گفت که شهردار در این وضعیت ترجیح می‌دهد به امور شهر رسیدگی کند و قصد ندارد با پاسخ دادن به سخنان ترامپ، وقتش را تلف کند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که این روزها در جایگاه حزب اپوزیسیون در مقابل دولت محافظه‌کار انگلیس قرار دارد اما به دفاع از آقای شهردار پرداخت. کوربین گفت: خیلی وحشتناک است که دونالد ترامپ از تراژدی قتل آدم‌ها برای حمله به شهردار لندن استفاده می‌کند. کوربین قرار گرفتن ترامپ در کنار چهره‌های راست افراطی در انگلیس را هم مورد توجه قرار داد و آن‌را باعث «نفرت‌پراکنی» و «اختلاف‌افکنی» در جامعه این کشور دانست.
به‌گزارش اسکای نیوز، پلیس انگلیس اعلام کرده تاکنون 14نفر به اتهام دست داشتن در چاقوکشی‌ها و تیراندازی دیروز لندن دستگیر شده‌اند. طبق همین گزارش، طی 6‌ماه گذشته 56نفر در پایتخت انگلیس به قتل رسیده‌اند. این آمار طی سال گذشته میلادی 132نفر بوده است.

ترامپ، صادق‌خان؛ رودررو
همانطور که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کم‌کم به سومین سال خود نزدیک می‌شود، ماجرای دعواهای او و شهردار لندن هم 3ساله می‌شود. صادق‌خان که پاکستانی‌الاصل است و جزو جمعیت مهاجران انگلیس به شمار می‌رود، از همان ابتدا که ترامپ وارد کاخ سفید شد، با سیاست‌های مهاجرتی او به مخالفت برخاست.
نخستین رویارویی این دو پس از آن بود که ترامپ با صدور حکمی مانع ورود پناهجویان و اتباع کشورهای مسلمان به خاک آمریکا شد. این ماجرا در همان ابتدای ریاست‌جمهوری ترامپ رقم خورد و واکنش‌های بسیاری در پی داشت. صادق‌خان آن زمان با انتشار پستی فیسبوکی، نگاه ترامپ به دین اسلام و مسلمانان را «جاهلانه» خواند و با آن مخالفت کرد. صادق‌خان در یادداشت فیسبوکی خود نوشت: می‌پذیرم که هر کشوری این حق را دارد که سیاست‌های مهاجرتی‌ مختص به‌خودش را اتخاذ کند اما سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ مخالف آزادی و مداراست.
ترامپ در واکنش به سخنان صادق‌خان، ترجیح داد با او از در منطق و مباحثه وارد نشود و در عوض شهردار لندن را به چالش تست هوش دعوت کرد «تا مشخص شود چه‌کسی باهوش است و چه‌کسی جاهل». ترامپ اما یک سال بعد، اندکی پیش از نخستین سفرش به انگلیس، یک حمله تروریستی در لندن را بهانه قرار داد و «بی کفایتی» صادق‌خان را دلیل وقوع آن دانست. ترامپ گفت که ورود بی‌اندازه مهاجران به انگلیس باعث چنین حمله‌هایی می‌شود. آن سفر در نهایت در میان مخالفت صادق‌خان و بسیاری از ساکنان لندن برگزار شد.
دومین سفر ترامپ به انگلیس که 2هفته پیش برگزار شد نیز هیاهوی بسیار به پا کرد. صادق‌خان پیش از ورود ترامپ به لندن، با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین، دلایل مخالفت خود با رئیس‌جمهور آمریکا را بیان کرد. او سیاست‌های ترامپ را باعث ایجاد تفرقه در کشورهای مختلف ازجمله در جامعه انگلیس دانست و گفت: «برخی در انگلیس به‌ویژه سیاستمداران از طیف حزب محافظه‌کار معتقدند که به‌خاطر حفظ روابط اقتصادی و نظامی با آمریکا، باید سکوت کرد. باید پرسید چه زمانی مماشات با آمریکا را متوقف خواهیم کرد؟ به‌جای اعتباربخشی به ترامپ بایستی اعتراض و اعلام کنیم که رفتار او غیرقابل‌قبول است. تردید ندارم در آینده، به این سفر با افسوس نگاه خواهیم کرد و اعتراف می‌کنیم که در سمت اشتباه تاریخ ایستاده‌ایم. تاریخ به ما نشان داده که سکوت در برابر قدرت گرفتن راست افراطی خطرناک است.»
این بار هم هزاران نفر در خیابان‌های لندن علیه ترامپ تجمع کردند. دونالد ترامپ اما از میان این همه اعتراض‌ها باز هم صادق‌خان را خطاب قرار داد و درست زمانی که هواپیمایش در لندن به زمین می‌نشست، در پستی توییتری، شهردار را «بازنده» و «ورشکسته» خطاب کرد و گفت بهتر است آقای خان به جای این کارهای «احمقانه»، به امور شهر بپردازد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید