• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59962
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EkN4
+
-

سندروم جدید؛ هواداری از کلمبیا

بلافاصله پس ازپیروزی کلمبیا، هواداران کی‌روش در ایران به خیابان‌ها ریختند؛ البته خیابان‌های مجازی!

سندروم جدید؛ هواداری از کلمبیا

مجتبی هاشمی
ارلوس کی‌روش نخستین بازی‌اش در کوپا آمه‌ریکا را با پیروزی پشت سر گذاشت، اما جالب‌تر از این پیروزی بازتاب‌های عجیب آن در بین ایرانی‌ها بود. طرفداران ایرانی کارلوس کی‌روش بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی به بحث و کری‌خوانی درباره این نتیجه پرداختند و بعد از مدت‌ها توانستند در برابر جناح مقابل قد علم کنند. بحث‌های 24ساعت گذشته در اینستاگرام و توییتر و... نشان داد جنگ کی‌‌روشی‌ها با جناح مخالف‌شان همچنان ادامه دارد و فقط زمین بازی تغییر کرده و از ایران به آمریکای جنوبی منتقل شده است.
تیم‌ملی کلمبیا در نخستین بازی‌اش در کوپا آمه‌ریکای2019 آرژانتین را با 2گل شکست داد. تا پیش از این بازی، آخرین رویارویی کارلوس کی‌روش با یاران لیونل مسی همان بازی تاریخی ایران و آرژانتین در جام‌جهانی2014 بود که ایرانی‌ها با وجود نمایش خوب و سلحشورانه مقابل حریف در آخرین لحظه مغلوب تک‌ضربه مسی شدند. به این ترتیب، جدال بامداد دیروز برای کی‌روش در حکم یک دوئل انتقامی مقابل آرژانتینی‌ها بود. اما هواداران ایرانی او نیز به شکل دیگری این بازی را به چشم مصافی انتقامی نگاه می‌کردند. منتقدان کی‌روش در ایران بارها مدعی شده بودند سرمربی پرتغالی بعد از ترک ایران موفقیتی نخواهد داشت و بعضی از آنها حتی ادعا می‌کردند هیچ تیمی در دنیا نیمکتش را به کی‌روش نخواهد سپرد. حالا نشستن کی‌روش روی نیمکت کلمبیا و بردن آرژانتین در نخستین گام از کوپا آمه‌ریکا می‌توانست از دید کی‌روشی‌ها امتیاز مهمی در جنگ با منتقدان باشد.

  شیپور جنگ در ساعت 4صبح
بازی کلمبیا و آرژانتین نیمه‌شب به وقت ایران برگزار شد و در ساعت 4صبح به پایان رسید اما از همان ساعت شادی هواداران ایرانی او در فضای مجازی آغاز شد. انگار کسانی که بعد از جام‌ملت‌های آسیا و رفتن کی‌روش به خانه‌هایشان رفته بودند، حالا از خانه بیرون زده و جشن خیابانی خود را به شکلی مجازی آغاز کرده بودند. صفحه شخصی کارلوس کی‌روش در اینستاگرام 4ساعت بعد از پایان بازی به‌روز شد. سرمربی کلمبیا در این پست به تمجید از شخصیت، نظم و انضباط و کارگروهی بازیکنانش پرداخت اما در عین حال به آنها تأکید کرد که این فقط یک شروع خوب بوده و تیم او کارهای سخت‌تری پیش‌رو خواهد داشت. بلافاصله بعد از انتشار این پست، لایک‌ها و کامنت‌های مثبت هواداران آغاز شد و جالب این بود که بیشتر این لایک‌ها و کامنت‌ها از طرف کاربران ایرانی صادر می‌شد. این پست در 7ساعت ابتدایی حدود 50هزار لایک و 4500کامنت گرفت که بیش از 80درصد آنها از طرف کاربران ایرانی بود! طرفداران کی‌روش واکنش‌های مختلفی به این اتفاق داشتند. بعضی از آنها تبریک می‌گفتند، بعضی دیگر تأکید می‌کردند که کی‌روش با این برد انتقام شکست سال2014 را از آرژانتین گرفته است، عده‌ای برای برانکو، میناوند، حاج‌رضایی، جواد خیابانی، خداداد عزیزی و اسامی دیگری که مخالفان کی‌روش قلمداد می‌شوند، کری می‌خواندند و البته بعضی‌ها هم دائما تکرار می‌کردند ایران قدر کارلوس کی‌روش را ندانسته و حقانیت او حالا به همه اثبات شده است. علیرضا بیرانوند هم این پست را لایک کرد و البته تا حوالی ساعت16 دیروز به‌جز او هیچ‌یک از ملی‌پوشان ایرانی پست کی‌روش را لایک نکرده بودند. اما می‌شد پیش‌بینی کرد که در ساعات بعدی اسامی تعداد دیگری از ملی‌پوشان هم پای این پست دیده شود. از جمع بازیکنان تیم‌ملی اشکان دژاگه، جهانبخش، آزمون، حاج‌صفی، وحید امیری، عزت‌اللهی، عابدزاده، بیرانوند، پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری و مسعود شجاعی هنوز صفحه کی‌روش را دنبال می‌کنند.

  ترند توییتر؛ خورشید از کلمبیا طلوع کرد
اما به موازات کری‌ها و تبریک‌های اینستاگرامی، بحث کی‌روشی‌ها در توییتر هم بالا گرفت و حضور ایرانی‌ها در این شبکه از اینستاگرام هم پرشورتر بود. بعضی از ایرانی‌ها در حرکتی جالب و غیرمنتظره با پیراهن کلمبیا عکس گرفتند و به‌عنوان طرفدار پروپاقرص این تیم پیروزی اول در کوپاآمه‌ریکا را جشن گرفتند. برخی دیگر هر توهینی که تا دیشب در دل‌شان نگه داشته بودند را نثار برانکو و سایر منتقدان کی‌روش کردند. عده‌ای هم سراغ مازیار ناظمی را می‌گرفتند؛ مدیر روابط عمومی وزارت ورزش بلافاصله بعد از رفتن کی‌روش در یک توییت جنجالی اعلام کرده بود بعد از کی‌روش خورشید فوتبال ایران با حضور مربیانی بزرگ‌تر از او طلوع خواهد کرد. در آن دوران وزارت ورزش رابطه خوبی با کی‌روش نداشت و ناظمی هم به تبعیت از روسای خود در این وزارتخانه، جزو مخالفان کی‌روش محسوب می‌شد. برد کی‌روش مقابل آرژانتین فرصتی در اختیار هواداران او گذاشت تا حملات خود را علیه ناظمی آغاز کنند و در توییت‌های تهاجمی خود به او یادآور شوند با رفتن کی‌روش ظاهرا خورشیدِ موفقیت در کلمبیا طلوع کرده نه در ایران! مازیار ناظمی هم البته بیکار نماند و پای برخی از توییت‌ها پاسخ منتقدانش را داد.

  ما به دعوا معتادیم
جنگ همه‌جانبه طرفداران و منتقدان کارلوس کی‌روش - آن‌هم 5ماه بعد از جدایی او از تیم‌ملی ایران- یکی دیگر از آن اتفاقات عجیبی است که معمولا فقط در اطراف ما رخ می‌دهد. این اتفاق جالبی است که کی‌روش در آن‌سوی دنیا پیروز شده اما در خود کلمبیا آنقدر از پیروزی تیم‌شان حرف نمی‌زنند که در ایران! شاید بیشتر از آنکه خود موضوع برای ایرانی‌ها مهم باشد، این حضور در صحنه و تخلیه هیجان با کل‌کل‌های عصبی است که برای آنها ضرورت دارد. کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران، به‌خصوص هواداران فوتبال در این سال‌ها نشان داده‌اند به جنگ‌های اینچنینی و علی‌الخصوص به «دوقطبی‌سازی» علاقه فراوانی دارند. آنها از هر بهانه‌ای برای ساختن دو جبهه مخالف استفاده می‌‌کنند و این جنگ دوقطبی را تا سرحد توان ادامه می‌دهند. دوقطبی‌های «کی‌روش-برانکو»، «تیم حکومتی-تیم‌های غیرحکومتی»، «پرسپولیس-سپاهان»، «تراکتوری‌ها-غیرتراکتوری‌ها»، «پرچم ایران- پرچم ژاپن!» و چندین و چند میدان جنگی دیگر، در این ماه‌ها مکان‌های مناسبی برای برون‌فکنی‌های این جماعت هیجان‌زده و عصبی بوده‌اند. برای مردمی که پیش از این فقط دوقطبی پرسپولیس و استقلال را داشتند و البته در آن دوقطبی هم بحث‌هایشان خیلی آرام‌تر از جنگ‌های خونین امروز پیش می‌رفت و تلفات کمتری می‌داد.


کی‌روش: تیم برتر بودیم
نزدیک به 12سال بود که کلمبیا نتوانسته بود مقابل آرژانتین به برتری برسد. 20نوامبر 2007آخرین باری بود که کلمبیایی‌ها در انتخابی جام‌جهانی، آلبی‌سلسته را شکست داده بودند و پس از آن 3تساوی و 5باخت ماحصل رویارویی آنها با تیم ملی آرژانتین در رقابت‌های مختلف بود. این نخستین پیروزی کارلوس کی‌روش در یک تورنمنت رسمی پس از شکست‌اش مقابل ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا با ایران بود. سرمربی پرتغالی کلمبیا پس از پایان بازی گفت:«تیم ما نشان داد که چه شخصیتی دارد. ما در طول بازی انضباط تاکتیکی داشتیم و همه بازیکنان کار خود را به‌خوبی انجام دادند. کلمبیا تیم برتر میدان بود. حالا باید به فکر بازی با قطر باشیم و تمرکزمان را حفظ کنیم.» پس از شکست 2 بر صفر آرژانتین مقابل کلمبیا، حرف‌های چندی قبل لیونل اسکالونی- سرمربی آلبی‌سلسته- بیش از پیش نمود پیدا کرد. او بر این باور بود که زیر سایه مسی، جوانان آرژانتینی فرصتی برای خودنمایی در فوتبال ملی را پیدا نکرده‌اند. لئو همچنان در تیم ملی ناکام است و هنوز هم نمی‌تواند نقش دیه‌گو مارادونا را برای آلبی‌سلسته بازی کند. مسی در پایان بازی گفت:«از این شکست می‌توان درس‌های خوبی گرفت. اکنون وقت انتقاد کردن و ناامید شدن نیست. باید به بازی‌های آینده فکر کنیم و راه‌مان را ادامه بدهیم. هنوز بخش بزرگی از این مسابقات باقی است و ما نباید دست از تلاش تا رسیدن به موفقیت برداریم».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید